امام جمعه تبریز:

آمریکا مبدا و سرخط تروریسم در جهان

1401/04/10 - 15:08 - کد خبر: 67222
آل هاشم

نصر: امام جمعه تبریز گفت: مبدا و سر خط تروریسم در جهان دولت مستکبر آمریکا است.

به گزارش نصر، مرکز آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلی امام خمینی (ره) افزود: دولت آمریکا که همواره داعیه دار دفاع از حقوق بشر در دنیا است، خود از مصادیق بارز نقض فاحش آن در گوشه و کنار جهان و حتی در خود این کشور است و صرفا با اهداف سیاسی و اقتصادی از این اصل مترقی بشری سوء استفاده می‌کند.
وی با اشاره به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: «این هفته از ششم تیر تا دوازدهم تیر ماه به عنوان هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده است که این ابتکار ارزنده متعلق به امام خامنه‌ای است.
خطیب نماز جمعه تبریز ادامه داد: ششم تیر ماه سال ۶۰ در مسجد ابوذر مقام معظم رهبری مورد سوءقصد قرار گرفتند؛ همچنین در هفت تیر بمب‌گذاری در محل حزب جمهوری اسلامی واقع شد که شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران وی در آن محل آن حادثه تروریستی اتفاق افتاد.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم اضافه کرد: همچنین در سردشت شاهد نخستین حمله شیمیایی رژیم بعث توسط صدام علیه مردم مظلوم سردشت در استان آذربایجان غربی اتفاق افتاد که ۱۱۰ نفر از هموطنان ما در آن شهر به شهادت رسیدند و مظلومیت و رنج و جانبازی تعداد بی‌شماری از هموطنان ما در آن شهر تا به امروز ادامه دارد.
وی گفت: سالروز شهادت شهید صدوقی امام جمعه یزد را در نیز همین هفته داریم که توسط منافقین کوردل انجام شد و نهایتاً در ۱۲ تیرماه سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی توسط ناوجنگی آمریکا که پایان هفته حقوق بشر آمریکایی را رقم می‌زند.
امام جمعه تبریز با بیان این مطلب که برخی از این اقدام‌های تروریستی توسط فرقه ضاله منافقین صورت گرفته است تصریح کرد: آن‌ها امروز در آغوش همین کشور‌های غربی و آمریکایی قرار گرفتند و علیه جمهوری اسلامی توطئه می‌کنند و برخی از این حرکت‌های تروریستی با حمایت آمریکایی‌ها اتفاق افتاده و برخی از آن‌ها مثل حمله به هواپیمای جمهوری اسلامی توسط خود آمریکا در خلیج فارس روی داده است.»
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی توسط دولت جنایتکار آمریکا گفت: نتیجه این اتفاقات این است که چهره عریان آمریکایی‌ها که در پس پرده روابط بین‌الملل پنهان شده بود آشکار شد.
نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: آمریکا با یکجانب گرایی و تشدید تحریم‌های اقتصادی خارج از مجوز سازمان ملل با هدف اجبار به تغییر سیاست دولت‌ها مرتکب نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر شده است موضوعی که به تدریج منجر به سوء استفاده از ابزار‌های اقتصادی و تبدیل آن به تروریسم اقتصادی برای نیل به اهداف سیاسی شده و دورنمای نظام حقوق بشر را نیز با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه کرده است.
وی خاطرنشان کرد: بررسی دقیق مواضع حقوق بشری آمریکا و نگاهی به کارنامه و عملکرد این کشور در این حوزه در طول دهه‌های گذشته به صراحت تأیید کننده این واقعیت است که دولتمردان آمریکایی در چارچوب رویکرد به اصطلاح حمایت‎گرایانه حقوق بشری، بستر‌های لازم را برای دخالت‌های غیرقانونی خود در نقاط مختلف جهان فراهم ساخته و به یکی از مهم‌ترین کشور‌های ناقض حقوق بشر و سر خط تروریسم در جهان تبدیل شده است.
خطیب نماز جمعه تبریز در بخش دیگری از  خطبه ها حج را مظهر تمدن نوین اسلامی، نمایش بندگی، اخلاق و عامل وحدت اسلام و مسلمین دانست و گفت: احیای حج ابراهیمی یکی از ماموریت‌های تمدنی انقلاب اسلامی بود که امام خمینی (ره) کار حضرت ابراهیم را در زمان خودش احیا کرد.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بر اهتمام حجاج بیت الله الحرام به تقویت وحدت دینی و فرهنگی مسلمین در فریضه حج تاکید کرد.
وی همچنین با بیان اینکه همه مسلمانان به ویژه هنرمندان باید برای پاک کردن غبار مظلومیت از چهره غدیر تلاش کنند، گفت: غدیر در حوزه هنر واقعا مظلوم است و باید از ظرفیت هنرمندان برای تبلیغ و تبیین غدیر استفاده شود و صدا و سیماهم  در ایجاد شور معرفت شناسی و جریان سازی غدیر تلاش مضاعفی کند.
حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم همچنین با اشاره به اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، زندگی ائمه به خصوص این دو بزرگوار را در تمام شئون برای مسلمانان الگو دانست و گفت: خانواده‌ها با ساده گیری، زمینه ازدواج جوانان بیشتری را فراهم کنند.
امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: اگر ازدواج ساده باشد در قدم‌های بعدی نیز زندگی آنان با خوشبختی همراه خواهد بود و سنت‌های غلطی که در در زمینه ازدواج پر تشریفات هست، باید برداشته شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار