گفتگوی اختصاصی نصر با رییس بیمارستان رازی تبریز مطرح شد؛

پویش اهدای نذورات عیدقربان به بیماران بیمارستان رازی و باباباغی

1401/04/19 - 11:27 - کد خبر: 68082
رئیس بیمارستان رازی، دکتر علی اصغرزاده

نصر: رییس بیمارستان رازی تبریز گفت: فرصت نذورات عید قربان می‌تواند برای تامین معاش بیماران در بیمارستان رازی بسیار کمک کند. نیکوکاران می‌توانند در حد توان مالی با اهدای کمک نقدی یا در صورت تمایل، با اهدای بخشی از قربانی خود، برای کمک به مددجویان بیمارستان رازی و باباباغی اقدام کرده و دل آن هارا شاد کنند.

به گزارش نصر، "علی اصغرزاده"، در گفت و گو با خبرنگار نصر، اظهار کرد: بیمارستان رازی تبریز در سال 1351 در جاده ائل گلی در زمینی به مساحت پنج و هشت دهم هکتار، در یکی از مناطق خوش آب و هوای تبریز احداث شده است؛ این بیمارستان از بزرگترین مراکز آموزشی، درمانی درسطح استان می‌باشد که پذیرای بیماران با مشکلات روانی ومعتادین بوده و در درمان و نگهداری آن‌ها می‌کوشد.

وی با بیان اینکه بیمارستان روانپزشکی رازی با همراهی بیمارستان مجتمع باباباغی، نزدیک به نیم قرن قدمت دارند، عنوان کرد: از بدو تأسیس بیمارستان تا امروز، این مرکز و بیماران بستری در آن همواره از کمک‌های انسان دوستانه مادی و معنوی افراد خیر و نیکوکار بهره‌مند بوده است. این شاید به علت ماهیت و مظلومیت بیماران روانی و یا مجموعه آن چیزهایی باشد که منجر به طرد بیمار روانی از جامعه و خانواده و سایر اطرافیان می‌شود.

اصغرزاده با اشاره به اینکه مراکز نگهداری و درمان اینگونه بیماران همواره وجدان‌های بیدار و ضمیرهای آگاه را حداقل برای جبران کمبودهای عاطفی این بیماران به سوی خود فرا خوانده است، اذعان کرد: در این راستا نذورات عید قربان نیز می‌تواند برای تامین معاش بیماران در بیمارستان رازی بسیار کمک کند. نیکوکاران می‌توانند در حد توان مالی با اهدای کمک نقدی یا در صورت تمایل، با اهدای بخشی از قربانی خود، برای کمک به مددجویان بیمارستان رازی و باباباغی اقدام کرده و دل آن ها را شاد کنند. این روزها بیشتر نیازمند کمک‌های خداپسندانه عزیزان خیر هستیم.


 
وی تصریح کرد: وقتی یکی از اعضای خانواده‌ای دچار اختلال روانی افسردگی، سایکوتیک، اسکیزوفرنی، دوقطبی و...می شود، تحمل و‌ نگهداری آن فرد بیمار در خانواده بسیار دشوار و در اغلب موارد ناممکن است. لذا بیمارستان رازی طی نیم قرن فعالیت خود، سابقه درخشانی در امر نگهداری و بهبودی وضعیت روانی این بیماران داشته است.

وی افزود: برخورد شبانه‌روز با بیماران دچار اختلال روان‌پریشی، روزگار سختی را برای کارکنان روانپزشکی و روان‌ پرستاران و کادر این بیمارستان زده است. بیمارانی که درک متفاوتی از جهان اطراف خود دارند و گا‌هی ناخواسته آغازکننده درگیری‌های فیزیکی هستند.

اصغرزاده ادامه داد: خیلی سخت است که شبانه‌روز همراه رهاشدگانی باشی که نه پولی دارند و نه خانواده‌ای. اغلب‌شان سال‌های سال در چهار دیوار‌های سفید بیمارستان‌ها فراموش می‌شوند. اگر قرار باشد ترخیص شوند، بابت پول باید دنبال کار‌های خیریه برایشان بود. گاهی باید در جیبشان نیز مقداری پول هم گذاشت چرا که آن‌ها از حاشیه‌های جهان بیرون افتاده‌اند.

وی گفت: مخصوصا زمانی که انگ‌بیماری روانی به آن‌ها زده می‌شود، آن‌ها بیشتر احساس تنها می‌کنند و تنها کسی که عاشقانه و خالصانه به یاری آنان می‌شتابد، پزشکان و پرستاران روانپزشکی، روانشناسان و مددکاران اجتماعی در این بیمارستان هستند. این در حالی است که دریافتی پرستاران روان بسیار پایین است. کارانه‌ی پرستاران بخش‌های جسمی پول‌سازتر و در نتیجه کارانه بیشتری هم دارند، اما بخش روان چنین نیست.

رییس بیمارستان رازی اعلام کرد: حدود ۷۵۰ تخت در بیمارستان رازی و نزدیک به ۱۳۵ تخت در بیمارستان باباباغی وجود دارد. ماهانه ۱۰ هزار نفر به صورت سرپایی به کلینیک امام خمینی که وابسته به بیمارستان رازی است، مراجعه می‌کنند.

اصغرزاده تاکید کرد: حدود ۲۰۰ نفر از بیماران قابل ترخیص هستند، ولی به دلیل عدم حمایت اجتماعی یا خانوادگی بیمارستان قادر به ترخیص آنان نیستند. بستری بیماران مزمن که هیچ حمایت اجتماعی و خانوادگی ندارند، برای مدت طولانی در این مرکز نیز از دیگر مشکلات ماست و بایستی که مسولین محترم سازمان بهزیستی در این خصوص با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: این بیمارستان علی رغم خدماتی که به بیماران می‌دهد، دارای یکسری مشکلاتی از قبیل کارهای عمرانی و نوسازی، تجهیزات بخش، تجهیز اقلام و مواد مصرفی در آشپزخانه تجهیز رخت‌شور خانه است. مشکلات این بیمارستان به دلیل پذیرش بیمارانی که متفاوت از بیماران سایر بیمارستان‌ها می‌باشند، شاید اندکی با سایر بیمارستان‌های دولتی متفاوت باشد.


 
اصغرزاده با بیان اینکه بیمارستان‌های روانپزشکی اغلب به دلیل ماهیت بیماران بستری و میزان ارایه خدماتشان بیمارستان‌های کم درآمدی هستند، اشاره کرد و گفت: با وجود مشکلات مالی حاضر و نیاز به مدیریت در نحوه پذیرش بیماران مثل همه مراکز دیگر، مشکل مالی بیشتر هم خواهد شد و از طرفی با هزینه‌های بالای تامین وسایل حفاظت فردی و تجهیزات پروتکل‌های جدید بهداشتی هم مواجه هستیم که مشکلات بیمارستان را دو چندان می‌کند.

وی به عدم وجود سیستم‌های حمایتی کافی و قوی برای بیماران مبتلا به مشکلات روانپزشکی اشاره کرد و گفت: کم نیستند بیمارانی که در صورت داشتن حمایت اجتماعی یا خانوادگی قادر به ترخیص هستند ولی به دلیل نبود حمایت کافی، بیمارستان قادر به ترخیص آنان نیست و این خود، هزینه‌ای اضافی بر دوش بیمارستان می‌گذارد. علاوه بر آن، بیماران این بیمارستان به صورت عادی از خدمات بیمه استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد اگر سازمان بیمه بتواند حمایت کافی و خاصی از مددجویان این بیمارستان داشته باشد و هزینه‌های آنان را به صورت مستمر پرداخت کند؛ شاید بتواند در حل مشکلات بیمارستان رازی تبریز اندکی موثر واقع شود.

رئیس بیمارستان رازی در پایان گفت: آنچه که نیاز واقعی امروز این بیماران هست، تهیه مواد خوراکی و تغذیه، پوشاک و در واقع نیاز به وجود یک بیمارستان ایمن با استانداردهای تخصصی روانپزشکی در سطح استانداردهای روز دنیاست که در صورت حمایت خیرین عزیز و پشتیبانی هیات رییسه محترم دانشگاه این مهم با توجه با پتانسیل‌های موجود می‌تواند به واقعیت بپیوندد.

گزارش نصر می افزاید، بیمارستان باباباغی تنها مرکز درمان و مراقبت بیماران جذامی کشور است که بیش از یک قرن است مامن بسیاری از بیماران جذامی و اقشار آسیب پذیر بوده و با حمایت ‌های قلب های سبز مردم مهربان آذربایجان تسلی خاطر می‌یابند.

اکنون این مرکز علاوه بر مراقبت از بیماران جذامی و خانواده آنان، محل نگهداری بیماران مزمن روانپزشکی بوده و اکنون برای بیش از ۳۰۰ بیمار نیازمند خدمات درمانی و مراقبتی ارائه می‌شود. از گذشته مردم عزیز و مومن در جای جای میهن اسلامی‌مان نذورات و هدایای خداپسندانه خود را به این بیمارستان اختصاص می‌دهند و اکنون نیز از عموم هموطنان عزیز دعوت می‌شود با اختصاص هدایای نقدی و نذر قربانی‌های خود به بیمارستان باباباغی دل این بیماران را که غیر از خدا کسی را ندارند حمایت و شاد کنند. بدین منظور عزیزان می‌توانند گوشت قربانی یا قربانی زنده را جهت ذبح در محل کشتارگاه مجتمع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بصورت حضوری به مجتمع باباباغی مراجعه نموده یا هدایای نقدی خود را در محل مجتمع تحویل و یا به شماره حساب‌های کمک‌های مردمی که زیر‌نویس می‌شود واریز نمایند.

شماره تماس جهت هماهنگی:
04132692332
۰۴۱۳۲۶۹۳۲۲۳

شماره حساب کمک‌های مردمی مجتمع باباباغی و بیمارستان رازی
۸۳۵۷۵۶۱۷۲۸
شناسه پرداخت
 ۱۱۲۴۵۸۰۲۱۹۲
بانک ملت شعبه شهید مدنی

روابط عمومی بیمارستان رازی و مجتمع باباباغی

انتهای پیام/

پژوهشیار