دیپلماسی شهری، رویکرد مدیریت جدید شهری تبریز

1401/04/07 - 16:18 - کد خبر: 66945
عکس

نصر: دیپلماسی شهری در دنیای امروز، بیش از سایر حوزه‌های روابط خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای در تحکیم ارتباطات بین کشورهای مختلف و حتی بهبود روابط آسیب‌دیده دارد.

به گزارش نصر، کهن‌شهر تبریز مرکز ثقل فعالیت اقتصادی ایران در طول سده‌های گذشته بوده است. این شهر به واسطه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، اهمیت فراوانی برای دیگر کشورها و شهرها برای تجارت داشت و از همین رو تبریز میزبان ۱۱ کنسولگری بود که در زمان دولت مصدق برچیده شد. در سطح ملی نیز تبریز با ظرفیت‌های ویژه و منحصربفرد خود، به نوعی دروازه ورود به اروپا بود و اکثر تجار و گروه‌های اقتصادی ترجیح می‌دادند در این شهر سرمایه‌گذاری کرده و نمایندگی داشته باشند.
شهرها از دیرباز علاقمند و پیگیر  توسعه روابط اقتصادی با دیگر شهرهای بزرگ دنیا بودند و شاید اقتصاد و تجارت مهمترین عامل شکل‌گیری ارتباط بین شهرهای مختلف در سطح ملی و بین‌المللی بود.
با گذشت زمان و اهمیت این موضوع، تعاریف جدیدی از ارتباط بین شهرهای مختلف دنیا مطرح شد که از آن جمله می‌توان به خواهرخواندگی و در سطحی بالاتر دیپلماسی شهری اشاره کرد.
دیپلماسی شهری امروزه نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه روابط بین کشورهای مختلف دارد و  جایی که گفتمان سیاسی به مشکل برمی‌خورد، این دیپلماسی شهری است که وارد میدان شده و گره‌گشای روابط بین کشورها می‌شود.
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرها، جذب سرمایه‌گذار، اشتراک تجربیات مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف و توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و حتی سیاسی، ظرفیت‌های مختلف دیپلماسی شهری هستند که در قالب اعزام هیئت سرمایه‌گذاری، برگزاری هفته فرهنگی و دیدارهایی در سطح عالی و عمومی ارائه می‌شوند.
تبریز تا قبل از سال ۱۴۰۱ با ۱۶ شهر مختلف در سطح ملی و بین‌المللی روابط خواهرخواندگی داشت. استانبول، قونیه و ارزروم از ترکیه، گنجه و باکو از جمهوری آذربایجان، غزه فلسطین، قازان در تاتارستان روسیه، ووهان چین، وین اتریش، خجند تاجیکستان، موگیلف بلاروس، هوشی‌مین ویتنام، اصفهان و یزد از ایران، آلماتی قزاقستان و کربلای عراق، شهرهای خواهرخوانده تبریز هستند که در طول سالیان گذشته عقد خواهرخواندگی با تبریز بسته‌اند. علاوه بر این تبریز با شهر ترابوزان ترکیه نیز قرارداد همیاری بسته است.
از سال ۱۳۹۵ تا به امسال، توسعه روابط خارجی کهن‌شهر تبریز محدود به همان ۱۶ شهر بوده که تعدادی از آنها نیز در حد همان قرارداد باقی مانده است.
مدیریت شهری فعلی تبریز اما دیپلماسی شهری را در طول دو ماه گذشته فعال کرده و با چند دیدار در حد سفیر و سرکنسول و عقد دو تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با شهرهایی همچون بورسا در ترکیه و اشتوتگارت در آلمان، نشان داده که علاقه‌مند به توسعه روابط بین‌المللی و بهره‌گیری از تجربیات شهرهای مختلف جهان و معرفی ظرفیت‌های گردشگری تبریز در دنیا است.
سفرای کشورهای ایتالیا، اتریش و سرکنسول ترکیه به دعوت یعقوب هوشیار در تبریز حضور یافته و پیرامون همکاری‌های مشترک در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، هوشمندسازی و توسعه روابط فرهنگی به توافقات اولیه دست یافتند.
همچنین با همراهی شورای اسلامی شهر در دو ماه گذشته مقرر شد شهرداری تبریز با شهرهای بورسا در ترکیه و اشتوتگارت در آلمان عقد خواهرخواندگی داشته باشد.
برگزاری هفته فرهنگی تبریز در اشتوتگارت آلمان، یکی دیگر از دستاوردهای دیپلماسی شهری در دوره جدید مدیریت شهری است که با همراهی و همکاری اعضای شورای شهر رقم خورده است.
تبریز ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف صنعت، گردشگری، فرهنگ، علم و جغرافیا دارد که می‌تواند محل سرمایه‌گذاری و معرفی در جوامع بین‌المللی باشد. شهردار تبریز در این باره می‌گوید:  پنج شاخص تاریخ، فرهنگ، صنعت، علم و جغرافیا تبریز را جهانی خواهد کرد.
یعقوب هوشیار ادامه ‌می‌دهد: تبریز با قدمت و تاریخ خود می‌تواند در عرصه‌های بین المللی تاثیرگذار باشد چرا که سومین شهر ایران از نظر جمعیت بوده و در چند برهه حساس تاریخی نیز به عنوان پایتخت ایران معرفی شده است.
وی اضافه می‌کند: تبریز پایتخت فرهنگی و معنوی شهرهای ایران است و مشاهیر تبریز زبانزد خاص و عام هستند. برای نمونه در مقبره الشعرا ۴۰۰ شاعر و عارف آرمیده‌اند.
صنعتی بودن شهر تبریز و  حضور صنایع سنگین فولاد، تولید شیرینی و شکلات، خودروسازی و … در این شهر، ظرفیت دیگر تبریز برای توسعه دیپلماسی شهری است و علاوه بر آن همسایگی با کشورهای مهمی مثل آذربایجان و ترکیه، تبریز را به عنوان ورودی اروپا معرفی کرده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار