معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛

سه بیمار محتمل تب کریمه کنگو در استان اردبیل بستری شدند

1401/04/06 - 13:19 - کد خبر: 66813
تب کریمه کنگو

نصر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از بستری سه بیمار محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این استان در ۲۴ ساعت گذشته خبرداد.

به گزارش نصر، محمد جعفرزاده روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: این سه بیمار که یک خانم ۵۴ ساله، یک نوجوان ۱۶ ساله و یک کودک هفت ساله هستند با سابقه گزش کنه و یا تماس با دام بودند که با شروع علائم، ویزیت پزشک و انجام آزمایشات اولیه، مورد محتمل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) تشخیص داده شدند و آزمایشات تکمیلی بیماران در دست اقدام است.
وی اظهار کرد: تاکنون هشت بیمار بدلیل این بیماری در استان بستری شده‌اند که از این تعداد سه نفر بطور قطعی مبتلا بوده و خوشبختانه از ابتدای امسال فوت ناشی از کریمه کنگو نداشتیم.
وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ادامه داد: خرید گوشت باید از قصابی‌های معتبر صورت گرفته و باید از خرید و استفاده از گوشت‌هایی که در کنار جاده‌ها کشتار و عرضه می‌شوند و همچنین ذبح دام در منزل خودداری کرد.
دکتر جعفرزاده با اشاره به اینکه انجماد گوشت سبب از بین رفتن ویروس CCHF نمی شود، خاطرنشان کرد: گوشت‌های مشکوک باید به مدت ۲۴ ساعت و جگر، کلیه و قلب بمدت ۴۸ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه یخچال نگهداری شده و بلافاصله از مصرف گوشت‌های تازه خودداری شود.
رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل همچنین به مردم توصیه کرد در صورت بروز علائم اولیه سرماخوردگی شامل تب، لرز، آبریزش از بینی، درد بدن و یا مشاهده خونریزی غیرعادی متعاقب تماس با دام و یا گزش کنه بلافاصله به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که همه ساله با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها در کشور و اکثرا در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.
همچنین یکی از روش‌های انتقال این بیماری، گزش با کنه هیالوما است که در صورت مشاهده نباید این کنه‌ها با دست له شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار