مرمت و بهسازی جاده خلخال به اسالم؛ فصل کار را از دست ندهیم

1401/04/14 - 13:03 - کد خبر: 67657
عکس

نصر: جاده اسالم به خلخال بعنوان یکی از راه‌های ارتباطی زیبا و جذاب برای گردشگران شناخته می‌شود.با این حال این جاده ارتباطی نیازمند بهسازی،مرمت آسفالت و تجهیز آن به وسایل ایمنی است و با توجه به سردسیر بودن منطقه و فصل کوتاه کاری، باید زمان باقیمانده از این فصل را غنیمت شمرد و اقدامات لازم را انجام داد.

به گزارش نصر، جاده اسالم به خلخال به واسطه محیط پیرامون جاده، کوه‌های سرسبز و جنگل‌های پوشیده از برف زمستانی و مه در سایر اوقات سال یکی از مقاصد مهم گردشگران بوده است. با این حال این مسیر زیبای گردشگری این روزها حال و روز خوبی ندارد و این مسیر ارتباطی مهم، به لحاظ کیفیت آسفالت و از نظر تجهیزات ایمنی مورد نیاز این جاده از استانداردهای لازم بی‌بهره است. به طوری که به گفته رانندگانی که هر روز از این مسیر تردد می‌کنند زمان سفر در این جاده، تفاوت چندانی با زمانی که این جاده خاکی بود، ندارد.
اگر بخواهید از شهر خلخال در استان اردبیل وارد این جاده شوید، از سه راهی شاهرود تا انتهای گردنه الماس در داخل حوزه استحفاظی این شهرستان مشکلی از بابت آسفالت نمی بینید. این بخش از جاده در سال‌های گذشته و با هزینه‌کرد اعتبارات مناسبی و تثبیت زیرسازی راه با استفاده از سیمان، تبدیل به یک راه ایمن و استاندارد شده است. بارش‌های برف و یخ بندان زمستان  که از علل اصلی تخریب سطح آسفالت راه اعلام می شود نیز تاثیر چندانی در تخریب سطح آسفالت این بخش از جاده خلخال به اسالم نداشته است.
مشکل اصلی از ابتدای گردنه الماس در داخل حوزه استحفاظی خلخال است که آسفالت جاده بویژه بعد از ورود به داخل جنگل یعنی منطقه متش در حوزه استحفاظی استان گیلان است که چاله های جاده عملا امکان تردد با حداقل سرعت را هم از وسایط نقلیه سلب کرده است. موضوعی که گردشگران و مسافران عبوری از این مسیر از آن گلایه دارند و خواستار رفع این مشکلات تا قبل از فرارسیدن فصل سرما هستند.
البته برای رفع این مشکل  مسافران و گردشگران مسئولین و مقامات اجرایی  دو  استان بیکار نبوده اند. طی ماه‌های جاری فرمانداران دو شهرستان خلخال و تالش بازدیدهای مکرری از این مسیر داشته اند. در آخرین دست از این اقدامات، خردادماه امسال جلسه شورای تامین مشترک دو شهرستان همسایه خلخال و تالش که با حضور مسئولین و مدیران کل دستگاه‌های استان‌های گیلان و اردبیل در فرمانداری شهر خلخال تشکیل شد که در آن جلسه ساماندهی راه و روکش آسفالت حداقل ۱۵ کیلومتر از محور ارتباطی خلخال به اسالم و با هزینه کرد ۴۰۰ میلیارد ریال در حوزه استان گیلان از سوی مسئولین امر اعلام شد.
 
با این حال امروز و با گذشت بیش از یک ماه از آن جلسه، تنها سه کیلومتر از مسیر روکش آسفالت شده و فرایند آسفالت به کندی پیش می‌رود. به گفته رانندگانی که سال‌هاست از این مسیر تردد می کنند، زمانی که این مسیر۷۱ کیلومتری خاکی بوده، زمان سفر بین سه تا چهار ساعت زمان می‌برده است بعد از آسفالت، زمان تردد در این مسیر به یک ساعت و نیم کاهش یافته بود که الان با توجه به تخریب آسفالت، عملا زمان تردد به سه ساعت افزایش یافته است. فقدان خط کشی، نبود گاردریل، حفاظ و شانه خاکی خطر سقوط به درهای عمیق اطراف جاده بویژه در روزهای مه آلود هوا و محدودیت دید خطراتی است که جان رانندگان و مسافران عبوری از این مسیر را تهدید می کند علاوه بر این خسارت‌های سنگینی به خودروهایی که از این مسیر تردد می‌کنند وارد می شود.
 
در همین زمینه رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای شهرستان خلخال با تشریح اقدامات اداره متبوع خود برای جلوگیری از تخریب بیشتر جاده  خلخال به اسالم به خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شورای تامین شهرستان وهمکاری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل و پلیس راه این استان، اجرای طرح قانونمندسازی حرکت کامیون‌های حامل بار شن و ماسه در محور ارتباطی خلخال به اسالم از یک ماه پیش آغاز شده است.
معروف خسروی با بیان اینکه برای قانونمند کردن تردد کامیون‌های حامل شن و ماسه در این مسیر و جلوگیری از تخریب بیشتر آن بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل هزینه شده است، گفت: با راه اندازی یک دستگاه باسکول ۶۰ تنی و استقرار شرکت صدور بارنامه برای کامیون‌ها در ابتدای محور ارتباطی خلخال به اسالم این طرح از اواخر بهار امسال عمیاتی شد.
 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خلخال با بیان این که روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه کامیون کمپرسی حامل بار شن و ماسه در این مسیر تردد می کنند، گفت: با اجرای این طرح انتظار داریم از تخریب بیشتر این مسیر ارتباطی به میزان قابل توجهی جلوگیری شود در عین حال مرمت و بهسازی آسفالت مسیر هم با توجه به کوتاه بودن فصل کار در این منطقه اقدام کرد.
خسروی افزود: برای ساماندهی، مرمت و روکش آسفالت بخش‌های تخریب شده جاده در هر دو حوزه استحفاظی خلخال و گیلان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که مسئولین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور برای تامین آن قول مساعده داده اند وبا تایمن به موقع آن این مسیر هم مرمت و بازسازی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، تنها ۲۴ کیلومتر از مسیر راه ۷۱ کیلومتری خلخال به اسالم و تا نقطه انتهای گردنه الماس در محدوده شهرستان خلخال  و در مجاورت مراتع سرسبز خط مرزی مشترک خلخال با استان همسایه گیلان  واقع شده است.
روستاهای گردشگری خوجین و مجره از جمله روستاهای واقع در این مسیر در داخل حوزه شهرستان خلخال قرار دارند. همچنین جاذبه‌های گردشگری گردنه الماس خلخال و ییلاق  لرزره، دشت شقایق‌های کرمان، چاره سو، مازان، متش، ورگه دره، اسب وونی، چوء ژیه، لمه دشت، گیجاو و خرجگیل از جمله  آبادی‌ها طول مسیر راه خلخال به اسالم در داخل حوزه استحفاظی استان گیلان هستند که اهالی این روستاها مجبور به تردد روزانه از این مسیر هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار