موسی خلیل اللهی مطرح کرد:

کاهش 9 درصدی ورود به زندان

1401/03/31 - 14:59 - کد خبر: 66250
موسی خلیل اللهی

نصر: رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: استفاده از ارفاقات قانونی برای جرائم غیر عمد و سبک سبب کاهش 9 درصدی ورود به زندان شده است.

به گزارش نصر، موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در خصوص رویکردهای دستگاه قضایی در مورد جرائم گفت: دستگاه قضایی در برخورد با جرائم دو رویکرد را دنبال می کند که رویگرد اول در مورد  کسانی است که امنیت جامعه را مخدوش می کنند و رویکرد دوم در مورد کسانی است که جرم آن ها سبک است. در مورد گروه اول سعی براین است تا درحد قانون و بدون اغماض برخورد می شود اما در مورد جرائم سبک و غیر عمد از ارفاقات قانونی استفاده می شود تا در حد امکان منجر به انتقال به زندان نشوند که این اقدامات سبب شد تا ورودی های زندان 9 درصد کاهش یابد.
وی در ادامه با اشاره به ملاقات های مجازی زندانیان افزود: در حال حاضر دستگاه قضایی در حال ایجاد زمینه هایی برای امکان ملاقات مجازی با زندانیان است تا دشواری های ملاقات با زندانیان بر طرف شود و این طرح  به زودی در استان اجرا می شود.
خلیل الهی با تاکید بر اصلاح و تربیت زندانیان خاطر نشان کرد: در خصوص تربیت زندانیان اقدامات متنوعی صورت گرفته است که نمونه آن حرفه آموزی زندانیان است. باتوجه به اینکه اکثر زندانیان به دلیل نبود شغل اقدام به انجام جرم می کنند، لذا حرفه آموزی در اولویت قوه قضائیه قرار دارد. همچنین سواد اموزی از اولویت های دستگاه قضایی بوده و در همین زمینه مدرسه دولتی در زندان وجود دارد که زندانیان بی سواد در آن تحصیل می کنند.
رئیس کل دادگستری استان همچنین در خصوص رضایت محکومان به قصاص نفس گفت: در سال گذشته 20 مورد از کسانی که به قصاص نفس محکوم شده بودند، با کمک دستگاه قضایی با کسب رضایت  از خانواده های داغدیگان به زندگی دوباره بازگردانده شدند
وی در پایان با بیان اینکه اکثر زندانیان غیر عمد مالی با کمک های مردمی آزاد شده اند، اظهار داشت: بخش زیادی از زندانیان به دلیل جرائم غیر عمد در زندان حضور دارند که در همین زمینه با کمک ستاد دیه استان خوشبختانه زمینه آزادی 552 زندانی از محل کمک های مردمی در سال گذشته فراهم شد و 17 میلیارد تومان کمک های مردمی برای آزاد سازی زندانیان اختصاص یافت.
انتهای پیام/

پژوهشیار