رهاورد سفر رییس جمهور؛

استقلال مس آذربایجان تبلور نگاه ملی برای توسعه منطقه ای

1401/04/06 - 09:21 - کد خبر: 66756
آیت الله سید ابراهیم رئیسی

نصر: تشکیل شرکت مس آذربایجان و استقلال آن یکی از دغدغه های مهم و مطالبات همگانی آذربایجان شرقی از ۱۵ سال قبل بوده ولی اراده کافی برای تاسیس این شرکت وجود نداشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و افزایش پیگیری مسوولان محلی، در سفر سیدابراهیم رییسی به استان دستور آن صادر شد.

به گزارش نصر، در پی دستور رییس جمهوری که در دیدار با کارگران و مسوولان مس سونگون در محل معدن انجام شد، رییسی با اشاره به خواست و مطالبه بخش معدن و مردم در خصوص استقلال مس آذربایجان فی المجلس با آن موافقت کرده و دستور اولیه را با حضور استاندار آذربایجان شرقی صادر کردند.
البته این دیدار با کارگران را در ورزقان بسیاری از کارشناسان نقطه عطف توسعه معدن سونگون و بخش معدن آذربایجان شرقی و کشور می دانند که یکی از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم در تاریخ صنعت ایران و آذربایجان شرقی به یادگار خواهد ماند و از آن به نیکی یاد خواهد شد. 
غفلت بیش از ۱۵ ساله از ظرفیت های غنی معدنی که می توانست یکی از محورهای توسعه منطقه ای باشد در این مدت مغفول واقع شده و هر بار به عللی رها شده بود که با عزم دولت سیزدهم و تلاش و پی گیری های استاندار جهادی آذربایجان شرقی بالاخره این رویا به حقیقت نزدیک شد به طوری که در کمتر از ۲۰ روز سفر رییس جمهور به ورزقان و آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران برای اجرای دستور رییسی و با دستور مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت به تبریز سفر کرد تا شخصا پیگیر آغاز اقدامات اجرایی استقلال مس آذربایجان شود. 
پس از پایان این سفر وی در جمع خبرنگاران با اشاره به عزم جدی وزارت صمت و صنایع مس ایران برای تحقق دستور رییس جمهوری تعهداتی را هم در قبال ورزش، تامین انرژی، اجرای طرح های راه و اقدام سریع در جهت تحقق استقلال را پذیرفت و اقدامات اولیه آن نیز آغاز شده است. 
آذربایجان شرقی یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در خود جای داده است و مس سونگون معدنی واقع در یک منطقه کوهستانی در شمال‌غرب ایران بر روی کمربند مس جهانی  قرار دارد.
این معدن که ذخیره مس آن بیش از دو میلیارد تن براورد می شود، در ۱۳۰ کیلومتری تبریز و ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزقان واقع است و در کنار تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان، افزایش تولید کنستانتره مس، راه‌اندازی واحد ذوب و پالایشگاه برای تولید مس کاتدی و ایجاد صنایع پایین‌دستی جزو مطالبات اصلی مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی سیزدهم به منظور جلوگیری از خروج سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام ( مس سونگون) از این خطه محسوب می‌شود.
به هر حال آذربایجان شرقی از مزیت معادن مس خود تاکنون بهره چندانی نبرده و تنها صادر کننده مواد خام بوده است که خود این موضوع از دید اقتصادی نیز به نفع کشور نبوده و موجب اتلاف انرژی، وقت و نیروی انسانی و هزینه شده بر این اساس تحقق استقلال مس آذربایجان از جمیع جهات منافع کشور را تامین کرده و منجر به تقویت تولید و صادرات می شود. 
مطالبه همگانی هم خواهان اجرای سریع دستور رییس جمهور برای منتفع شدن مردم آذربایجان شرقی از فواید معادن مس استان، راه اندازی صنایع پایین دستی و اشتغال جوانان برای مهاجرت معکوس هستند تا توسعه اقتصادی منطقه و کشور محقق شود. 

رئیس جمهور: مس آذربایجان باید مستقل شود
رئیس جمهور اعلام کرد: مس ورزقان یکی از ظرفیت های بزرگ آذربایجان‌شرقی و شمال غرب کشور است و بر این اساس باید مس آذربایجان مستقل و استان از عواید آن بهره‌مند شود.
سید ابراهیم رئیسی در جمع کارگران مجتمع معدن مس سونگون در سفر به آذربایجان شرقی، گفت: با استقلال مس آذربایجان، آذربایجان شرقی می تواند در بخش مس قدم های محکمی را برای تولید و فرآوری آن بردارد و استان از فواید آن بهره مند شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم افزایش تولید و اشتغال است که خوشبختانه مس سونگون ورزقان و معادن آذربایجان شرقی به خصوص این معدن ظرفیت تولید و افزایش اشتغال را دارند و این زمینه برایشان فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دانش بنیان، تولیدات و مشاغل را نیز به سمت علوم دانش بنیان شدن و بهره برداری هر چه بیشتر سوق دهیم.
 

معدن مس سونگون به‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند مستقل باشد و رشد کند 
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد شرکت ملی مس آذربایجان معتقد است: شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد و وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار می‌گیرد، ممکن است نتواند به‌اندازه کافی رشد کند.
سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: بر این اساس به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کرده‌ایم تا آن را به هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ، معدن مس سونگون باشد.

وزیر صمت به شرکت ملی مس ایران تکلیف کرده تا موضوع استقلال مس آذربایجان محقق شود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان به سوابق این موضوع اشاره کرد و گفت: وزیر صمت به شرکت ملی مس ایران تکلیف کرده است که این بحث که مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان آذربایجان شرقی است، به‌طور جدی دنبال شود.
علی رستمی افزود: این موضوع که مطالبه جدی مسئولان و نمایندگان استان است، به‌طور جدی دنبال می شود و در این راستا کارگروهی متشکل از متخصصان برای بررسی ابعاد حقوقی موضوع تشکیل شده است که تا یک و نیم ماه آینده گزارش نهایی آن ارائه خواهد شد.
 

حضور رئیس جمهور در مجتمع مس سونگون نقطه عطفی در تاریخ این مجتمع و کل صنعت مس کشور است
وی حضور رئیس جمهور در مجتمع مس سونگون را نقطه عطفی در تاریخ این مجتمع و کل صنعت مس کشور و نشانه اهتمام ویژه رئیسی به توسعه این صنعت عنوان کرد و گفت: اهتمام ویژه و جدی استاندار و مدیران آذربایجان شرقی به توسعه صنعت مس، در راستای منویات رهبری است.
رستمی اعلام کرد: از ابتدای امسال، مالیات مجتمع مس سونگون در استان اجرایی و عملیاتی شده است و برای تمرکز حساب‌های این مجتمع در بانک‌های استان نیز نهایت تلاش خود را می‌کنیم.
وی از برنامه‌ریزی شرکت ملی مس ایران برای احداث یک نیروگاه خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی و راه‌اندازی خط تولید سلول‌های خورشیدی در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: صنعت مس جزو کم‌مصرف‌ترین صنایع است و آلایندگی آن هم نسبت به صنایع دیگر بسیار کم است.
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران درخصوص ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در استان نیز گفت: ایجاد این صنایع جزو برنامه‌ها و اهداف اصلی شرکت است و در کنار آن آمادگی داریم تا در هر پروژه پایین‌دستی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشارکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه ذخایر معدن مس سونگون چهار میلیارد تن برآورد شده و با وضع فعلی، استخراج کل این ذخایر ۱۵۰ سال طول می‌کشد، افزود: بنا داریم که طبق اقتضای بخش معدن، این مدت را به ۵۰ سال کاهش دهیم، از این رو باید ظرفیت استخراج را به سه برابر وضع فعلی یعنی ۹۰۰ هزار تن برسانیم و در کنار آن، اجرای پروژه ذوب و تولید کاتد مس هم جزو برنامه‌هاست که تلاش می‌کنیم تا سه سال آینده این آرزوی دیرینه مردم منطقه را برآورده کنیم.
رستمی اظهار کرد: شرکت ملی مس ایران آمادگی دارد بعد از اکتشاف ذخایر معدنی، طبق تجربه‌های مشابهی که در دنیا هست، جنگل‌ها را احیا کند و بنابراین در این فرصت تاریخی، نباید اجازه دهیم که توسعه صنعت مس با تعلل و وقفه مواجه شود.
 

در کمتر از ۲۰ روز از سفر رییسی به آذربایجان شرقی کلید استقلال مس آذربایجان زده شد
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه استقلال مس آذربایجان از مصوبات سفر رییس جمهموری به آذربایجان شرقی است و همه موظف به اجرای آن هستند، گفت: در کمتر از ۲۰ روز از سفر رییسی به آذربایجان شرقی کلید اجرای این مصوبه با سفر مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران زده شد. 
عابدین خرم به خبرنگار ایرنا گفت: در اولین گام تشکیل مس آذربایجان به صورت جدی و عملیاتی کلید خورده و اکنون نیز تعهداتی در حوزه تولید انرژی پاک برای تامین انرژی مورد نیاز آذربایجان شرقی، حمایت از ورزش و اجرای طرح های راه استان را پذیرفتند. 
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه وفاق و همدلی خوبی بین مجموعه استان و شرکت ملی مس اتفاق افتاده است، گفت: همراهی همه‌جانبه شرکت ملی مس و عزم جدی مدیران استان، فرصتی تاریخی برای توسعه صنعت مس فراهم کرده است و مطمئناً در این فضای همراهی و همدلی، هر اقدامی در این راستا مورد حمایت دولت و رئیس جمهور خواهد بود.
خرّم با اشاره به بازدید رئیس جمهور از مجتمع مس سونگون در جریان سفر استانی هیأت دولت، اظهار داشت: پس از این سفر، سه نامه از طرف دفتر رئیس جمهور به استان ابلاغ شد که در آنها بر پیگیری طرح توسعه مس سونگون، بررسی ابعاد حقوقی تشکیل شرکت مس آذربایجان، فعال‌سازی صنایع پایین‌دستی مس، حل مشکلات کارگری این مجتمع و بازگشت حقوق دولتی معدن سونگون به استان تأکید شده است.
وی افزود: نگاه واحد و توافق بین مجموعه استان و شرکت ملی مس در خصوص تشکیل شرکت مس آذربایجان، مورد حمایت دولت است و این اقدام می‌تواند تصمیم‌گیری در مورد توسعه این بخش را تسهیل کند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر توسعه مجتمع مس سونگون و مطالعات شرکت ملی مس ایران در این خصوص، گفت: از طرف استان، امکانات لازم برای تسهیل و تسریع در انجام این مطالعات فراهم خواهد شد و از شرکت ملی مس نیز انتظار داریم که مطالعات خود را طبق یک بازه زمانی مشخص و بدون وقفه ادامه دهد.
وی افزود: در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات قبلی از جمله احداث بزرگراه خواجه- ورزقان و حمایت از تیم‌های ورزشی بدون تأخیر و تعلل ادامه یابد و مردم استان آذربایجان شرقی احساس کنند که شرکت ملی مس در دوره مدیریت جدید قدم‌هایی برای استان برداشته است.
وی خواستار توجه ویژه شرکت ملی مس ایران به احیای منابع طبیعی و جنگل‌ها شد و گفت: خوشبختانه نگاه این شرکت در دوره جدید مدیریتی، متفاوت از گذشته است و ما با این نگرش پیش می‌رویم که یک حرکت جهادی در حوزه صنعت مس با لحاظ تمام ضوابط زیست‌محیطی اتفاق بیفتد.
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: وفاق، همدلی و نگاه واحد توسعه‌محور و آینده‌نگر بین مجموعه استان و شرکت ملی مس ایران، فرصتی تاریخی برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی است و باید از این فرصت برای افزایش اشتغال و رونق اقتصاد منطقه و استان بهره ببریم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان در حوزه صنعت و معدن، گفت: بخش صنعت استان با وجود صنایع مهم و باسابقه، می‌تواند بیشتر از وضع فعلی در اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشد که این موضوع نیازمند یک تصمیم راهبردی در حوزه قانون‌گذاری است.
خرّم با اشاره به اینکه در حوزه معدن نیز برخی از موانع قانونی، توسعه این بخش را متوقف کرده است، افزود: ظرفیت‌های استان در حوزه معدن می‌تواند کشور را متحول کند، اما در حال حاضر معادن ما خام‌فروشی می‌شود و توسعه معدنی به یکی از مشکلات اساسی استان تبدیل شده است.

شرکت ملی مس ایران در دوره جدید مدیریتی برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی عزم جدی دارد
بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران هم توسعه پایدار صنعت مس ایران با محوریت انتخاب ظرفیت بهینه واحدهای فرآوری و ذوب را ارائه کرد و گفت: شرکت ملی مس ایران در دوره جدید مدیریتی برای توسعه صنعت مس در آذربایجان شرقی عزم جدی دارد و همکاری مسئولان استان می‌تواند ظرفیت‌ها را در این حوزه شکوفا کرده و به فرصتی برای توسعه و پیشرفت استان تبدیل کند.
 

اختصاص ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنعت آذربایجان شرقی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سفر رئیس جمهوری به بخش صنعت استان اختصاص یافت.
صابر پرنیان افزود: این اعتبار در تاریخ صنعت آذربایجان بی نظیر است یعنی تاکنون صنعت استان نتوانسته بود متناسب با سهم صنعتی خود از منابع مالی و بانکی استفاده کند.
وی ادامه داد: پیش بینی شده است ۸۰۰ واحد تولیدی جدید یا طرح توسعه کارخانه ها با این ارقام بتوانند توسعه ای چشمگیری داشته باشند.
پرنیان تاسیس شرکت مس آذربایجان مطالبه مردم خواند و گفت: حدود ۲۴ میلیارد تومان کنسانتره مس از استان خارج شده که اگر این شرکت در استان و تبریز ثبت شود محل هزینه این شرکت نیز در استان خواهد بود و رقمی چند هزار میلیارد تومانی خواهد بود که این رقم بیشتر از بودجه استان است.
وی با بیان اینکه با تاسیس شرکت مس آذربایجان، عواید مس به استان اختصاص می یابد، تاکید کرد: به دنبال تکمیل زنجیره مس هستیم یعنی خاک مس به کنسانتره و کنسانتره به فلز مس تبدیل شود.
وی به اهمیت ایجاد شهرک صنایع پایین دستی مس از فلز مس و مصنوعات فلز مس که فوق العاده ثروت زاست اشاره و ابراز امیدواری کرد با اجرای مصوبات سفر ریاست جمهوری در استان بی مهری هایی که در سال های گذشته بر صنعت آذربایجان شده جبران شود تا با پشتیبانی مردم و حمایت دستگاه های مرتبط به قطب اول اقتصادی کشور تبدیل شویم.
پیمان پاکزاد
انتهای پیام/

پژوهشیار