مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی مطرح کرد: 

کاهش آمار ولادت نسبت به سال گذشته / برنامه های هفته ازدواج تشریح شد

1401/04/06 - 15:54 - کد خبر: 66842
عکس

نصر: کارشناس مسئول آمار جمعیتی ثبت احوال شهرستان تبریز گفت: آمار ولادت ها نسبت به سال گذشته در فصل بهار با 9/6 درصد کاهش روبرو است. 

به گزارش نصر، "حبیب ستوده نژاد" در نشست خبری بمناسبت هفته ازدواج برنامه های این هفته را تشریح کرد و گفت: هفته گذشته جلسه ای در استانداری با محوریت دو موضوع ازدواج و اوقات فراغت تشکیل شد. 
در سال گذشته 548 کارگاه ازدواج با 22842 نفر برگزار شد.
تعداد مراکز مشاوره 21 مورد است که امیدواریم این آمار به 25 مورد برسد. 
وی ادامه داد: درصد وام ازدواج 90 درصد تحقق یافته است. 
وی با اشاره به برنامه های متنوع در این حوزه گفت: 1273 مورد برنامه در راستای موضوع ازدواج در سال گذشته اتفاق افتاده است. 

سن مادران افزایش یافته است  
"محمدی" کارشناس مسئول آمار جمعیتی ثبت احوال شهرستان تبریز به ارائه آمار ها پرداخت و گفت: بیشترین میزان ولادت سال گذشته استان سیستان و بلوچستان با بیشترین واقعه ولادت و کمترین استان مربوط به گیلان است، رتبه استان ما 22 کشوری است. 
وی ادامه داد: در استان ما بیشترین ولادت ها در چاراویماق و کمترین آن در اسکو، بیشترین ازدواج ملکان و کمترین اسکو بیشترین طلاق ملکان و کمترین کلیبر است. 
وی با اشاره به آمار های کشوری اضافه کرد: میانگین سن مادران در سال 90 به 27/4 و سال گذشته با رشد آمار به 29/2 با افزایش سنی مادران روبرو شده است. 
محمدیان به بیشترین نام های ثبت شده اشاره کرد و گفت: فراوانی نام در سال گذشته در پسران به ترتیب؛ علی، امیرعلی، ایهان، ابوالفضل، علیسان و در دختران؛ زهرا، فاطمه، نفس، آیلین و سلین بوده است. 
وی با اشاره به رتبه استان در آمار ازدواج نسبت به سایر استان ها گفت: در ازدواج رتبه 13 را در کشور داریم، بیشترین مورد ازدواج در کشور از آن سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است، روند ازدواج نشان می دهد با کاهش ازدواج در استان روبرو هستیم. 
وی در ادامه به امر طلاق اشاره کرد و گفت‌: در طلاق رتبه 13 را داریم، بیشترین آمار طلاق مربوط به البرز و خراسان رضوی و کمترین میزان طلاق در کشور استان سیستان و بلوچستان است؛ تهران کمترین آمار ازدواج در کشور را دارد. 
وی از کاهش آمار ولادت ها خبر داد و گفت: آمار ولادت ها نسبت به سال گذشته در فصل بهار با 9/6 درصد کاهش روبرو است. 

تسهیلات ازدواج در اولویت پرداخت بانک ها
در ادامه "محمدیان" نماینده شورای هماهنگی بانک ها با اشاره به تسهیلات بانکی ازدواج گفت: در سال 1400 تعداد ثبت نامی جهت اخذ وام 58300 فقره بود که 49931 فقره 86 درصد پرداخت شده است. 
وی ادامه داد: در سه ماهه اول 1400 تعداد تسهیلات ازدواج 33719 فقره ثبت نام شده بود که 10 هزار و 375 فقره پرداخت شده است. 
وی تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تسهیلات ازدواج در اولویت پرداخت بانک ها قرار دارد. 
وی تکمیل کرد: بیشترین پرداختی بانک ها متعلق به ملی، ملت، تجارت و صادرات بوده است. 
محمدیان در رابطه با مشکلاتی که برای برخی از متقاضیان وام ازدواج وجود دارد، گفت: متقاضیان می‌توانند جهت اعلام مشکلات با شماره زیر تماس بگیرند: 04133285600 و 04135235640 

مشاوره 21 مرکز ازدواج بصورت رایگان 
سپس "امیر تقی زاده" معاون امور فرهنگی و جوانان استان آذربایجان شرقی گفت: برنامه های هفته ازدواج را از یک تیر شروع کرده ایم و با هماهنگی های صورت گرفته قرار است در 10 تیر ائمه نماز جمعه تمامی خطبه های خود را به امر ازدواج اختصاص دهند.
وی خبر داد: تمامی 21 مرکز مشاوره ازدواج در طول هفته ازدواج بصورت رایگان صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به خدمت رسانی در شهرستان ها گفت: مشاوره های گروهی در شهرستان ها جز دیگر برنامه های ما است.
انتهای پیام/

پژوهشیار