کارشناس سازمان بهداشت جهانی:

تمامی کشورها با مشکل خلاء اطلاعاتی و اطلاعات اشتباه در دوران کرونا روبه‌رو بودند

1401/04/06 - 14:03 - کد خبر: 66817
ویروس کرونا

نصر: کارشناس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به مشکلاتی در حوزه جمع آوری اطلاعات در دوران کرونا، گفت: تمامی کشورها با مشکل خلا اطلاعاتی و اطلاعات اشتباه در دوران کرونا روبه‌رو بودند.

به گزارش نصر، دکتر تارا رز روز دوشنبه، ششم تیرماه در کارگاه ملی "نهایی سازی برنامه ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)" که با حضور نمایندگانی از سازمان بهداشت جهانی در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: یک ساختار قوی در حوزه بهداشت و درمان در ایران وجود دارد که در بسیاری از کشورهای دیگر چنین ساختاری دیده نمی‌شود. 
به گزارش ایسنا، وی افزود: ساختاری که در ایران وجود دارد، حتی در کشورهای حوزه مدیترانه شرقی دیده نمی‌شود، پس این امر یک فرصت بسیار مغتنمی است تا ساختارهای اجرایی تنظیم شوند و با نهادینه سازی آن‌ها، سندی به عنوان ساختار مقابله با همه گیری برای آینده تنظیم شود.
وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی دولت‌ها در دوران همه گیری یک بیماری، افزود: یکی از مسائلی که در این دوران مطرح می‌شود، بحث ریسک اطلاعاتی است. اطلاعاتی که در این دوران وجود دارد باید از سوی سازمان‌های مختلف به شکل واحد، خبررسانی و به همگان انتشار یابد.
وی افزود: باید نحوه تثبیت پاندمی کووید۱۹ و سایر بیماری‌های عفونی در جامعه خبرسانی شود تا مردم اطلاع یابند که چه اندازه کارهای مهمی در بخش بهداشت و درمان رخ داده است.
رز با تاکید بر اهمیت سرعت اطلاع رسانی به همگان، اظهار کرد: دولت باید در این موضوع پیش از هر چیزی، سرعت عمل و دقیق کافی داشته باشد.
وی با اشاره به لزوم هماهنگی و انتشار اخبار و اطلاعات به شکل یک صدا، گفت: باید پایه خبررسانی یکسانی داشته باشیم، صدای مردم را بشنویم و به موقع به آن پاسخ دهیم.
وی با بیان این‌که بیان اطلاعات یکسان باید در تمامی حیطه‌های کشور انجام بگیرد، گفت: وزارت بهداشت هم بایستی همواره پاسخ یکسانی را به جامعه بدهد و خود را تنها در یک گوشه گرفتار نکند. 
این‌ کارشناس سازمان بهداشت جهانی با بیان این‌که ضروری است تا مشخص شود، چه کسی قرار است در شرایط ریسک و اورژانسی، اخبار را اعلام ‌ کند، افزود: باید مشخص شود که چگونه می‌توان اطلاعات را از بخش‌های غیردولتی و خصوصی  دریافت کرد و آن‌ها را با رسانه‌ها درمیان گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: نحوه حمایت، تجهیز و نوع همکاری با نهادهایی چون بسیج در دوران همه گیری نیز باید مشخص شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار