وزیر علوم:

انتخاب رشته بر اساس علاقه و استعداد انجام شود

1401/04/09 - 10:43 - کد خبر: 67121
عکس

نصر: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتخاب رشته تحصیلی این روزها براساس آینده شغلی است در حالی که هر داوطلب باید بر اساس علاقه ذاتی و استعداد رشته مورد نظر خود را انتخاب کند.

به گزارش نصر، محمدعلی زلفی گل  روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی مستقر در کرج افزود: در زمان حاضر انتخاب رشته بر اساس موقعیت اجتماعی و تضمین آینده شغلی  انتخاب رشته صورت می گیرد و به  همین دلیل توزیع متوازن استعدادها را  در بین رشته های مختلف نداریم.
وی ادامه داد: برای  توزیع متوازن استعدادها  به یک عزم فرابخشی نیاز است  یعنی تمام امکانات کشور را برای  رفع معضل بیکاری در دستور کار قرار گیرد و آینده شغلی را تضمین کنیم.
زلفی گل بیان داشت: در زمان حاضر در برگزاری کنکور راهی به جز این نیست که بخواهیم برای رشته های پرطرفدار بخواهیم دانشجو را انتخاب کنیم .
وی افزود: امیدواریم در آینده در یک عزم فرا بخشی شرایطی که ایجاد  شود که تمام  وزارتخانه ها دانشجویان ما را بپذیرند و کارورزی ،مهارت ورزی و مهارت آموزی به معنای واقعی محقق شود که اگر این اتفاق رخ دهد دانشجویان علاوه بر اینکه استعداد کار آفرینی دارند ،  آمادگی لازم را خواهند داشت که در ان صورت می توان انتظار داشت که داوطلبان بر اساس علاقه ذاتی و توانمندی خود رشته تحصیلی را انتخاب کنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت :سازمان سنجش امروز تغییر رویه داده به این معنا که تعداد دفترچه ها، پاسخنامه و پرسشنامه را تغییر دادند به گونه ای که برای هر بخش زمان کمتری لازم باشد تا داوطلبان وقت هر بخش را صرف همان بخش کنند در حالی که در سالهای قبل در قالب یک دفترچه بود و این امکان هر داوطلبی تمام وقت هر بخش و درس را صرف همان درس و بخش داشته باشد مقدور نبود و نمی شد مدیریت شود.
در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب ثبت نام کردند که این آزمون از روز گذشته (چهارشنبه هشتم تیر ماه) و با رقابت گروه آزمایشی هنر در سراسر کشور آغاز شد.
بر اساس آخرین آمارها آزمون سراسری امسال حدود ۶۳ هزار نفر داوطلب بیشتر دارد، اما با توجه به اینکه داوطلبان می‌توانند علاوه بر گروه اصلی در گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی هم شرکت کنند، در کل تعداد ۱۲۰ هزار شرکت‌کننده آزمون سال ۱۴۰۱ بیش تر از سال قبل و میزان قابل توجه این افزایش در گروه علوم انسانی (۴۲ هزار و ۱۸ نفر) است.
انتظار می‌رود نتایج اولیه آزمون سراسری امسال همانند سنوات گذشته اواسط مردادماه اعلام شود. انتخاب رشته داوطلبان، پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۱ ممکن می شود و نتایج نهایی آن طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور هفته آخر شهریور از طریق سایت سنجش آموزش کشور اعلام می شود تا داوطلبان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از ابتدای سال تحصیلی جدید وارد دانشگاه‌ها شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار