خبر/

کاهش ۹ درصدی ورود به زندانهای آذربایجان شرقی

1401/04/11 - 09:28 - کد خبر: 67246
زندان

نصر: رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: تعداد ورودی‌های زندان‌های این استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

به گزارش نصر، موسی خلیل اللهی تلاش برای حبس زدایی را یکی از اولویت‌های مهم دستگاه قضائی برشمرد و گفت: دادگستری استان در این خصوص برنامه‌های متعددی را اجرا می کند و درباره مرتکبان جرائم سبک که حکم حبس برای آن‌ها صادر می‌شود، اگر متهم تا ساعت ۱۷ ضامن یا وثیقه به مراجع قضائی معرفی کند به زندان نمی‌رود.
وی با بیان اینکه رویکرد دستگاه قضائی در خصوص وقوع جرایم و مجازات زندان، تفکیک جرایم خشن و سبک است، افزود: نوع برخورد و مقابله با مجرمانی که امنیت جامعه را مخدوش و احساس ناامنی در جامعه ایجاد می‌کنند با افرادی که جرائم سبک مرتکب شده و فاقد سابقه کیفری هستند، به هیچ عنوان یکسان نیست.
خلیل اللهی ادامه داد: طبق رویکرد‌های جدید قوه قضائیه با مرتکبان جرائم خشن مثل آدم ربایی و سرقت، بدون کوچکترین اغماض برخورد می‌شود و در خصوص مرتکبان جرائم غیر عمد و سبک نیز ارفاقات قانونی از جمله عدم صدور قرار حبس، استفاده می‌شود که منجر به کاهش ورودی به زندان‌ها خواهد شد.
وی از رسیدگی و ارتباط ۸۵ درصدی محاکم با زندانی از طریق فضای مجازی و ویدئوکنفرانس خبر داد و در خصوص موضوع اصلاح مجرمان نیز گفت: هدف از مجازات حبس، تنها تنبیه نیست بلکه هدف اصلی اصلاح و تربیت، بازآموزی و اجتماعی کردن مجرمان است.
خلیل اللهی با اشاره به اینکه زمینه ملاقات خانواده زندانی در منزل با مددجو در زندان از طریق ویدئوکنفرانس در آینده نزدیک فراهم می‌شود، بر فرهنگ سازی رسانه‌های گروهی و مطبوعات برای تبیین و تشریح ملاقات مجازی به جای ملاقات حضوری تاکید کرد.
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی سوادآموزی و حرفه آموزی مددجویان در زندان‌های استان را از جمله اقدامات مهم دستگاه قضائی برای کاهش ورود‌های زندان در سال‌های آینده دانست و اضافه کرد: هم اکنون در مدرسه دولتی مستقر در زندان تبریز در مقطع متوسطه اول و دوم ۱۹۴ نفر مددجو مشغول تحصیل هستند و در حوزه حرفه آموزی نیز مددجویان مهارت‌ها و مشاغل مختلفی را یاد می‌گیرند که حتی از این محل بخشی از هزینه‌های خانواده خود را نیز تأمین می‌کنند.
خلیل اللهی ادامه داد: در بحث آموزش‌های فرهنگی و عقیدتی از سال‌های گذشته دو سوم زندانیان آذربایجان شرقی در طرح قرآنی با عنوان «شفای قرآنی» در حوزه حفظ قرآن شرکت می‌کنند و از یک جزء تا ۳۰ جزء حافظ قرآن هستند که بهره مندی از عفو، از جمله امتیازات شرکت کنندگان در این طرح می‌باشد.
وی از اخذ رضایت طرفین پرونده ۲۰ نفر از محکومان به قصاص نفس در سال ۱۴۰۰ و ۲ محکوم در سه ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: به همت ستاد دیه استان و مشارکت مردم و خیران ۵۵۲ زندانی جرایم غیرعمد در سال ۱۴۰۰ از زندان‌های استان آزاد شده اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار