گزارش اختصاصی «نصر» یک سال پس از تصویب بخش باسمنج:

هیچ؛ سوغات بخش باسمنج پس از یک سال!

1401/04/04 - 09:32 - کد خبر: 66534
باسمنج

نصر: ایجاد بخش باسمنج هیچ تغییری در وضعیت رفاهی اهالی منطقه تا به امروز نداشته است و اتفاقا در نقطه مقابل آن برای افراد سودجو نیز فرصت ایجاد شده است، زمین خواری و تغییر کاربری زمین های مرغوب در این منطقه توسط کسانی که در مدیریت شهری دست داشته اند انجام شده است که چراغ سبز این افراد باعث شده تا بسیاری از زمین های مرغوب و پتانسیل های این منطقه از دست برود.

به گزارش نصر، بیش از یک سال از مصوبه بخش باسمنج می‌گذرد، بخشی که به اذعان فرماندار سابق شهرستان تبریز خواسته اهالی منطقه بود، بخشی که قرار بود با تاسیس آن ادارات خدمات رسان در باسمنج ایجاد و در جهت رفاه مردم منطقه نقش آفرینی کنند، بخشی که مسئولان آن بیشتر خوشحال و خرم از این جریان بودند. 
برای همه اهالی منطقه کاملا مشهود است که سوغات این بخش برای شهر باسمنج و روستاهای آن در این یک سال چیزی جز هیچ و هیچ نبوده است!
بخشی که قرار بود نقش های مهمی را ایفا کرده و در جهت رفاه حال مردم پیش برود اکنون توان ساخت دیوار 3 متری مدرسه اش را نداشته و هزاران معضل دیگر دارد که نتیجه همه آنها برمی‌گردد به برخی از مسئولین استانی، مسئولان شهر باسمنج که با دانستن شرایط موجود بر تصویب بخش اصرار داشته و مردم منطقه را بی خبر از آن کرده بودند و این بی خبری تا به امروز برقرار است.
از طرفی اگر حریم این شهر به 5 برابر نیز افزایش یابد باز شاهد لجام گسیختگی بیشتر و وضعیتی بدتر خواهیم بود، چرا که نه توان اداره آن وجود دارد با توجه به اینکه زمانی این حریم 28 برابر بود! و اینکه در حریم یک برابری شاهد انبوهی از ساخت و ساز های غیر مجازی هستیم که در طول سالیان اتفاق افتاده است.
 
خدمات رسانی بخشداری برای روستاها
"مرتضی محمدزاده" مدیرکل سابق دفتر سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری در گفتگوی تفصیلی با «نصر» گفت: بخشی که ایجاد شده متولی آن شهرداری باسمنج نیست که ساخت و ساز های غیر مجاز را کنترل کند، حریم باسمنج در اختیار شهرداری باسمنج با همان یک برابر حریم است و با بخش شدن باسمنج هیچ فرقی به حال حریم باسمنج نشده است و مثل گذشته با همان حریم یک برابری خواهد بود، باسمنج فقط مرکز بخش شده است و حریم و محدوده آن همچون قبل از بخش بودن است و تفاوتی نکرده است.
وی تصریح کرد: مزیت بخش این است که روستا های اطراف باسمنج قبلا خدماتشان را از بخش مرکزی تبریز می گرفتند، بخشی که با گستره و حجم بالا و انبوهی از روستا ها مواجه بود، اکنون با حضور بخشداری باسمنج روستا های اطراف باسمنج می‌توانند برای روستای خود از بخشداری باسمنج خدمات بگیرند.

مخالفان بخش
بخشی از مهمترین روستا های داخل بخش باسمنج لیقوان، بیرق، هروی، سفیده خوان، آرپادرسی و... هستند که همه این روستا ها جز مخالفین بخش بوده و تمایلی به قرار گرفتن در بخش باسمنج ندارند.
موافقان بخش دو طیف هستند، طیف اول کسانی که بعنوان عضو شورای بخش باسمنج تعیین شده اند و بخش دوم اعضای شورای شهر باسمنج هستند.

"یوسف خیریان لیقوانی" نویسنده کتاب لیقوان نگین کوهستان سهند در گفتگو با نصر با تاکید بر لازمه های اساسی تشکیل یک بخش توضیح داد: تشکیلاتی مانند یک بخشداری بر اساس نیازهای یک منطقه و سروسامان بخشیدن به آن ایجاد می‌گردد. 
وی ادامه داد: این نیازها و یا بهتر بگوئیم کمبودها در باسمنج و اطراف آن به صورت جدی احساس نمی‌شود، در شهرهایی که فاصلۀ زیادی با شهرستان دارند و یا در جاهایی مثل مناطق مرزی جهت برقراری امنیت و ثبات اجتماعی، دولت به تأسیس بخشداری و در پی آن تامین بودجه و اعتبارات آنجا اقدام می کند. 
خیریان تاکید کرد: نزدیک بودن شهری مثل باسمنج به کلانشهر تبریز و قرارگرفتن آن در کانون بخش مرکزی تبریز، شرایطی را به وجود آورده تا سازمان‌ها، ادارات و دیگر دستگاه‌های دولتی این منطقه را پوشش دهند. 
وی در پایان افزود: به نظر بنده، چنانچه دولت بجای ایجاد بخشداری در این نقطه و به موازات آن تخصیص اعتبارات لازم جهت اداره کردن آن، هزینه های مربوطه را صرف عمران، پیشرفت و آبادانی شهر باسمنج روستاهای اطراف نماید به مراتب نتیجۀ بهتری خواهد داد.

کدام نهاد ها در آنجا شعبه زده است؟
"رسول برگی" رییس شورای شهر تبریز نیز با حضور در تحریریه نصر به اصرار فرماندار سابق شهرستان تبریز واکنش نشان داد و گفت: تعجب می کنم از فرمانداری اگر واقعا نظر آنها این است که باسمنج بخش شود پس چرا محل استقرار بخشداری را با پول شورای شهر آنجا اجاره کرده اند؟ یک سال است که باسمنج بخش شده، کدام نهاد ها در آنجا شعبه زده است؟ چرا فرار به جلو می‌کنند؟
وی اضافه کرد: ما علیه قوا حرف نمی‌زنیم بلکه نقد می‌کنیم. شهرداری چند سال است در آنجا سرمایه گذاری می‌کند، توسعه تبریز تنها از آن سمت محقق خواهد شد، تفکر تبریز ده بزرگی است متولی این اتفاق است.
برگی تکمیل کرد: کسانی که تبریز را از باسمنج جدا کردند، همان کسانی بودند که در تفکراتشان تبریز را به عنوان یک ده بزرگ می دانستند، در جلسات خصوصی هم حرفشان این بوده که اگر تبریز را به باسمنج وصل کنیم، تبریز بزرگ می و اداره آن سخت می شود. این در حالی است که فاصله ای بین باسمنج و تبریز وجود ندارد و شهرداری منطقه 9 به باسمنج چسبیده است.

شمس آباد دوم در دل تبریز 
"احمد علیرضا بیگی" نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پتانسیل شهر باسمنج گفت: در توان شهرداری باسمنج یک مسیر گشایی ساده وجود ندارد اگر این روند پیش رود، باسمنج عین شمس آباد خواهد بود در دل تبریز!

فریب مردم توسط سودجویان 
"فرج محمد قلی‌زاده" عضو پنجمین دور شورای شهر تبریز نیز در گفتگویی گفت: نخبگان باسمنج باید به اهالی باسمنج از سایر شهر های کوچکی که در کنار کلانشهر ها بوده اند و تبدیل به بخش شده اند، آسیب های موجود را بگویند، باسمنج با این اتفاق صد ها صدمه می بیند، لازم است به اهالی باسمنج این نکات گفته شود و کارشناسان و نخبگان اتفاقات بعد از بخش شدن را تشریح کنند مطمئن باشید که اهالی به هیچ عنوان برایشان قابل قبول نخواهد بود، طبیعی است که عده اندکی دلال و سودجو مقاومت کنند.
وی افزود: سودجویان ممکن است با یک سری حرف ها و وعده های دورغین مردم را فریب دهند اما نخبگان و کارشناسان منطقه می‌توانند به خوبی موضوع را تشریح و به اهالی بازگو کنند، اگر اهالی باسمنج حرف کارشناسان و نخبگان را در مورد ضرر های بخش شدن بشنوند قطعا در مقابل بخش مقاومت می کنند.

با ایجاد بخشداری باسمنج توسعه و پیشرفت حاصل می شود! 
"قهرمان احمدی" امام جمعه شهر باسمنج نیز در آیین افتتاح بخشداری باسمنج اظهار کرد: باسمنج دارای پیشنه تاریخی است که دارای هویت و سرنوشت ساز در عرصه انقلاب اسلامی بوده است.
وی اضافه کرد: با توجه به وسعت، پیشینه و تاریخ شهر باسمنج، امیدواریم تبديل این منطقه به بخشداری باعث توسعه و پیشرفت شهر و بخش های روستایی باسمنج گردد.
امام جمعه باسمنج یادآور شد: با ایجاد بخشداری در این منطقه، فصل جدیدی از توسعه و پیشرفت حاصل می شود.
احمدی اضافه کرد: شهر و منطقه باسمنج از پتانسیل بالایی برخوردار است و باید از پتانسیل همه مسئولین شهری برای پیشرفت، توسعه و آسایش مردم منطقه استفاده شود.

گزارش نصر می افزاید، هیچ جریان مردمی در این منطقه در یک سال گذشته نه تنها توسعه و آسایش را لمس نکرده بلکه مشکلات نسبت به قبل زیادتر و وضعیت دشوارتر شده است. 
اهالی منطقه در چندین نوبت اعتراض خود را به این مهم اعلام کرده اند اما هیچ مسئولی تاکنون پاسخگو نبوده است.

"محمد باقر واصلی باسمنج" پژوهشگر حقوق عمومی و عضو علی البدل شورای شهر باسمنج در دوره ششم در مصاحبه با نصر  به ابعاد مختلف این تصمیم پرداخت و گفت:از ابتدای اجرایی شدن قانون انتخاب شورا های اسلامی شهر و روستا تا به امروز، علی رغم موفقیت های نسبی این نهاد در رفع مشکلات جوامع  شهری و روستایی کشور متاسفانه در مواردی وجود و تشکیل شورا ی شهر و روستا که می بایست تسهیل‌گر امور رفاهی و نیاز های عمرانی و بهداشتی مناطق باشد،خود تبدیل به مانع بزرگی در تحقق این امور بویژه  در شهر های اقماری کوچک و برخی  روستاها گردیده است که عوامل متعددی من جمله عدم حضور افراد توانا در این نهاد و باند بازی  و عدم‌شفافیت در انتخاب افراد و دخالت بی مورد اعضای شورا ها در امور دیگر سازمانها را میتوان نام‌برد که، سد راه تحقق رفاه شهروندان شهر های کوچک گردیده تا جاییکه در برخی روستاها، اهالی نبود شورا را به بودن آن ترجیح داده اند، و البته در پیش نویس طرح اصلاح قانون شورا های اسلامی شهر رو ستا در جهت رفع نواقص قانون فوق مواردی مهمی مد نظر می باشد، در موضوع مصوبه ی بخش باسمنج هم تقریبا با چنین مسئله ای مواجه هستیم یعنی دخالت و حرکت چراغ خاموش  برخی اعضای دوره های قبلی شورای شهر باسمنج صرفا جهت حفظ  موقعیت و عضویت خود در شورا، با همراهی فرمانداری  سابق شهرستان تبریز و  نیز همراهی تاسف بار  برخی نمایندگان شهرستان تبریز در مجلس، بدون اطلاع کافی شهروندان باسمنجی، دست به طراحی مصوبه ای کرده اند که قریب یک سال است که انرژی و تو ان مدیریتی شهرستان  و تبریز و شهر باسمنج را گرفته است.
وی افزود: این طرح  بدون هیچ گونه نتیجه ای برای رفع محرومیت های شهروندان اصیل باسمنج بدلیل فقدان یک مطالعه کارشناسی شده و جامع و کامل در این مصوبه و نبود شفافیت و تعامل کافی با افکار عمومی این شهر و ساکنان کلانشهر تبریز و مناطق هدف شامل   روستاهای اطراف باسمنج، باید با کمال تاسف تا به امروز که بیش از یک سال از عمر آن می‌گذرد هیچ عایدی برای  ساکنین باسمنج و روستاهای اطراف نداشته و چه بسا فرصت هایی را در راه توسعه شهری و امکانات رفاهی این منطقه از شرق تبریز ضایع کرده و مانع گردیده است، این‌واقعیت تلخ را از یاد نبریم که منطقه ای با این استعداد و پتانسیل از نظرآب و هوا و گردشگری، موقعیت راه های ارتباطی و جغرافیایی متاسفانه تا به امروز به اندازه شایسته مشمول خدمات رفاهی برای اهالی و ساکنان این منطقه نبوده است.
وی در ادامه به عدم نظرخواهی از مردم و  اهالی بعنوان میراث دار اصلی منطقه در رابطه با چنین تصمیم مهم اظهار داشت: ایجاد هر تقسیم جدید کشوری و منطقه ای بویژه بخش و شهرستان مطمئنا مستلزم  وجود زیر ساخت ها و مطالعات کلی و جامع و میدانی است، از آنجایی که این بحث مربوط به حقوق عمومی هم می‌گردد اگر بپذیریم که  این حقوق تنظیم کننده رابطه بین مردم و دولت ها است لازم می‌بود که چنین مصوبه ای از طرف خود اهالی منطقه با اکثریت نظرشان درخواست می‌شد که چنین نبوده است و همچنین باید زوایای گوناگون چنین تاسیس جدیدی برای ساکنان محل توضیح و تبیین می‌شد تا در تصمیم‌گیری‌آنها تاثیر داشته باشند که در این مورد هم به نظر بنده بعنوان یک عضو کوچک جامعه ی حقوقی  در  اینجا هم نوعی تضییع حقوق عمومی ساکنان منطقه باسمنج و روستاهای اطراف را شاهد هستیم، امیدواریم در دولت سیزدهم با مدیریت جدید استانی و باهمت و آینده نگری  نمایندگان شهرستان تبریز در مجلس در موضوع اهمیت ملی کهن شهر تبریز بعنوان مرکزیت شمالغرب کشور و صیانت از طرح های گسترش آن  و تلاش و جدیت اعضای شورای کلانشهر تبریز شاهد تصميمات موثر و راهگشا هم  برای تبریز و منطقه باسمنج باشیم تا مشکلات متعدد این منطقه را مرتفع کند.

فرماندار سابق پس از سه دهه خواسته اهالی را استجابت می کند!
پژوهشگر حقوق عمومی در رابطه با ادله های فرماندار سابق در مصوبه بخش باسمنج توضیح داد: استناداتی که فرمانداری  سابق شهرستان تبریز در مورد پیشنهاد ایجاد بخش باسمنج اظهار کرد: اظهارات فرماندار سابق به این صورت بوده است که این درخواست خواسته چندین ساله مردم منطقه باسمنج و روستاهای اطراف بوده است و ما اکنون در این دولت به این خواسته تحقق بخشیده ایم و این یک نوع مطالبه بوده است، در این خصوص باید عرض کنیم که درخواست اهالی باسمنج برای ایجاد بخش به اوایل دهه 70 شمسی بازمی‌گردد، در آن سال اهالی باسمنج با تقدیم طوماری به وزارت کشور خواستار ایجاد بخش بوده اند به جهت اینکه ایجاد بخش در آن دوره زمانی می‌توانست بسیاری از مشکلات منطقه ای را مرتفع کند، ظرفیت های ویژه در آن زمان بود که من جمله حریم قابل توجه منطقه، استعداد های کشاورزی و تولیدی، آب و موقعیت های کشاورزی در آن مقطع ایجاب می‌کرد که در آن  بخش ایجاد شود تا منطقه بتواند روی پیشرفت را حداقل از  این مسیر تجربه کند، که متاسفانه در آن زمان موافقت نشد!  حال جالب اینجا است که فرمانداری سابق به درخواست سه دهه گذشته مردم استناد می کنند که همه قبول دارند که هیچ کدام از موقعیت های قبلی در این منطقه دیگر باقی نمانده است.

منطقه باسمنج از محرومیت رنج می برد
واصلی اضافه کرد: استناد فرمانداری و مدیران قبلی استان به طومار سه دهه قبل جای تعجب دارد و از همین جا  معلوم میگردد که مدیریت سابق شهرستان تبریز بسیار غیر شفاف عمل کرده و موجب اعتراض خود اهالی ساکن در منطقه باسمنج و از طرفی دیگر افکار عمومی شهر تبریز شده است.
عضو علی البدل شورای شهر باسمنج افزود: اگر کمی واقع نگر باشیم اعتراض ها و مخالفت ها بجاست و متاسفانه برخی نمایندگان مجلس هم که توسط شورای محلی و به قصد کسب رای اهالی ترغیب به پیگیری چنین مصوبه ای شده بودند نیز اکنون به شدت توسط اهالی منطقه و تبریز در معرض گلایه ی شدید هستند، اکنون مواجه هستیم با تهدید محدوده کلانشهر تبریز که یک وجهه جهانی دارد از طرف دیگر، منطقه ی باسمنج از محرومیت رنج می برد لکن نباید با ایجاد بخش این تصور را داشته باشیم که حتما خدمتی را برای مردم جامعه هدف انجام می دهیم چرا که بودجه ی اختصاص یافته به مناطق بخش نه برای مرکزیت آن بلکه متعلق به کل مناطق روستایی آن است، اکنون که ظرفیت های سه دهه قبل را نداریم چنین مصوبه ای مطمئنا نمی‌تواند گرهی از مشکلات شهری و رفاهی را مرتفع نماید.

با ایجاد بخش مشکلات روز به روز اضافه می شود
وی خاطرنشان کرد: شهر و منطقه باسمنج بدلیل موقعیت خاص و  اقماری بودن با کلانشهر تبریز فرصت های بهتری برای  برون رفت از مشکلات دارد که تفصیل آن  از نظر برنامه توسعه ای شهری و منطق توسعه شهر های اقماری در جای دیگری بیان و طرح می شوند از آن جمله، شهر های اقماری می‌توانند هم برای شهر اصلی فرصت و هم تهدید باشند.
وی ادامه داد: تهدید از این نظر که بحث حاشیه نشینی، تخلفات ساخت و ساز که در این منطقه تا به این لحظه مشهود بوده است، و  برای شهر باسمنج باتوجه به موقعیتش در مسیر جاده ترانزیتی تبریز - تهران  یک  فرصت خاص است و اکنون بدلیل مرغوبیت زمین های این منطقه و توسعه کلانشهر تبریز که به سمت شرق اتفاق افتاده برای ایجاد رفاه در این منطقه ایجاد بخش راهکار مناسبی نبوده و باید راهکار دیگری اندیشید.
وی تصریح کرد: ایجاد بخش نه تنها راه حل کامل و اصلی برای کم کردن مشکلات این منطقه نیست بلکه با این کار به نظر می رسد بر مشکلات آن نیز اضافه خواهد کرد.

هدف توسعه خود شهر باسمنج نیست
وی افزود: از نظر حقوقی بخش یکی از مفاهیم حقوق اداری است و یکی از تقسيمات کشوری محسوب می شود و مرکب از چند دهستان و دهستان ها هم  مرکب از چند قصبه و روستا می‌دانیم که تحت شرایط خاص چنین‌تاسیسی صورت می گیرد که یکی از مهمترین الزامات ایجاد چنین تقسیما تی  همانطور که ذکر شد درخواست و تقاضای ساکنین آن منطقه است؛ از منظر حقوق عامه نیز این تاسیس اهمیت داشته و حتما باید شرایط تاسیس بخش موجود باشد، متاسفانه در ايجاد بخش باسمنج نه در تبیین موضوع بخش با مردم باسمنج صحبت شده است و نه خود اهالی از جریان تصویب مصوبه اطلاع کافی داشتند،  اظهارات معاونت  سابق سیاسی استانداری استان در دولت دوازدهم هم جالب است که گفته اند هدف از ایجاد بخش  سبک کردن مسئولیت بخش مرکزی تبریز و سپردن مدیریت آنها به یک بخش جدید به مرکزیت شهر باسمنج بوده است! و هدف توسعه خود شهر باسمنج نیست! البته خدمات رسانی بهتر به روستاهای منطقه که جزو وظایف ذاتی مدیریت شهرستان بوده و است، حتما پسندیده و مطلوب است لکن این مسئله باید با مطالعه ی کافی در انتخاب محدوده و مرکزیت  تاسیس جدید صورت می گرفت که چنین نبوده است.

ضعف مدیریت فرماندار سابق
وی در رابطه با مدیریت فرماندار سابق شهرستان تبریز گفت:  در موضوع  مدیریت فرماندار سابق شهرستان تبریز باید عرض کنم یکی از ضعیف ترین مدیریت های یک دهه اخیر را برای تبریز شاهد بودیم که کوچکترین  تعامل با افکار عمومی و نخبگان  شهرستان تبریز نداشته و بار ها در موضوع مصوبه ی بخش باسمنج هم  درخواست کردیم که پیرامون آن در میان مردم باسمنج حاضر شوند که علی رغم درخواست های متعدد به این کار تن نداده و این رفتار متناقض یکی از ضعف های عمده مدیریت قبلی استان بوده است.
وی افزود: ایجاد بخش باسمنج هیچ تغییری در وضعیت رفاهی اهالی منطقه تا به امروز نداشته است و اتفاقا در نقطه مقابل آن برای افراد سودجو نیز فرصت ایجاد شده است، زمین خواری و تغییر کاربری زمین های مرغوب در این منطقه توسط کسانی که قبلا در شورا و  شهرداری نفوذ  داشته اند انجام شده است و چراغ سبز این افراد باعث شده تا بسیاری از زمین های مرغوب و پتانسیل های گردشگری اشتغال زای  این منطقه از دست برود.

برخی افراد سودجو مدافع بخش هستند
واصلی به اظهارات مدافعان بخش باسمنج پرداخت و گفت: از جمله مدافعان ایجاد بخش نیز همین افراد سودجویی هستند که با صرف هزینه های زیاد و وارونه جلوه دادن حقایق موجود  اصرار بر بقای این مصوبه دارند که متاسفانه این در غفلت مسوولان استان صورت می گیرد، عده ای از اعضای فعلی شورای شهر باسمنج با ایجاد بخش ادعا می‌کنند که حرایم شهری در این صورت افزایش پیدا می‌کند و با این ادعا در میان افکار عمومی شهروندان باسمنجی می‌خواهند از مصوبه دفاع کنند، باید پرسید که آیا در حریم های قبلی که ده ها برابر حریم فعلی بودند آیا شما توانستید برای این شهر خدمتی ارائه  کنید در آن حریم های گسترده؟ کدام پروژه و کدام کار را در این منطقه انجام دادید به غیر از اینکه زمین خواری و ساخت و ساز های غیر مجاز را افزایش داده و با عدم برنامه ی مشخص و ناکار آمد و باند بازی و ....، جلوه ی خدمات نهاد شورای اسلامی شهر را نزد اهالی مخدوش نمایید؟

مردم درک میکنند چه کسنی مدافع منافع خویش و عموم هستند
وی تاکید کرد: باید فضایی باز شود تا نخبگان و کارشناسان شهری پای کار بیایند و مسائل بخش را به عموم اهالی تشریح کنند تا مردم تصمیم گیرنده نهایی باشند، تمرکز زدایی برای بخش مرکزی تبریز برای خدمات رسانی به روستا های منطقه بهتر و امری پسندیده خواهد بود اما با ایجاد بخشی که به غیر از مرکزیت شهر باسمنج باشد در واقع ایجاد بخش با مرکزیت شهر باسمنج سد راه پیشرفت و توسعه شهر نشینی در شهر باسمنج است.
وی خطاب به اعضای شورای شهر باسمنج گفت: اعضای فعلی شورای  شهر باسمنج بهتر است با  کنار گذاشتن منافع شخصی و واقع بینی  همراهی بیشتر با عامه افکار عمومی مردم داشته  چرا که در کنار نفع عمومی و مردم ایستادن بزرگترین موفقیت است و مردم کاملا این را درک می‌کنند که چه کسانی به منافع شخصی خودشان فکر می کنند و چه کسانی به منافع عموم مردم توجه دارند.

مردم، تصمیم گیرنده نهایی
وی افزود: واقعیت این است که  اهالی این منطقه محرومیت های زیادی دارند و باید برای گذر از این محرومیت ها بجای مصوبه بخش راه های دیگری را جستجو کنیم، حتما با همفکری خود اهالی، جوانان و مسئولین شهری و کسانی که دلسوز رفاه مردم و شهروندان باسمنجی هستند این کار اتفاق خواهد افتاد، در کنار این مسئله همکاری مدیریت کلانشهر تبریز نیز در جهت ایجاد رغبت و رضایت برای شهروندان باسمنجی موثر بوده و باید در این زمینه تحرک بیستری را شاهد باشیم
وی در پایان در واکنش به اظهارات وزیر کشور در رابطه با اینکه نظر اهالی در این مصوبه مهم است، گفت: از ابتدا نیز حرف ما همین بوده است که در مصوبه بخش باسمنج باید به مردم اطلاعات کافی داده و سپس از ایشان نظر خواهی شود و این تصمیم بدون دخالت مسئولین  و از دل اهالی این منطقه باشد.

تصویب بخشداری باسمنج مانع توسعه متوازن خواهد بود 
رییس شورای روستای آرپادرسی با تاکید بر اینکه اهالی روستای آرپادرسی مخالف پیوستن به این بخش است، گفت: در ایجاد بخش باسمنج به معیارهای قانونی توجه نشده است که این امر در آینده نزدیک سبب توسعه نامتوازن در این بخش خواهد شد، با این توضیح که به موجب قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، در ایجاد یک بخش ابتدائا بایستی به عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن منطقه توجه شود تا در جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی بخش، اهداف و برنامه ریزی های دولت تسهیل گردد. 
"جواد ابراهیمی" افزود: با توجه به اینکه شاخص های زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در روستاهای بخش باسمنج متفاوت بوده و در زمان ایجاد بخش باسمنج نیز به این عوامل توجه نشده است، لذا به نظر می رسد این موضوع در آینده موجب عدم بهره مندی یکسان از منابع توسعه اجتماعی و اقتصادی و مانع توسعه متوازن در بخش بویژه در حوزه روستاها خواهد بود، چنانکه انتخابات اعضای شورای بخش باسمنج نیز موید این امر است.

بخش باسمنج به ضرر آرپادرسی است
وی به صراحت قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت: اساسی‌ترین رکن ایجاد یک بخش، همجوار بودن روستاهای واقع در آن بخش است، اما متاسفانه در ایجاد بخش باسمنج به این موضوع نیز توجه نشده است، چرا که نه تنها محدوده بخش باسمنج با حریم شهر تبریز تداخل داشته و با طرح جامع توسعه شهر تبریز مغایرت دارد؛ بلکه روستای آرپادرسی که از توابع بخش باسمنج به شمار می رود توسط محدوده شهر تبریز و اراضی کرکج از آن بخش منفک و منفصل شده است که این امر مغایر با قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک است.
ابراهیمی به ضرر وارده بخش باسمنج در یکسال گذشته به روستای آرپادرسی گفت: بعد از ایجاد بخش باسمنج شهرداری منطقه 5 تبریز به بهانه ایجاد بخش باسمنج و الحاق روستای آرپادرسی به آن بخش، اجرای طرح های عمرانی خود در روستای آرپادرسی را متوقف کرده و از ایفای تعهدات خود در قبال دهیاری روستای آرپادرسی امتناع می نماید، اما نیروهای خدمات شهری آن شهرداری همچنان در محل حضور داشته و شهرداری نیز از محل ساخت و سازهای موجود در روستای آرپادرسی عوارض اخذ می کند، از سوی دیگر، این امر در حالی است که طرح هادی (محدوده و حریم) روستای آرپادرسی در سال 1333 بعد از تصویب در کمیته تصویب طرح هادی و تعیین محدوده توسط دهیاری وقت به مدت چند سال اجرا شده است.
رئیس شورای روستای آرپادرسی اضافه کرد: بنیاد مسکن مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تبریز که متولی اجرای طرح هادی می باشد، به دلایل غیرقانونی مانع از اجرای طرح هادی روستای آرپادرسی شده است. 
فشار افکار عمومی بر شورای آرپادرسی
وی ادامه داد: با توجه به اینکه هدف از ایجاد بخش باسمنج خدمات دهی به مردم روستاها و تسریع در توسعه آنها عنوان شده است، اما علی رغم پیگیری های متعدد شورای اسلامی و دهیاری روستای آرپادرسی در خصوص اجرای طرح قانونی موصوف و احیای حقوق مکتسبه اهالی روستای آرپادرسی از فرمانداری تبریز و بخشداری بخش باسمنج، متاسفانه در این خصوص هیچ گونه حمایت قانونی از سوی مسئولین مربوطه از دهیاری و شورای اسالمی روستای آرپادرسی بعمل نیامده است که این امر موجب ایجاد نارضایتی در میان اهالی روستا شده است. 
وی در پایان گفت: به نظر می رسد با الحاق روستای آرپادرسی به بخش باسمنج امکان استفاده بهینه و جذب منابع توسعه اجتماعی و اقتصادی برای روستای ارپادرسی به نحو مطلوب میسر نخواهد شد که این امر موجب افزایش نارضایتی در میان اهالی روستای آرپادرسی و به تبع آن موجب فشار افکار عمومی بر شورای اسلامی روستای آرپادرسی شده است.

پیگیری ترک فعل مسوولان "باسمنج" در ساخت و سازهای غیرمجاز
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی  "احمد موقری" در جلسه‌ای که به منظور «اتخاذ تدابیر لازم در جهت پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی منطقه عمومی باسمنج» تشکیل شد، اظهار کرد: اراضی منطقه عمومی باسمنج در سال‌های اخیر مورد تهاجم زمین‌خواران و افراد سودجو و فرصت‌طلب قرار گرفته است که اقدام عاجل از طرف دستگاه های مسوول برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در آن منطقه به عمل نیامده و موجب شده منطقه به نحو بارزی با شیوع گسترده ساخت و ساز غیرمجاز مواجه گردد.
وی از پیگیری ترک فعل مسوولان جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه باسمنج شهرستان تبریز اعم از شهردار و مسوول خبر داد و گفت: قصور و تعلل یک مسوول و ترک فعل وی در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز،  مصداق بارز تضییع حقوق بیت‌المال است و بایستی پیگیری شود.
 موقری همچنین با اشاره به اختلاف و مشکلات مابین شهرداری تبریز و بخشداری باسمنج بر لزوم رفع تداخل حریم بخش و شهر باسمنج با شهرداری منطقه 9 کلان‌شهر تبریز تأکید کرد.

گزارش نصر در پایان یادآور می‌شود، در ماه های گذشته یکی از مخاطبان نصر فیلمی از بخشداری باسمنج ارسال کرده است که در وقت اداری هیچ مسئولی در بخشداری باسمنج حضور نداشته و این مکان خالی از مسئول بوده و تنها با یک آبدارچی اداره می شود!
بهتر است اعضای شورای شهر باسمنج جهت تنویر افکار عمومی صراحتا اعلام کنند که چه کسی اجاره بهای محل بخشداری را و با کدام بودجه پرداخت می کند.
و در آخر اینکه نیاز است علاوه بر مسئولان استانی؛ "مردم منطقه" با شنیدن ادله های موافقان و مخالفان بخش خود آنها مستقیما و بدون دخالت دیگران تصمیم گیری کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار