سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل:

دانشگاه‌ها آمادگی پذیرش دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور را دارند

1401/04/06 - 12:59 - کد خبر: 66804
عکس

نصر: سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل گفت: دانشجویان ایرانی رشته‌های غیر پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور برای انتقال به دانشگاه‌های کشور می‌توانند به سامانه سجاد مراجعه کنند.

به گزارش نصر، ابوالفضل دانشور افزود: دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور با داشتن شرایط عمومی و اختصاصی انتقال که در آیین‌نامه ذکر شده است، می‌توانند نسبت به ادامه تحصیل خود در دانشگاه‌های داخل درخواست انتقالی دهند.
وی ادامه داد: با عنایت به حاکم شدن شرایط متلاطم اقتصادی در سطح دنیا و بالتبع تاثیرگذاری آن بر ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، وزارت علوم تحقیقات و فناوری در راستای حمایت از این عزیزان و کاهش اضطراب و نگرانی خانواده‌های آن‌ها آمادگی دارد شرایط ادامه تحصیل آن‌ها را در کشور مهیا سازد.
سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل ادامه داد: حداقل زمان اقامت دانشجویان در کشور مبدا در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای به مدت یک نیم سال و در مقطع دکتری تخصصی به مدت دو نیم‌سال تحصیلی الزامی است.
دانشور درباره نحوه ارائه تقاضا توسط دانشجویان گفت: متقاضیان انتقال صرفا از طریق سامانه جامع امور دانشجویان «سجاد» به آدرس «http://portal. Saorg.ir»، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست انتقال خود اقدام کنند. پس از آن فرایند اعتبار دانشگاه مبداء و مدارک تحصیلی دانشجو در کشور مبداء توسط اداره کل امور دانش‌آموختگان‌ بررسی و در صورت احراز شرایط آیین‌نامه از طریق دبیرخانه درخواست‌ها به دانشگاه‌های پیشنهادی ارسال می‌شود. در پایان نیز درخواست‌ها در شورای انتقال بررسی و نتیجه نهایی توسط شورا تعیین می‌شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، وی افزود: دبیرخانه شورای انتقال سازمان امور دانشجویان طی سال‌های گذشته با بسیاری از پرونده‌های ارسالی دانشجویان که شرایط آیین‌نامه را داشته‌اند موافقت کرده است. به عنوان مثال در سال ۹۵ شورا با ۲۱۹ پرونده، در سال ۹۶ با ۱۶۳، در سال ۹۷ با ۱۸۶، در سال ۹۸ با ۱۷۹، در سال ۹۹ با ۷۹ و در سال ۱۴۰۰ با ۸۱ پرونده برای ادامه تحصیل دانشجویان در ایران موافقت کرده است.
سرپرست اداره کل امور دانشجویان داخل درباره زمان ارایه درخواست انتقال به داخل ادامه داد: دانشجویان در تمام طول سال با وجود شرایط آیین‌نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌های آموزش عالی کشور می‌توانند به سامانه سجاد مراجعه و درخواست انتقال خود را ثبت کنند.  
دانشور تاکید کرد: تلاش بر این است که هر جوان ایرانی که برای کسب علم و دانش پیشگام شده و در فرایند تحصیل دچار مشکل شده است با اولویت رسیدگی شود. سازمان امور دانشجویان با تمام توان و ظرفیت قانونی پشتیبان جوانانی است که در حین تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور متحمل مشکلاتی شده‌اند که ادامه تحصیل آن ها را با موانعی رو به‌رو کرده است. این جوانان فرزندان ما هستند و برای ساختن بنای عظیم تمدن اسلامی باید ظرفیت‌های این عزیزان هم مورد توجه و حمایت جدی قرار گیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار