معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی استان؛

هفته بدون برف و باران در آذربایجان‌شرقی

1398/08/25 - 15:04 - کد خبر: 6646
هواشناسی

نصر: معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به جابه‌جایی توده‌ هوا و کشیده شدن آن به سمت مرکز کشور گفت: هفته ای بدون برف در استان خواهیم داشت.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد اشجعی،  روز شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی، با نفوذ توده هوای سرد، از امروز دمای هوا در آذربایجان شرقی کاهش یافته است که تا روز سه شنبه ادامه دارد.

وی ادامه داد: از فردا بارش های بسیار خفیف و پراکنده در نیمه شرقی استان پیش بینی می شود که تا روز سه شنبه ادامه می یابد و از روز چهارشنبه دمای هوا به طور موقت گرم می شود و از روز پنجشنبه مجددا دمای هوا کاهش یافته و به تدریج بارش های پراکنده برف نیمه شرقی به ویژه منطقه ارسباران را فرا می‌گیرد.

اشجعی گفت: هم اکنون جلفا با ۱۱درجه و هریس با منفی یک درجه سانتی گراد به ترتیب گرم ترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریزهفت درجه سانتی گراد بالای صفر است.

هفته گذشته هواشناسی استان از احتمال بارش برف و باران در استان آذربایجان شرقی به ویژه مناطق زلزله زده استان خبر داده بود .

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام/

پژوهشیار