رضایت 74 درصدی مردم از عملکرد قوه قضائیه/

مهم ترین هدف قوه قضائیه در دسترس بودن مدیران قضایی است

1401/03/31 - 14:08 - کد خبر: 66242
موسی خلیل اللهی

نصر: رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: از جمله برنامه های راهبردی که قوه قضائیه چند وقتی است سعی در گسترش آن دارد، در دسترس بودن مدیران قضایی است که هدف آن ارتباط راحت مردم با مدیران است تا بتوانند مستقیماً مشکلات خود را مطرح کنند.

به گزارش نصر، موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به اقدامات مهم قوه قضائیه در یک سال اخیر گفت: از جمله برنامه های راهبردی که قوه قضائیه چند وقتی است سعی در گسترش آن دارد، در دسترس بودن مدیران قضایی است که هدف آن ارتباط راحت مردم با مدیران است تا بتوانند مستقیماً مشکلات خود را مطرح کرده و از نتیجه آن مطلع شوند که بر این اساس تعداد ملاقات های مردمی در یک سال گذشته بیش از 50 هزار مورد بوده است که با همکاری مدیران قضایی استان صورت گرفت.
وی در ادامه افزود: موضوع دیگری که قوه قضائیه سعی در اجرای آن دارد، موضوع شفافیت بوده که تلاش بر این است تا علاوه بر سیستم های حفاظتی و ارزشیابی، مردم نیز بر عملکرد دستگاه قضایی نظارت داشته و نظرات خود را انتقال دهند. در همین زمینه نیز سیستم سمپ راه اندازی شده است تا تمام مراحل دادرسی از طریق این سیستم به مردم اطلاع داده و جزئیات تصمیمات در اختیار صاحب پرونده قرار داده شود که این سیستم اولین بار در کشور فعال شده است و هدف آن شفافیت است. همچنین در این راستا سیستم پیامکی برای مراجعان فعال شده است تا بتوانند نظرات خود را به ما برسانند و بتوانیم به آن ها رسیدگی کنیم.
رئیس کل دادگستری استان همچنین با بیان اینکه رضایت عمومی از عملکرد دادگستری 74 درصد می باشد، خاطر نشان کرد: با توجه به اعلام رضایت 74 درصدی مردم از عملکرد قوه قضائیه باید اعلام کرد که این آمار با وجود اینکه نسبت به گذشته افزایش یافته اما برای ما ایده آل نیست.
خلیل الهی همچنین در خصوص اعتراضات به رای دادگاه گفت: از جمله موضوعات تکراری که در دادگستری وجود دارد، اعتراض مردم نسبت به رای دادگاه است که در سال گذشته 4559 نفر درخواست تجدید نظر در رای دادگاه داشته و ادعای غلط بودن رای را داشتند. در همین زمینه مدیران قضایی استان این پرونده ها را مجددا بررسی کرده و مشخص شد در تعداد بسیار ناچیزی از پرونده ها رای غلط صادر شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان به منظور کمک به دولت در خصوص مشکلات مردم تشکیل شده است، اظهار داشت: این ستاد در خصوص واحد های تولیدی که با مشکل مواجه شده اند، با همکاری دستگاه های استان کمک رسانی می کند که در همین زمینه در سال گذشته 410 فقره درخواست از جانب واحد های تولیدی انتقال داده شد و طی جلساتی که با مدیران ارشد استان برگزار شد، به مشکلات 244 واحد صنعتی و تولیدی رسیدگی شد و خوشبختانه به دلیل حل شدن این موضوع، اعتماد عمومی به دادگستری افزایش یافته است. البته 22 واحد تولیدی نیز در آستانه ورشکستگی بودند که با ورود قوه قضائیه به این مورد، نه تنها واحد ها تعطیل نشدند بلکه رونق آن ها به صورتی بود که حتی به مرحله صادرات نیز رسیدند.
رئیس کل دادگستری استان در مورد تلاش های این قوه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی گفت: با توجه به کمبود آب در کشور برخی اقدامات در این زمینه انجام شد که نمونه آن جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز در استان است که متاسفانه تعداد آن ها زیاد است که در همین زمینه 830 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شدند. موضوع دیگر استفاده بیش از ظرفیت چاه ها است که در همین زمینه از کنتور های هوشمند استفاده شد تا از برداشت های غیر مجاز جلوگیری شود. البته با آزاد سازی 25 کیلومتری بستر رودخانه ها در سال گذشته خوشبختانه شاهد کاهش سیل در استان بودیم که از برکات آزاد سازی حریم رودخانه ها بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار