چند نکته درباره بحران طلاق؛

سایه روشن‌های یک آسیب اجتماعی

1401/04/13 - 11:30 - کد خبر: 66980
ازدواج و طلاق

نصر: از دیرباز، انتخاب همسر رویایی برای هر پسر و دختری، جزو لاینفک زندگی آنها محسوب می‌شود. نیاز انسان به زندگی مشترک، در ذات اساسی انسان‌ها نهفته است؛ لذا آینده هر فرد بستگی به مهم‌ترین تصمیم هر فرد در زندگی‌اش دارد.

تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگری به تفکر منطقی و تلاش و کوشش نیازمند است؛ این در حالی است که گاهی افراد در رابطه‌ای قرار دارند که تبعات منفی و آزاردهنده آن مثل تجربه آزارهای کلامی، جسمی و روانی، خیانت، ناسازگاری جنسی، داشتن اعتیاد، تفاوت‌های فرهنگی و.... به مراتب بیشتر از پیامدهای مثبت و لذت بخش در یک زندگی سالم است.
بی تردید زندگی مجموعه‌ای از افتادن‌ها و برخاستن‌ها، لذت‌ها و تلخ‌کامی‌ها، خواب‌ها و بیداری‌هاست؛ هر شخصی باید در تشکیل زندگی به ضرورت‌ها و پیش نیازهای یک زندگی سالم و موفق توجه داشته باشد و به اصطلاح «کبوتر با کبوتر و باز با باز» توجه داشته باشد. اما این‌که تصور کنیم همه امور باید موافق میل و خواسته ما تحقق پذیرد، قطعا تصوری دور از انتظار است، اما هر فرد باید تلاش کند بیشترین توجه را به بایدها و نبایدهای تشکیل یک خانواده موفق داشته باشد.
بدانیم تفاوت‌های فردی یک اصل مسلم و غیرقابل انکار است؛ از طرفی وجود این اختلاف و تفاوت‌ها برای نظام اجتماع و طبیعت امری ضروری محسوب می‌شود، اما نباید این تفاوت‌ها بر معنای زیبا و دوست داشتنی و همچنین واژه‌ی آشنا و جادویی «تفاهم» سایه بیافکند. بعد از ازدواج نیز «احترام» گذاشتن به همسر و گذشت در زندگی نیز بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه در بین زوج‌های امروزی به اصطلاح مدرنیته نادیده گرفته می‌شود.
شناخت خصوصیات شخصی دو طرف و ویژگی‏های زنان و مردان می‏تواند گستره تفاهم را در زندگی مشترک بیشتر و وسیع‏تر نماید. زمانی که زن و مرد قادر باشند به یکدیگر احترام بگذارند و تفاوت‏هایشان را بپذیرند، خوشبختی نیز با تمام زیبایی و شکوهش فرصتی برای شکوفایی پیدا خواهد کرد.
بررسی‌های مختلف صورت گرفته در مورد مساله‌ی طلاق، نشان می‌دهد که طلاق پدیده‌ای چند بعدی و ناشی از بسترها و عوامل مختلف است. افزایش آمارهای مربوط به طلاق در کشور بسیار تاسف‌آور و نگران‌کننده است؛ لذا تحلیل این تحول نگران‌کننده در بنیان خانواده‌ها و توجه به ابعاد مختلف تاثیرگذار در افزایش آمار طلاق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
درخواست طلاق هنگامی صادر می‌شود که هرگونه امید و تلاش برای دستیابی به کانون گرم زندگی مشترک بی‌پاسخ می‌ماند و واقعیت‌هایی رخ می‌دهد که دستیابی به انتظارات را ناممکن می‌سازد و آنگاه تنها راه رهایی به جدایی ختم خواهد شد.
زوج‌هایی که به طلاق می‌رسند، هنگام مواجه شدن با اختلاف و پس از یک دوره طولانی دعوا و کشمکش، از مرحله دشمنی و تنفر عبور می‌کنند و به وضعیت “بی تفاوتی” می‌رسند و هر یک از طرفین، دیگری را مقصر مشکلات به وجودآمده می‌داند. این در حالیست که بی‌تفاوتی آخرین مرحله روابط بین زن و شوهر است که در آن اصل “بود و نبود” همسر فرقی برای زوجین نمی‌کند با این‌حال هر دو طی سال‌ها تلاش کرده‌اند که از راه‌های مختلف (فارغ از درستی یا نادرستی این راه ها)، مسائل و تعارض‌های خود را در رابطه حل کنند. از مشورت با بزرگان گرفته تا طی کردن دوره‌های مشاوره و زوج درمانی؛ اما در نهایت و بعد از صرف انرژی و گذر زمان، هر دو به این نتیجه می‌رسند که پایان دادن به رابطه برای بهزیستن روانشناختی خود و اعضای دیگر خانواده تنها راه باقی مانده است.
در چنین مواردی زوجین آگاهانه و بر اساس نتایج حاصله از مشاوره‌ها و درمان‌ها، تصمیم می‌گیرند بدون کشمکش، درگیری و تحقیر یکدیگر و خانواده‌ها و در فضایی بدون خشونت کلامی و اخلاقی رابطه را تمام کنند تا آسیب‌های منتج از طلاق را به حداقل برسانند.
در چنین حالتی هریک از طرفین، مسئولیت‌های خود را در بروز مشکلات، پذیرفته و به نقاط ضعف و قوت خود پی برده است. سوال اینجاست، که آیا پایان دادن به یک رابطه آسیب زا که تلاش‌ها برای بهبودی آن نتیجه نداده، امر مبارکی است یا مذموم؟ در مواردی که یکی از زوجین به صورت یک طرفه و بعد از مدت‌ها تلاش، به دلیل آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از رابطه، تصمیم به جدایی می‌گیرد و بالاخره خود را از این رابطه رها می‌کند، آیا جرات ورزی او قابل تقدیر است یا تحقیر؟
ساده انگاری کلاس‌های قبل از ازدواج، عدم استفاده از مشاوره، گرفتن تصمیمات احساسی، نبود معیارهایی درست و دیدگاه اشتباه جوانان در خصوص ازدواج را می‌توان از عوامل مهم در افزایش آمار طلاق در جامعه دانست.
به یقین در مسیر چنین سیاست گذاری هایی، برای بهبود شرایط نامطلوب ایجاد شده در روابط خانواده‌ها، بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان مختلف به خصوص روانشناسان، جامعه شناسان، کارشناسان خانواده و توانبخشی خانواده بهره برد تا بتوان از افزایش هرنوع طلاقی در میان زوج‌ها و به دنبال آن از عواقب فردی، خانوادگی و اجتماعی ناشی از آن جلوگیری کرد؛ همچنین مسئولان می‌توانند با افزایش آموزش‌های کاربردی در مدارس و دانشگاه‌ها، کاهش هزینه‌ها به منظور تشویق برای استفاده از مشاوره در مسائل مختلف و حل مشکل بیکاری تا حدودی آمار طلاق را کاهش دهند که این مهم نیازمند همراهی و همکاری بین دستگاه‌های مختلف و خانواده طرفین است.
سحر مغفرت


منتشر شده در شماره دوم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال دومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.

انتهای پیام/

پژوهشیار