مدیرعامل ایران خودرو خبر داد:

علت اصلی زیان انباشته خودروسازان، تولید بی‌کیفیت در تیراژ بالاست

1401/03/30 - 18:46 - کد خبر: 66178
عکس

نصر: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مشکل اصلی زیان انباشته ایران‌خودرو طی سال‌های اخیر را تولید خودروهای ناقص و کم توجهی به بحث کیفیت خوانده و اذعان کرد کم کاری‌ها در مورد کیفیت را قبول داریم.

به گزارش نصر، صبح امروز مراسم رونمایی از کامیون کشنده آتامان که نخستین‌ کشنده تولیدی گروه صنعتی ایران‌خودرو دیزل است با حضور محسن پیرهادی (رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس)، محمد وحیدی (عضو کمیسیون آموزش) و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار اسلامشهر، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و مدیران ایران‌خودرو دیزل در محل این سازمان برگزار شد. 
مهدی خطیبی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو- در این مراسم  با بیان اینکه در ابتدای سال جاری قول دادیم که طی سال حداقل از  هفت محصول جدید رونمایی کنیم و مقرر شد هر ماه دور هم شده و محصول جدید را معرفی کنیم، گفت: خوشبختانه امروز سومین  محصول جدید هم رونمایی شد. آتامان اولین کشنده ایران‌خودرو دیزل است که با نشان ایران‌خودرو و با کیفیت بسیار مناسب وارد بازار خودروهای تجاری خواهد شد.
وی به پنج برنامه تعریف شده در گروه صنعتی ایران‌خودرو برای توسعه محصولات اشاره کرده و گفت: برای افزایش تولید به عنوان اولین برنامه توسعه‌ای، تیراژ تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده است که ٧٢۵ هزار دستگاه آن خودرو سواری و ۲۵ هزار دستگاه آن خودروهای تجاری خواهد بود.  
خطیبی تصریح کرد: ذکر این نکته لازم است که طی سال‌های اخیر، «کار بد، بد انجام شده است» بطور مثال خودرو پژو  405 GLX که بیشترین نارضایتی را در میان مردم داشت و با بیشترین زیان تولید می‌شد، پرتیراژترین خودرو تولیدی بود. در حقیقت یکی از دلایل اصلی زیان انباشته ایران خودرو تولید خودرو بی‌کیفیت و بی‌توجهی به تنوع محصول بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: از جمله اشتباهات بزرگی که در تولید خودرو شکل گرفته بود، تولید خودرو ناقص و تحت عنوان تولید مکانیکی بود. حجم قابل توجهی خودرو ناقص تولید و به عنوان آمار تولید اعلام می‌شد؛ در صورتیکه آن رقم‌ها میزان واقعی تولید نبوده و کالای در حال ساخت نام دارد. حجم گسترده‌ای خودرو ناقص تولید و به پارکینگ‌ها منتقل می‌شد تا در روزهای پنجشنبه و جمعه این خودروها تکمیل شوند. 
این مدیر خودروساز ادامه داد: سال ١۴٠٠ حدودا ۴۵٠ هزار دستگاه خودرو تولید کامل داشتیم و نه رقم‌هایی که اعلام می‌شد؛ بنابراین با توجه به ظرفیت تولید ٧۵٠ هزار دستگاهی خودرو نسبت به ۴۵٠ هزار دستگاه تولیدی سال گذشته بالغ بر ۶٠ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.
خطیبی ارتقا کیفیت را به عنوان دومین برنامه توسعه‌ محوری این گروه صنعتی خوانده و گفت: ١۶١ برنامه تعریف شده در این حوزه، وارد جزئیات بیشتر شد که در مجموع تبدیل به ٢٧٢ برنامه‌ریزی شد. حقیقت این است که بدون داشتن نگاه تعصبی، عملکرد خودروسازان طی سال‌های گذشته با وجود همه مشکلات و مسائل در بحث کیفیت چندان تعریفی ندارد و در بحث کیفیت بسیار کم کاری‌ها صورت گرفته و باید آن را بپذیریم؛ اما در برنامه‌ریزی‌های جدید به بحث کیفیت توجه ویژه‌ای شده است. 
وی افزود: به ترتیب توسعه محصولات و ایجاد تنوع در سبد محصولات (سومین برنامه محوری توسعه)، صادرات (چهارمین برنامه) و مهمترین برنامه محوری توسعه (پنجمین) کاهش قیمت تمام شده برای سال جاری  طراحی و هدف‌گذاری شده است. برای صادرات حداقل ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری برنامه‌ریزی شده که نسبت به سال گذشته رشد ٣٠٠ الی ٣۵٠ درصدی خواهد داشت و دو کشور روسیه و ونزوئلا مقصد صادراتی ما خواهد بود. در حال حاضر مذاکرات نیز در حال انجام است. پنج هزار دستگاه خودروی دناپلاس اتوماتیک به ونزوئلا در سال جاری صادر خواهیم کرد. برای حضور در بازار روسیه، سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور ‌ پیش‌بینی شده است.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: همچنین مذاکره با تامین‌کنندگان نیز به جهت کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو در حال انجام و مطرح است. ٧٠ درصد قیمت تمام شده یک خودرو مربوط به شبکه تامین است. اینکه برخی اعلام می‌کنند، نیروی مازاد ایران‌خودرو موجب افزایش هزینه‌های آن شده، لازم به تاکید است که بطور کلی هشت الی ١٢ درصد نیروی انسانی در قیمت تمام شده خودرو موثر است که این عدد در ایران‌خودرو ٩ درصد است؛ لذا برای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو بایستی موضوع را از مسیرهای دیگر پیگیری کرد.
خطیبی ضمن تاکید بر اینکه ما به‌هیچ‌وجه مخالف واردات خودرو نیستیم، خاطرنشان کرد: تمام اقدامات و برنامه‌ریزی ها با این امید است که امسال ایران‌خودرو را از وضعیت مالی نامناسب خارج کنیم. قطعا با آغاز واردات نیز فشار ایران‌خودرو در بحث خودروهای سواری برداشته خواهد شد. ما نه‌تنها مخالف واردات نیستیم بلکه طرفدار رقابت هستیم، اگر واردات به درستی انجام شود.
این مدیر خودروساز گفت: خواهش ما این است که در زمینه قیمت‌های دستوری مساعدت بیشتری شود اما در زمان مناسب خود. ما افزایش کیفیت و افزایش تولید را پیش خواهیم برد و امیدواریم که ایران‌خودرو بتواند حداقل با قیمت واقعی تمام شده برای محصولات خودروها عرضه کند. به ما اجازه داده نمی‌شود که از اقدامات صورت گرفته، صحبت کنیم. ما در مسیر درست و در مسیر پیشرفت قرار داریم. 
افزایش ۶٢ درصدی و ۴٨ درصدی تولید خودرو و صدور فاکتور در ایران‌خودرو 
وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا هفت و 30 دقیقه صبح امروز (دوشنبه ٣٠ خرداد ماه) ایران‌خودرو١۴٠ هزار و ٧٠٩ دستگاه خودرو کامل تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶٢ درصد افزایش را نشان می‌دهد. تاکنون ١٣١ هزار و ٣۵٨ فاکتور فروش صادر شده که نسبت به سال گذشته ۴٨ درصد رشد داشته است. همچنین عرضه و تحویل خودرو با افزایش ١٩ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ١٣٠ هزار و ٧٨٨ دستگاه رسیده که نشان می‌دهد در مسیر درستی قرار داریم.
٧٠ درصد آلایندگی‌ها مربوط به خودروهای تجاری مستعمل است
همچنین در این مراسم، جواد توسلی مهر- مدیرعامل ایران خودرو دیزل- با بیان اینکه در حوزه خودروهای تجاری با چهار موضوع ملی روبرو هستیم، توسعه صنعت حمل و نقل را از شاخص‌های مهم و توسعه یافتگی کشورها خواند و گفت: صنعت خودروهای تجاری صنعتی راهبردی است که طی سال‌های گذشته دارای چالش بسیار بوده است. ایران‌خودرو دیزل برای ۱۰ سال ورشکسته‌ترین خودروساز کشور بود و سطح اشتغال در آن تا ۳۰‌درصد کاهش یافته بود اما امروز و با جهش تولیدی که در این شرکت اتفاق افتاد، به سودده‌ترین خودروساز کشور تبدیل شده است.
وی افزود: طی ۶۲ سال گذشته در حوزه خودروهای تجاری یک میلیون و ۲۳۰ دستگاه وارد بازار شده است که از این تعداد ۴۲ درصد ناوگان فرسوده و ۳۲۱ هزار دستگاه مستعمل شده است. بر اساس آمار نیاز به ۱۱ هزار دستگاه خودرو حمل بار در سال و  ۳۴ هزار دستگاه خودرو در سال با هدف نوسازی ناوگان داریم.
وی ضمن  اشاره به سهم ۷۰ درصدی خودروهای تجاری در آلایندگی کلان شهرها، گفت: چنانچه اصلاح وضعیت صورت نگیرد طی هشت سال آینده سالانه چهار میلیارد و ۶۲۱ میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف خواهد شد  که معادل ۲۰ میلیارد دلار هزینه از دست رفته خواهد بود؛ این درحالیست که میزان سوخت صرفه‌جویی شده حاصل از نوسازی ناوگان در پایان سال هشتم، ۳۷ میلیارد لیتر پیش‌بینی می‌شود.
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل خاطر نشان کرد: بطور قطع با رشد تولید شاهد رشد فروش، سودآوری، خروج از زیان‌دهی، رشد ارزش سهام، خودکفایی، امنیت شغلی و استغال پایدار و ۲۰ درصد ارتقای کیفیت، صادرات، توسعه محصولات و در نهایت تحقق جذب نقدینگی خواهیم بود؛ ضمن اینکه ۱۰ درصد نقدینگی کشور وارد حوزه خودروهای تجاری می‌شود که در صورت جذب، موفقیت بزرگی خواهد بود.
توسلی‌مهر اعلام کرد: تولید ایران خودرو دیزل از سال ١٣۹۹ از ۲۲۰ دستگاه به سه هزار 700 و در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار دستگاه افزایش یافت و طی سه ماه ابتدایی امسال نیز دو هزار و 382 دستگاه خودروی تجاری تولید شد.
وی با بیان اینکه این شرکت ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی بازار را جذب کرده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این میزان نقدینگی در سال ١۴٠١ به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. ایران‌خودرو دیزل پس از شش سال به سود عملیاتی رسیده و زیان انباشته شرکت طی  ۱۸ ماه گذشته کاهشی شده و به رقم ١٩٧٠ میلیارد تومان رسیده است. کاهش زیان انباشته تا شهریور ماه امسال صفر و تا پایان سال جاری اقدام به تقسیم سود خواهد شد.
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل ادامه داد: در حال حاضر این شرکت سودآورترین شرکت تجاری و موفق به جذب پنج هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی در فرابورس شده است.
وی اظهار کرد: در حوزه کیفیت نیز سه محصول این شرکت موفق به ارتقای کیفیت شده و چهار ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند. در ۱۶ ماه گذشته ۱۰ محصول جدید در این شرکت طراحی و به تولید رسیده و به طور متوسط هر دو ماه یک محصول با تکیه بر زنجیره ارزش داخلی شرکت رونمایی خواهد شد.
طبق اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، کشنده آتامان دارای موتور ۴۵۷ با ۴۳۰ اسب بخار و با گیربکس zdf آلمان با به‌روزترین اتاق روز دنیا به تولید خواهد رسید و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۵٠٠ دستگاه از این کشنده تولید خواهد شد.
نبود برنامه مدون، مشکل‌زا شد
در ادامه محسن پیرهادی-رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی- نیز اظهار کرد:  با وجود محدودیت‌های فراوان، طی چند دهه اخیر موفق به عبور از موانع زیادی شدیم و موفقیت‌های زیادی در صنایع به‌ویژه خودروسازی کسب شده است. نبود برنامه‌های بلندمدت در صنعت خودرو و با تمام توسعه و پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت خودرو، به علت نبود برنامه مدون، شاهد برخی اتفاقات همچون قرعه‌کشی خودرو، قیمت‌گذاری دستوری و بی‌ثباتی در زمینه واردات خودرو هستیم.
وی افزود: در صنعت خودرو کارشناسان و متخصصان بسیاری وجود دارد و خودروسازان بایستی در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ها و نظرات کارشناسی خود و برنامه‌های محتوایی را برای توسعه بهتر صنعت  به نمایندگان مجلس در حوزه خودرو ارائه کنند.
پیرهادی ضمن انتقاد از واردات خودروهای تجاری دست دوم، تاکید کرد: از مدیران حوزه شهری انتظار می‌رود از توان داخلی برای حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. با این سابقه فرهنگی و تمدنی و توان صنعتی موجود در کشور نباید محصولاتی که امکان تولید آن در داخل فراهم است را وارد کنیم. واردات خودروهای دست دوم همچون اتوبوس‌ها که که امکان تولید داخل آنها نیز فراهم است، زیبنده کشور نیست؛ لذا بایستی با مدیریت بهتر و تعامل از تولید داخلی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده شود.
 این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به توان تولید پنج هزار دستگاه اتوبوس در کشور، گفت: تهران نیاز به 9 هزار اتوبوس دارد که در حال حاضر تنها  دو هزار 800 دستگاه فعال است و الباقی یا فرسوده‌اند یا کسری دارند؛ از این‌رو مدیریت شهری با تعامل بهتر و تسهیل شرایط خرید، امکان استفاده از اتوبوس‌های داخلی را در شهر تهران فراهم می‌کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار