شهردار تبریز مطرح کرد:

ظرفیت‌های زیرساختی مطلوبی در بافت‌های فرسوده وجود دارد

1401/04/14 - 14:20 - کد خبر: 67674
یعقوب هوشیار

نصر: شهردار تبریز با تاکید بر اینکه حادثه متروپل در آبادان دلیلی است تا تصمیمات درستی در حوزه شهرسازی اتخاذ شود، گفت: دولت تکالیف خود را در بافت فرسوده انجام نمی‌دهد و شهرها به دلیل توسعه یافتگی با افزایش مساحت بافت‌های فرسوده مواجه هستند.

به گزارش نصر، یعقوب هوشیار در اولین مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی، ضمن تبریک روز دهیاری و شهرداری ها اظهار کرد: امیدوارم این گردهمایی و جلسات تخصصی منشا اثر برای تصمیم گیری و تصمیم‌سازی‌ های موثر علمی و مطلوب برای شهروندان باشد.
هوشیار با بیان اینکه اگر در موضوع طرح ملی مسکن به ظرفیت‌های بافت فرسوده توجه نکنیم اتفاقی در مدیریت شهری رخ نخواهد داد، افزود: در بافت فرسوده ظرفیت‌های مطلوبی از حیث زیرساخت و نوسازی بافت‌های فرسوده وجود دارد.
وی ادامه داد: در شهر با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم اما حوزه شهرسازی حوزه‌ای مستقل از دیگر حوزه‌ها نیست و اگر دچار چالش در اقتصاد هستیم حاشیه‌نشینی نیز طبیعی است.
هوشیار در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از برجستگی‌های ویژه نظام اسلامی بحث مردم سالاری است که به صورت ویژه در قانون اساسی بدان پرداخته شده و فصل هفتم قانون اساسی به صورت موکد در رابطه با موضوعات شورایی و اهمیت این جایگاه و پیش بینی‌هایی که قانون اساسی می‌توانست داشته باشد نشان داده شده است.
وی گفت: در پی مورد غفلت قرار گرفتن قانون اساسی، موضوع شکل گیری شوراها به اواخر دهه ۷۰ موکول شد که این عقب ماندگی بروز خلاهایی را به همراه داشت.
به گفته شهردار تبریز، امروزه بعد از سالیان بسیار شوراها به جایگاه خود دست یافته‌اند اما جای دارد تمامی شورا در این راستا تلاش کنند. اگر در حوزه شهری با معضلات مختلف روبرو هستیم بدین دلیل است که تمام اندیشه‌ها در مختصات خود قرار نگرفته و با تمامی مجموعه‌ها در چالش هستیم.
هوشیار افزود:  اگر نتوانسته‌ایم اقتصاد شهر را قوت بخشیم افراد به دنبال این هستند تا با ساخت و ساز آن را جبران کنند چرا که در دیگر حوزه‌ها این امکان وجود ندارد.
وی ادامه داد: در ۶۰ سال اخیر حوزه سرمایه گذاری در  آذربایجان‌شرقی و تبریز کم رنگ شده که در شان و جایگاه استان نیست.
انتهای پیام/

پژوهشیار