استاندار آذربایجان‌غربی:

برای حضور سرمایه‌گذاران ژاپنی آمادگی داریم

1401/04/07 - 15:49 - کد خبر: 66941
محمدصادق معتمدیان

نصر: استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت بالای استان در بخش‌های معدن، تجارت بین الملل، کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: این حوزه‌ها می‌توانند زمینه‌ای برای حضور سرمایه گذاران ژاپنی باشند که امیدواریم این همکاری شکل اجرایی بگیرد.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان روز سه‌شنبه در دیدار سفیر ژاپن در ایران افزود: پیشران‌های اقتصادی قابل توجهی برای استان تعیین شده که بخش معدن از جمله مهمترین آنها بوده که در صددیم از این ظرفیت بالقوه برای رسیدن به رشد اقتصادی ۹ درصدی تعیین شده برای سال جاری استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی از استان‌های غنی معدنی کشور به شمار می‌رود بطوریکه ما رتبه اول تولید شمش طلای کشور را در اختیار داریم و علاوه بر آن، معادن خوبی در حوزه پلی متال، مس، تیتان و سنگ‌های تزیینی در استان وجود دارد و می‌توان در بخش‌های مختلف شناسایی، اکتشاف و فرآوری مواد معدنی از ظرفیت سرمایه گذاران ژاپنی استفاده کرد.
استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به وجود نزدیک به یک‌ هزار کیلومتر مرز این استان با سه کشور از جمله ترکیه ادامه داد: این استان، بیشترین زیرساخت تجاری شامل ۹ گمرک و پنج پایانه صادراتی را در اختیار دارد که در صددیم از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره ببریم.
معتمدیان با اشاره به اینکه ۲ کریدور بین المللی از استان آذربایجان غربی می‌گذرد، گفت: همچنین مسیر جاده ابریشم و جاده ابریشم نوین نیز از این استان می‌گذرد که ظرفیتی عظیم برای توسعه تجارت با کشورهای مختلف در این مسیر است همچنین تنها مسیر ریلی با ترکیه را دارسم که از شهرستان خوی می‌گذرد و می‌توان از آن برای ایجاد ارتباط تجاری نقاط مختلف دنیا استفاده کرد.
وی با اشاره به وجود سه فرودگاه در آذربایجان غربی و حداقل ۱۰ فرودگاه در مناطق نزدیک به این استان در کشورهای همسایه تاکید کرد: همچنین دسترسی به بازار ترکیه، قفقاز جنوبی و آسیای میانه از ظرفیت‌های مهم این منطقه به شمار می‌رود که ظرفیتی بالقوه برای سرمایه گذاری است.
استاندار آذربایجان غربی، گردشگری را از دیگر پیشران‌های توسعه‌ای استان برشمرد و یادآور شد: وجود بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی، جاذبه‌های طبیعی و چهار فصل بودن استان، زمینه‌های مهم سرمایه گذاری در این بخش هستند.
وی اضافه کرد: با توجه به فروکش کردن کامل بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی، میزان از ظرفیت گردشگری این استان برای حضور گردشگران ژاپنی بهره برد.
معتمدیان از تولید میلیون‌ها تُن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: فقط میزان تولید سیب در استان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تُن در سال است که بخشی از آن به کنسانتره تبدیل می‌شود البته سال گذشته نیز ۵۰۰ هزار تُن صادرات از این محصول داشتیم.
وی ادامه داد: ما آماده جذب سرمایه و اشتقبال از سرمایه گذاران در صنایع تبدیلی حوزه‌های کشاورزی از جمله برای محصولات سیب و انگور این استان هستیم.
استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری با قدردانی از همکاری ژاپن در راستای اجرای برنامه‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه افزود: احیای این دریاچه از اولویت‌های استان به شمار می‌رود که در این خصوص در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی انجام شده و بخش مهمی از آن، در حال اجرا است.
معتمدیان اضافه کرد: سیاست ما در کنار احیای دریاچه ارومیه، بروز کمترین خسارت به کشاورزان است که در این خصو، تغییر الگوی کشت به محصولات کم آب بر و ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای و همچنین راه اندازی سیستم‌های نوین آبیاری را در دستور کار داریم.
انتهای پیام/

پژوهشیار