گزارش/

پیچیدن عطر گل محمدی اسکو، فراتر از مرزها

1401/04/09 - 12:36 - کد خبر: 67138
گل محمدی

نصر: آذربایجان شرقی به عنوان چهارمین قطب گل محمدی ایران یکی از صادرکنندگان این محصول با نام های تجاری گنبرف، عنصرود و اسکو بوده در واقع یکی از مرغوب ترین محصولات و فرآورده های این گل معطر را به بازار مصرف عرضه می‌کند و کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه طرفدار و مشتری دایم این محصول هستند.

به گزارش نصر، سالانه پنج هزار تن گل محمدی در دامنه های خوش آب و هوای سهند آذربایجان شرقی از یکهزار و ۱۰۰ هکتار مزارع بارور تولید می شود که به ترتیب شهرستان های آذرشهر، اسکو و تبریز بیشترین تولید در این استان دارند و جشنواره گل محمدی در اسکو مهمترین بستر برای معرفی این ظرفیت کشاورزی منطقه است.
گل محمدی روستاهای گنبرف و عنصرود از مرغوب ترین و بهترین نمونه این نوع گل در دنیا به حساب می آید چون به لحاظ جغرافیایی در یکی از بهترین مکان های عمل آوری گل محمدی در دنیا کاتشه می شود و در تابستان و حدود تیر ماه کشاورزان اقدام به برداشت آن کرده و زنان خانه دار از گل این گیاه شربت، مربا، گلاب و عرقیجات تهیه و استخراج می کنند، در این فصل کارگاه های گلاب گیری و اسانس گیری گل محمدی نیز در آذربایجان شرقی به خصوص در این ۲ روستا برپا می شود.
چند سال است که جشنواره گل محمدی به صورت مرتب در شهرستان اسکو که ۲ روستای گنبرف و عنصرود به عنوان قطب تولید این گل در آن واقع شده اند برگزار می شود و امسال نیز دهمین دوره جشنواره برداشت گل محمدی در دامنه های بکر، سرسبز و زیبای سهند در روستای عنصرود اسکو برگزار خواهد شد. 

۷۰۰ هکتار گل محمدی در اسکو کشت می شود
فرماندار شهرستان اسکو در این خصوص اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی در این شهرستان بوده و به طور متوسط ۳.۴ تن در هکتار تولید داریم. 
حسین فیروزی افزود: یک واحد فرآوری صنعتی برای تولید مربا و عرقیجات، سه واحد صنایع تبدیلی برای تولید عصاره ناب و مربا و ۱۵ واحد خانگی برای تهیه گل خشک، غنچه، گلاب و غیره در شهرستان اسکو فعالند.

۱۰ درصد گل محمدی کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: از مجموع بیش از ۱۴هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۱۰درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در این استان وجود دارد و مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است. 
اکبر فتحی افزود: آذربایجان شرقی به به عنوان چهارمین تولیدکننده گل محمدی در کشور بیش از پنج هزار تن گل از یکهزار و ۱۰۰ هکتار مزارع بارور گل محمدی برداشت کرده و روستای گنبرف که به پایتخت گل محمدی شمال غرب کشور مشهور است سالانه ۲۵۰۰ تن از این محصول را تولید و عرضه می کند. 
وی ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، شبستر، مراغه، تبریز است که مقام اول و دوم را دارند البته شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های تولید گل محمدی در آذربایجان شرقی و فرآورده های آن در آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور هستند. 
وی افزود: سالانه تولید گل محمدی در آذربایجان شرقی از مرز پنج هزار تن می گذرد که ۳۰ درصد آن در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت مصرف می شود و ۷۰ درصد معادل سه هزار و ۸۵۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب، اسانس و غیره مصرف دارد. 
فتحی خاطرنشان کرد: ۲۰ واحد در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و بسته بندی گیاهان دارویی فعالیت می کنند که قسمت اعظم محصولات تولیدی خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپا از جمله روسیه صادر می شود. 
 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو نیز با اشاره به برنامه های جنبی فرهنگی جشنواره گل های محمدی، گفت: به عنوان یکی از برنامه های جنبی این جشنواره ۵۰ عکاس از آذربایجان شرقی برداشت گل محمدی از مزارع بارور شهرستان اسکو را عکاسی کردند.
محمدعلی قلی زاده نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این تور عکاسی، عکاسان از صحنه های مختلف برداشت و نحوه عرضه گل محمدی لحظه های به یاد ماندنی را ثبت کردند و از هر عکاس پنج عکس و در مجموع ۲۵۰ عکس به مسابقه تور عکاسی جشنواره گل محمدی اسکو راه یافت.
وی یادآور شد: در روز برگزاری جشنواره سه نفر از برگزیدگان تور عکاسی برداشت گل محمدی اسکو تجلیل می شوند.
وی همچنین اضافه کرد: نشست علمی ویژگی ها و فواید گل محمدی نیز با حضور اساتید دانشگاه و مسئولین جهاد کشاورزی و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
قلی زاده ادامه داد: این نشست علمی با هدف دانش بنیان کردن تولید گل محمدی و فراورده های آن برگزار شد.
به گزارش ایرنا، دهمین جشنواره برداشت گل محمدی در دامنه های سهند شهرستان اسکو روز دوشنبه سیزدهم تیر ماه جاری از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در روستای هدف گردشگری عنصرود برگزار می شود. 
انتهای پیام/

پژوهشیار