کارشناس امور مالیاتی مطرح کرد؛

سامانه مودیان راهکاری برای ایجاد شفافیت اطلاعات مالی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی

1401/04/13 - 12:44 - کد خبر: 67525
امور مالیاتی

نصر: کارشناس امور مالیاتی گفت: اجرایی شدن سامانه‌های مودیان مالیاتی در پایانه‌های فروشگاهی نقش بسیار موثری در حوزه شفاف‌سازی اطلاعات و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی در این بخش دارد و یکی از موثرترین راهکارها برای اجرایی شدن شفافیت اقتصادی در کشور است.

به گزارش نصر، محمدرضا یزدی زاده روز دوشنبه در گفت‌وگو با بیان اینکه سیستم مالیاتی کشور باید به اقتصاد زیرزمینی وصل باشد، گفت: اقتصاد زیرزمینی در کشور بسیار فراتر از مواردی همچون پایانه‌های فروشگاهی و غیره است.
وی با بیان اینکه ما قبل از بحث پایانه‌های فروشگاهی تقریباً با توجه به اینکه لیست خرید کنترل می‌شد و لیست فروش واردکننده‌ها و تولیدکننده‌های داخلی تحت کنترل بود، تقریباً به‌جز خریدهای قاچاق سایر خریدهای فروشگاهی تحت کنترل مالیاتی بودند، افزود: با توجه به راهبرهای فروشگاهی که پیش از این هم تحت کنترل بود اجرای این طرح تا حدود خوبی می‌تواند در حوزه شفافیت مالیاتی مؤثر باشد.
یزدی زاده با اشاره به اینکه ایران با پدیده‌ای با عنوان اقتصاد زیرزمینی روبرو است که چهار برابر اقتصاد شفاف کشور است، گفت: در صورتی که دولت به سمت سیستم مالیاتی پایدار حرکت کند، مهم‌ترین قدم و اولویت آن است که به سمت شفاف‌سازی اقتصاد زیرزمینی حرکت کنیم که این اقدام کاری پیچیده‌ای نیست و تمامی دنیا به این سمت در حال حرکت هست و آن را انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد زیرزمینی وجود دارد و از طریق این اقدام شبه پول‌ها در مبادلات اقتصادی بدون ثبت تسهیل و جابه‌جا و انجام می‌شود، بیان کرد: در صورتی که این شبه پول‌ها را ملزم به ثبت کنید، اقتصاد زیرزمینی به سمت شفاف شدن پیش خواهد رفت. این شبه‌ها پول‌ها شامل سکه، طلا، ارز، چک حامل است و چک‌های حواله است که نقش شبه پول و انجام مبادلات اقتصاد زیرزمینی را انجام می‌دهند.
این کارشناس امور مالیاتی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح هم در شفافیت اطلاعات مالیاتی بسیار تاثیر گذار است، گفت: پس از اجرای این طرح دولت باید اجرای ماده ۱۶۳ مالیات علی‌الحساب را  اجرایی و عملیاتی کند که اقدام خوبی است و باید پیش از این به مرحله اجرایی می‌رسد.
یزدی زاده با اشاره به اینکه سامانه زمانی اجرایی می‌شود که شما الزام به صدور فاکتور داشته باشید، گفت: اگر کسی نخواهد فاکتور صادر کند، می‌تواند قوانین اجرایی عدم صدور فاکتور را اصلاح کرد و بین خریدار و فروشنده تضاد منافع ایجاد کنید که این اقدام در تمامی دنیا به مرحله اجرایی رسیده است و تا زمانی که تشابه و اشتراک برای مشتری و فروشنده وجود دارد، برای صادر کردن فاکتور شما نمی‌توانید الزام ایجاد کنید.
وی با اشاره به اینکه در صورتی که بحث صدور فاکتور اجرایی شود، می‌تواند در کاهش تورم پایدار و فرارهای مالیاتی مؤثر باشد، افزود: مالیات مشاغل چیزی حدود پنج درصد از درآمدهای مالیاتی است و با اجرایی شدن این سامانه‌های مودیان مالیاتی این پنج درصد به هفت درصد می‌رسد که البته باید در این بخش بتوانیم اقدامات لازم جهت شفاف‌سازی اطلاعات را به کار گیرم.
یزدی زاده تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی یک‌سوم بودجه است و در این‌ یک‌سوم میزان مالیات درآمدهای شغل یک‌بیستم از یک‌سوم است.
این کارشناس امور مالیاتی بیان کرد: الفبای مدیریت یعنی تخصیص بهینه امکانات در جهت تحقق اهداف سیستم که باید مدیریت در این حوزه تقویت و اولویت‌ها تشخیص داده شود.
وی با اشاره به ایجاد شفافیت در اقتصاد ایران با ایجاد سامانه مودیان مالیاتی، اظهار کرد: اجرایی شدن سامانه‌های مودیان مالیاتی در پایانه‌های فروشگاهی نقش بسیار موثری در حوزه شفاف‌سازی اطلاعات و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی در این بخش دارد و یکی از موثرترین راهکارها برای اجرایی شدن شفافیت اقتصادی در کشور است.
انتهای پیام/

پژوهشیار