رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی:

دومین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر فردا آغاز بکار می کند 

1401/04/20 - 12:24 - کد خبر: 68143
جلسه

نصر: رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: نفوذ شعر ترکی در میان مردم منجر به فرهنگ تخصصی و عامه ای شده است که ظهور و بروز آن را در هیئات حسینی آذربایجان می‌بینیم.  

به گزارش نصر، نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی شعر ترکی غدیر با حضور رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد. 
"سید محمد حسین بلاغی" صبح امروز در نشست خبری دومین کنگره بین المللی شعر غدیر با تبریک اعیاد قربان و غدیر، گفت: شعر و ادب در منطقه آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد، مفاهیم و اندیشه ها بصورت شعر در منطقه آذربایجان به دنیا منتقل شده است. 
وی ادامه داد: شعر ترکی شیعی به یکی از مهمترین شاخه های ادبیات اسلامی تبدیل و در دنیا زبانزد است. 
بلاغی تاکید کرد: نفوذ شعر ترکی در میان مردم منجر به فرهنگ تخصصی و عامه ای شده است که ظهور و بروز آن را در هیئات حسینی آذربایجان می‌بینیم. 
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: شعر شیعی ترکی همواره در خدمت تقویت تدین، غیرت و شجاعت مردم آذربايجان بوده است که نمود و بروز آن در انقلاب اسلامی دیده شده و جریان ساز بوده است. 
بلاغی توضیح داد: ضروری است که در شعر شیعی ترکی اهتمام ویژه ای شود تا بصورت تخصصی ابعاد آن شناخته شده و از انحراف آن جلوگیری شود. 
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال گذشته اولین کنگره بین المللی شعر غدیر در تبریز با تجربه بسیار خوبی برگزار شد. 
بلاغی افزود: امسال ستاد برگزاری کنگره غدیر قبل از عید نوروز برگزار و پوستر آن در کشور های خارجی منتشر شد. 
وی در رابطه با آثار ارسال شده به کنگره غدیر، گفت: جمع آثاری که در کنگره بدستمان رسیده است 650 اثر شعر داخلی و نزدیک به 200 اثر شعر خارجی از آلمان، روسیه، عراق، ترکیه و...می باشد. 
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی ادامه داد: امسال در آثار ارسالی رشد 50 درصدی داشتیم؛ نفرات برتر کنگره مشخص شده و امروز نفرات برتر به تبریز دعوت می‌شوند. 
بلاغی اضافه کرد: روز 25 ذی الحجه روز مباهله است که در تایید حقانیت دین اسلام است، در روز 25 ذی الحجه پیامبر اهل بیت خود را به مباهله آورد. 
وی با اشاره به تقویم کنگره غدیر گفت: این کنگره از 21 تا 25 تیرماه در تبریز و بخشی از کنگره با حضور استان های شمالغرب کشور برگزار می‌شود. 
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی خبر داد: نشست های پژوهشی داخلی و خارجی با محوریت ابعاد مختلف شعر ترکی غدیر بررسی خواهد شد. 
متاسفانه بدلیل اغراق، انحراف نیازمند تشکیل نشست های تخصصی هستیم. 
بلاغی به اثر تجسمی امسال پرداخت و گفت: اثر تجسمی باب علم سال گذشته در مسجد کبود سال گذشته رونمایی شد و امسال هنرمند رحیم عظیمی نیز اثر مینیاتوری خود را در مسجد کبود رونمایی خواهد کرد. 
وی ادامه داد: بیش از ده شبکه تلویزیونی و رادیویی خارج از ایران که عموما در ترکیه و آذربایجان مستقر هستند، این برنامه را بصورت کامل پوشش خواهد داد. 
بلاغی گفت: تولیدات فضای مجازی برای قشر نوجوان و جوان در برنامه های ما قرار دارد. 
وی افزود: 6 رویداد در تبریز خواهیم داشت که همه آنها در محل های تاریخی و فرهنگی تبریز برگزار می‌شود. 
بلاغی ادامه داد: هدفمان این است که تبریز بعنوان اولین پایتخت تشیع جهان دارای هویت جریان دینی است که همیشه نقش آفرینی کرده است، دومین کتاب مجموعه اشعار چاپ و تا روز اختتامیه منتشر خواهد شد. 
وی خبر داد: مجمع جهانی شاعران ترک زبان اهل بیت علیهم السلام نیز از دیگر برنامه های این کنگره است که ایجاد خواهد شد. 
رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آیین اختتامیه مردمی روز شنبه 25 تیر در محوطه بیرونی مسجد کبود برگزار خواهد شد. در این آیین بحری دبیر علمی کنگره و مرتضی طوسی دبیر اجرایی کنگره خواهند بود. 
وی با اشاره به جوایز کنگره، گفت: در بخش برگزیده به سه نفر اول داخل کشور به ترتیب 7، 5 و 3 میلیون تومان  و در جوایز مهمانان خارجی به ترتیب به نفرات اول تا سوم 300، 200 و 100 دلار داد خواهد شد. 
بلاغی اضافه کرد: جایزه بخش ویژه 5 میلیون تومان است که به یک نفر اهدا خواهد شد که به فضیلت امیرالمؤمنین در روز مباهله پرداخت شده است. 
انتهای پیام/

پژوهشیار