خبر/

شناسایی هفت بیمار قطعی مبتلا به تب کریمه کنگو در استان اردبیل

1401/04/16 - 12:36 - کد خبر: 67874
تب کریمه کنگو

نصر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از شناسایی هفت بیمار مبتلای قطعی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان پس از تایید آزمایش‌های تخصصی خبر داد.

به گزارش نصر، محمد جعفرزاده روز پنجشنبه در مصاحبه ای گفت: در حال حاضر ۱۰ فرد بیمار به علت ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان بستری هستند که از این تعداد، هفت نفر مبتلای قطعی و سه نفر نیز مبتلای محتمل تشخیص داده شده‌اند.
وی بیان کرد: این افراد مبتلای قطعی طی روزهای گذشته با احتمال ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو بستری شده بودند که پس از تایید نهایی آزمایشگاهی، به عنوان بیمار قطعی شناسایی شده و هم اکنون تحت درمان قرار دارند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین افزود: این افراد، به طریقه گزش کنه و تماس با دام آلوده مبتلا شده و با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایش اولیه، احتمال ابتلای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در مورد آنها تشخیص داده شده است.
وی با اشاره به تداوم آزمایش تکمیلی برای مداوای این بیماران گفت: مردم علائم ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) را جدی بگیرند.
دکتر جعفرزاده اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها در کشور و اغلب در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری اضافه کرد: شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از خرید گوشت از قصابی‌های غیرمعتبر داخل شهر و نیز از خرید و استفاده از گوشت‌ قصابی‌های غیرمجاز کنار جاده‌ها خودداری کرده و از ذبح دام در منزل به طور کامل پرهیز کنند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گزش با کنه هیالوما را یکی از روش‌های انتقال این بیماری ذکر کرد و افزود: شهروندان در صورت مشاهده، نباید این کنه‌ها را با دست له کنند.
وی با بیان این که انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نمی‌شود، تاکید کرد: گوشت مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب نیز باید به مدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا هشت درجه سانتیگراد در داخل یخچال نگهداری شود.
دکتر جعفرزاده با توصیه به شهروندان برای پرهیز از مصرف گوشت تازه افزود: شهروندان در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیرعادی در پی تماس با دام و یا گزش کنه، بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار