سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان:

۲۰۲ نقطه آسیب پذیر اعتیاد در آذربایجان شرقی شناسایی شده است

1401/04/12 - 17:43 - کد خبر: 67459
معتاد

نصر: سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: در حوزه مقابله و کاهش آسیب های ناشی از مواد مخدر ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر در سطح استان را شناسایی کرده‌ایم که به توانمندسازی این محلات با شناسنامه دار کردن آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش نصر، امیر رنجبر  اظهارکرد: احصای فرصت ها و تهدیدها؛ نقاط ضعف و قوت در محلات آسیب پذیر با همکاری فرمانداران و پلیس مبارزه با مواد مخدر حاصل و منجربه تدوین شناسنامه محلات مزبور شده است.
وی در ادامه افزود: آثار طرح توانمندسازی محلات و نقاط آسیب پذیر در طولانی مدت به خوبی نمایان خواهد شد.
وی در حوزه مبارزه با مواد مخدر؛ درمان اعتیاد به مواد مخدر روانگردان ها سخت و پیچیده عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر دو ماده قانونی در حوزه درمان و حمایت های اجتماعی با موضوع ماده ۱۵  و ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر به کمک ما آمده که بر همین اساس در ماده ۱۵ بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و اسناد بالادستی ۸ نوع خدمات درمانی در نظر گرفته شده است.
رنجبر با بیان اینکه معتاد بر اساس قانون مجرم و تحت تعقیب است، اضافه کرد: اگر معتاد به مراکز درمانی مراجعه کند منع تعقیب از سوی محاکم قضایی صادر می شود که در همین راستا کلینیک های سرپایی با داروهای نگهدارنده و مراکزاقامتی یعنی کمپها با رویکرد ایمان مدار و پرهیز مدار اقدام به نگهداری معتادان می کنند.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه با اشاره به اینکه در خصوص اکثر معتادان که به چند ماده  مخدر به خصوص به روانگردان هایی مانند شیشه اعتیاد داشته و علاقه‌ای به درمان نداشته و در انظار عمومی اقدام به مصرف مواد می کنند نیز برنامه داریم، گفت: معتادان متجاهر با دستور مقام قضایی دستگیر و به مراکز موجود ماده ۱۶ ارجاع داده می شوند.
وی با اشاره به اینکه در تبریز این مرکز با ظرفیت ۴۰۰ نفر با توجه به افزایش تقاضا به مواد مخدر جوابگو نیست، افزود: در شهرستان ها مراکز مجری دیگری تعریف شده و از سوی کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به این مراکز که کمپها هستند با قابلیت نگهداری معتادان متجاهر بر اساس دستور قضایی مجوز نگهداری از این معتادان به مدت یک تا سه ماه و قابل تمدید داده می شود.
رنجبر با بیان اینکه بخشی از هزینه های درمان از سوی خود معتادان و خانواده های آنها و بخشی توسط بهزیستی و شورای هماهنگی با مواد مخدر تامین می شود، افزود: در شهرستان میانه ۲ مرکز داریم که با دستور پلیس معتادان متجاهر به این مراکز ارجاع داده می‌شوند.
وی همچنین با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ تبریز با کمک شهرداری اداره می شود، اضافه کرد: در شهرستانها نیز می توانیم با تبیین صحیح وضعیت موجود و همچنین حجم تهدیدی که از سوی پدیده شوم  مواد مخدر وجود دارد به جلب یاری شهرداری؛ مسئولین شهرستان و مشارکت مردم و خیرین بپردازیم .
رنجبر به گزارش سازمان ملل؛ دفتر مقابله با جرم اشاره کرد و افزود طی بررسی به عمل آمده توسط دفتر مقابله با جرم سازمان ملل در ۱۴ سال گذشته افزایش ۳۲ درصدی سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها را شاهد هستیم .
وی گفت: سال گذشته در استان آذربایجان شرقی شاهد افزایش ۱۴ درصدی دستگیری ها و ۵۰ درصدی در افزایش کشفیات نسبت به سال قبل آن بودیم.
رنجبر از ارائه برنامه های مختلف در تمامی حوزه های مبارزه با مواد مخدر به ویژه در حوزه توسعه مشارکت های مردمی و سازمانهای مردم نهاد برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر خبر داد .
انتهای پیام/

پژوهشیار