معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اعلام کرد؛

تفاهم‌نامه دو هزار میلیارد تومانی با شرکت ملی نفت برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان

1401/04/06 - 12:43 - کد خبر: 66802
عکس

نصر: معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: تفاهم‌نامه دو هزار میلیارد تومانی با شرکت ملی نفت داشتیم تا نقدینگی مانع از پرداخت تسهیلات و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نباشد و این موضوع با شرکت ملی گاز نیز قابل‌اجرا است.

به گزارش نصر، "ملک فر" امروز در اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز با اشاره به اینکه این صندوق علاوه بر پرداخت ۱۲ نوع تسهیلات به شرکت‌ها، ضمانت‌نامه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و... نیز ارائه می‌کند، افزود: تفاهم‌نامه دو هزار میلیارد تومانی با شرکت ملی نفت داشتیم تا نقدینگی مانع از پرداخت تسهیلات و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نباشد و این با موضوع با شرکت ملی گاز نیز قابل اجرا است.
وی ادامه داد: این نه صندوق شرکت‌های کوچک و نه شرکت‌های بزرگ است و همه شرکت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.
ملک فر تاکید کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان منابعی است که دولت اختیار این صندوق داده شده و تنها در سال ۹۹، ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. 
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تورم افزایش داشته و نیاز شرکت‌ها  را به نقدینگی بیشتر می‌کند، در طرح‌های ملی به جای اینکه منتظر مراجعه شرکت‌ها باشیم، به نهادهای دولتی مراجعه می‌کنیم و کار را توسعه می‌دهیم. 
اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی در چهار محور موضوعی، کنتور هوشمند، زیرساخت‌های انتقال داده، پلتفرم‌های تحلیل داده و الزامات و مقررات و تنظیم‌گری، دوشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۱ در تهران صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد.
نخستین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی شامل دو بخش نمایشگاهی و ارائه محور است، در بخش نمایشگاهی شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش هوشمندسازی و اندازه‌گیری هوشمند، توانمندی و محصولات خود را به نمایش می‌گذارند، بنابراین مهم‌ترین محصول در این بخش پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز است که قرار است وارد فاز اجرایی بشود. این محصول حاصل همکاری گروه‌های مختلف است، از دانشگاه خاتم، کنتورسازی اکباتان، ایرانسل تا شرکت فناپ زیرساخت که پلتفرم هوشمند این پروژه را مبتنی بر اینترنت اشیا طراحی و پیاده‌سازی کرده است.
در بخش ارائه محور این رویداد، افزون بر حضور مسئولان ارشد شرکت ملی گاز ایران، ارائه‌ها و پنل‌های تخصصی با موضوعات تشریح و بررسی ابعاد تقاضای شرکت ملی گاز ایران در زمینه اندازه¬گیری هوشمند، الزامات، تنظیم¬گری و زیرساخت‌ها و... انجام شد. هدف از این ارائه‌ها و پنل‌ها آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان و شرکت‌ها با نیازهای واقعی شرکت ملی گاز ایران در زمینه اندازه‌گیری هوشمند است. در بخش پایانی هم شرکت‌های دانش بنیان حوزه اندازه‌گیری هوشمند، توانمندی خود را ارائه می‌کنند.
گفتنی است شرکت ملی گاز ایران بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، برای اصلاح الگوی مصرف، موظف است در راستای هوشمندسازی توزیع گاز و نصب کنتورهای هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف اقدام کند. این شرکت قصد دارد در انجام این پروژه بزرگ و مهم از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استفاده کند و اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی، بستری برای ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی انرژی، شناسایی و تعامل مستقیم و بی‌واسطه آنها با شرکت ملی گاز ایران است که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار