مدیر کل هواشناسی استان خبر داد:

افزایش ۱۴.۵ درصدی میزان بارش ها در آذربایجان شرقی

1401/04/11 - 16:48 - کد خبر: 67332
پاییز، فصل پاییز، بارش باران، باران

نصر: مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میزان بارش‌ها در سال آبی جاری در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، حبیب عبدلی در هشترود افزود: به طور میانگین از ۳۱ شهریور سال گذشته تا ۱۰ تیر امسال حدود ۲۵۵ میلی متر بارندگی در استان روی داده است، در حالی که این رقم در بازه زمانی مشابه پارسال ۲۱۸.۴ میلی متر ثبت شده است.
عبدلی با بیان اینکه میانگین بارش آذربایجان شرقی در سال آبی جاری نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ درصد و بیش از ۳۶ میلی متر کاهش یافته است اظهار کرد: به طور میانگین در طول این بازه زمانی و در بلندمدت حدود ۲۸۷.۵ میلی متر بارندگی در استان روی داده است.
وی میانگین بارش یک سال کامل آبی در استان را ۳۸۷ میلی متر عنوان کرد و گفت: تاکنون در این بازده بارش سال آبی جاری تامین شده است.
عبدلی ادامه داد: در فصل بهار و از ابتدای سال جاری تا ۲۱ خرداد حدود ۸۹.۸ میلی متر بارندگی در این استان روی داده است در حالی که در این بازه زمانی و در بلند مدت میزان بارندگی حدود ۱۲۰ میلی متر ثبت شده که نشان از کاهش حدود ۲۵ درصدی و معادل ۳۰ میلی متری بارش در این بازه زمانی است.
وی یادآوری کرد: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان هشترود به میزان حدود ۳۸۷ میلی متر و کمترین بارش از آذرشهر به میزان حدود ۱۶۳ میلی متر گزارش شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری حدود ۱۹۸ میلی متر و در بلند مدت حدود ۲۴۸ میلی متر ثبت شده است و میانگین بارش در سال آبی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۴۵.۶ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۵۰ میلی متر کاهش یافته است.
علیرضا توری فرماندار هشترود هم گفت: ایستگاه هواشناسی این شهرستان با هزینه بیش از ۱.۵ میلیارد تومان با بروزترین دستگاه‌ها و سنسور‌های جدید که می‌تواند رطوبت، دما، باد، باران، دمای خاک و اعماق خاک را نشان دهد تا ۲ ماه آینده به بهره برداری برسد.
شهرستان هشترود با قدمت طولانی و کشاورزی بودن منطقه تاکنون اداره هواشناسی نداشته و کشاورزان منطقه را با مشکل رو به رو کرده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار