معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

کرونا تمام نشده است/ افزایش مجدد مبتلایان در آذربایجان شرقی

1401/04/19 - 13:31 - کد خبر: 68089
کادر درمان، ویروس کرونا

نصر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از روند صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش نصر، حسین حقائی در گفت‌وگویی در خصوص آخرین وضعیت کرونایی استان اظهار کرد: استقبال از دُز چهارم و دُز سوم واکسن کرونا در آذربایجان شرقی کمتر بوده و دز سوم هم به ۵۰ درصد جمعیت استان تزریق شده است و به دلیل شرایطی که در کشورهای همسایه حاکم است، میزان مبتلایان افزایش یافته همچنین ورود حجاج و تجمع ناشی از مراسمات آنها هم به افزایش میزان مبتلایان کمک می‌کند.
وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه انجام شده و سیستم‌های مورد نظر فعال شده است تا در جهت پیشگیری از ورود موج جدید آمادگی داشته باشیم اما در مقایسه با هفته گذشته، این هفته با روند صعودی مبتلایان روبرو بودیم که ۵۶ نفر در استان بستری، ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۲۰ مورد بستری جدید داشتیم اما فوتی نبوده است.
وی افزود: روند بستری‌ها نسبت به هفته گذشته صعودی است که نشان از احتمال افزایش مبتلایان دارد؛ بنابراین انتظار داریم، مردم از ماسک استفاده کنند و در اماکن بسته، از تهویه مناسب استفاده شود و افراد بالای ۱۸ سالی که شش ماه از دز سوم آنها گذشته است، نسبت به تزریق دز چهارم خود اقدام کنند.
حقائی خاطرنشان کرد: تمامی مراکز بهداشت استان فعال هستند و تزریق واکسن کرونا انجام می‌شود اما برخی از واکسن‌ها که از یک ویال باید چندبار استفاده شود، تنها در یک مرکز تزریق می‌شوند که در تبریز این مرکز در نصف راه مشغول به فعالیت است.
وی در ادامه بیان کرد: افرادی که علائم مشکوک دارند حتما نمونه برداری انجام دهند که اگر مثبت شود باید از اطرافیان خود دور بمانند.
وی یادآور شد: اکنون سویه امیکرون در کشور فعال است البته نوع آن اندکی تغییر کرده است و با آبریزش بینی، سرفه و همچنین علائم گوارشی همراه است اما نگرانی ما از بیماری وبا است که شیوع آن در کشورهای همسایه افزایش یافته و همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند؛ بنابراین تقاضا می‌کنیم حتماً بهداشت فردی را رعایت کنید و از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید و در صورت وجود هرگونه تردیدی، ابتدا بجوشانید و سپس مصرف کنید.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان تاکید کرد: باتوجه به اعیاد پیشرو و ورود حجاج، به مردم توصیه می‌کنیم، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و از ماسک استفاده کنند و از تجمعات دوری کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار