معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز خبر داد:

بهره برداری از 77 دستگاه اتوبوس در ماه های آینده / حمل و نقل عمومی تبریز با سایر کلانشهر ها قابل رقابت است

1401/03/31 - 10:09 - کد خبر: 66045
یعقوب وحیدکیا

نصر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز قابل رقابت با سایر کلانشهر ها بوده و تفاوت چندانی با سایر شهرها ندارد، شاید برخی تفاوت ها وجود داشته باشد اما تا جایی که اطلاع دارم شرایط بطور نسبی با همه آنها نزدیک به هم و شاید درصد جزئی اختلاف داشته باشند اما در هر حال شرایط یکسان است و تفاوت آنچنانی از لحاظ کیفیت و کمیت ندارند.

به گزارش نصر، "یعقوب وحیدکیا" در گفتگوی حضوری با نصر با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل عمومی جز دغدغه های مدیریت شهری است، متاسفانه حمل و نقل عمومی در سال های اخیر مورد غفلت واقع شده و جز اولویت های اصلی نبوده است.

نتوانسته ایم ناوگان قبلی را حفظ کنیم
وی ادامه داد: در دو سال گذشته میزان استفاده از حمل و نقل عمومی بدلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته بود اما در چند ماه گذشته بدلیل اینکه وضعیت بهبود و خوشبختانه آمار فوتی های کرونایی کاهش یافته، همزمان استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یافته است.
وحیدکیا با اشاره به اینکه در سال های گذشته نتوانسته ایم ناوگان قبلی را حفظ کنیم، تاکید کرد: عمده حمل و نقل عمومی مورد بهره برداری فعلا اتوبوس و تاکسی است و سایر آنها همچون قطار شهری در حالت فعلی کمترین فعالیت را دارند، خط یک قطار شهری هم هنوز ناقص است، علاوه بر اینکه نتوانسته ایم ناوگان قبلی را حفظ کنیم از توسعه ناوگان و مدیریت کیفی نیز غافل بوده ایم.
وی ادامه داد: تعداد سفر هایی که با اتوبوس و تاکسی در سطح شهر اتفاق می افتد سهم بیشتری داشته و نزدیک به 56 درصد سفر های درون شهری توسط اتوبوس و تاکسی صورت می گیرد.


نیازمند اقدمات ظربتی برای نوسازی و افزایش اتوبوس هستیم
وی درباره عمر ناوگان اتوبوسرانی تصریح کرد: صد در صد اتوبوس های بخش خصوصی باید نوسازی شوند علاوه بر آن نزدیک 80 درصد از ناوگان اتوبوسرانی تبریز بیش از ده سال است که فعال بوده و همه این ها نیاز به نوسازی دارد؛ در بخش دولتی، عمر BRT های موجود 6 الی 7 سال است و نباید بیش از آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد، همه این شرایط نشان می دهد که نیازمند اقدامات ضربتی و فوری برای نوسازی ناوگان و افزایش تعداد آن هستیم.
وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر اتوبوس هایی که در اختیار بخش خصوصی بود قرارداد آنها آزاد شده و بجای آنها هیچ جایگزینی را انجام نداده اند و نهایتا تعداد اتوبوس در خطوط سازمانی کمتر و باعث افزایش سرفاصله سرویس ها و منجر به نارضایتی شده است.
وی خبر داد: اکنون در این فکر هستیم آنچه در بضاعتمان است بخشی از طریق باز سازی و بخشی را از طریق اتوبوس های دربستی وارد ناوگان اتوبوسرانی کرده و خدمات دربستی را فعلا تعطیل کنیم، همچنین در این فکر هستیم تا اتوبوس توسط شرکت های پذیرنده خدمات تامین شود تا فشاری بر روی ناوگان متحمل نشود.


بهره برداری از 77 دستگاه اتوبوس در ماه های آینده
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز خبر داد: در حال آماده سازی 47 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و 30 دستگاه اتوبوس دیگر هستیم تا در دو ماه آینده به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.
وی تشریح کرد: 30 دستگاه از این 77 دستگاه از ظرفیت بخش دربستی و 47 دستگاه بصورت واگذاری است که به بخش خصوصی واگذار خواهد شد؛ 19 دستگاه از این تعداد اتوبوس های صفرکیلومتری هستند که تازه خریداری شده است، این 19 دستگاه همان اتوبوس هایی هستند که اسفند سال گذشته رونمایی شده اند و قرار است به همراه 77 دستگاه دیگر مورد بهره برداری قرار گیرند.


نیمی از تاکسی های تبریز فرسوده است
وی در ادامه به موضوع تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: در بحث تاکسیرانی نزدیک به 1100 دستگاه در تبریز داریم که بیش از 5 هزار دستگاه تاکسی عمر بالای ده سال دارند و در این چند سال گذشته با توجه به تورم و مشکلات تولید داخل هر دو خودرو ساز ایران خودرو و چه سایپا متاسفانه خودروی تاکسی به انبار تزریق نشده است.
وی افزود: از پنج هزار و 600 دستگاه تاکسی فرسوده در تبریز  600 دستگاه خودروی پیکان کاربرات موتور هستند و عمری نزدیک 20 ساله دارند.
وی به اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت و گفت: افزایش قیمت خودرو نیز در این موضوع دخیل بوده و نهایتا شورای شهر تبریز طی لایحه ای به دو هزار دستگاه تسهیلات بانکی (80 درصد قیمت ناوگان) ارائه شود.
وحید کیا توضح داد: پژو و سمند را جهت خرید مدنظر داشتیم که متاسفانه دولت در دستورالعمل جدید این دو خودرو را حذف کرده و اکنون تنها دستگاهی که دولت آن را تایید می کند سمند سورن است.
وی ادامه داد: قیمت پایه ای که دولت به ما اعلام کرده 250 میلیون تومان است، مبلغی که خارج از توان و بضاعت راننده تاکسی است؛ به دنبال افزایش نرخ تسهیلات هستیم تا 14 درصد سود بانکی آن را نیز شهرداری تقبل و این وام به تسهیلات کم بهره تبدیل شود.

حمل و نقل عمومی یکی از اولویت های اصلی شهردار است
وی با تاکید بر اینکه هر ساله باید ناوگان حمل و نقل عمومی پایش شود، گفت: در سال 94 و 95 تعداد 3500 دستگاه تاکسی صفرکیلومتر وارد ناوگان تاکسی رانی کرده و فرسوده ها را خارج کردیم، این کار باید هر ساله انجام شود.


 
وی اضافه کرد:  کل سهم ما در حمل و نقل عمومی برای جابجایی مسافر نسبت به سال های گذشته 63 درصد بوده است، عددی که آن را 75 درصد هدف گذاری کرده بودیم متاسفانه اکنون به 55 درصد رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه مسئله حمل و نقل عمومی یکی از اولویت های اصلی شخص شهردار است به پتانسیل خودرو های ارس پلاک اشاره کرد  و گفت: به دنبال پتانسیل استفاده از پلاک ارس جهت استفاده در حمل و نقل عمومی هستیم و زمینه آن را فراهم کرده ایم، پلیس و مدیران استانی نیز اعلام همکاری کرده اند، امیدواریم بتوانیم با هزینه های معقول این موضوع را نهایی کنیم.
وی در ادامه به تشریح خرید خودرو های ارس پلاک پرداخت و گفت: در فرودگاه، هتل های پنج ستاره و برخی از مراکز خرید خودرو ارس را قبلا آغاز کرده بودیم، اما اکنون شرایط متفاوت از قبل بوده و کاهش قیمت در خودرو های ارس پلاک چشمگیر است، مدیریت استانی هم در این راستا تصمیم گرفته اند تا از این پتانسیل استفاده شود.

اتوبوس و تاکسی های تبریز عمرشان گذشته است
وی به عمر ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز پرداخت و گفت: بر اساس دستورالعمل دولت خصوصا بحث های آلایندگی عمر متوسط اتوبوس و تاکسی 10 سال است که متاسفانه در تبریز هر دو ده سال را رد کرده است.
وی در ادامه به برنامه های خرید اتوبوس جدید پرداخت و گفت: 900 دستگاه اعلام شده از سوی آقای شهردار به سه قسمت تقسیم می شود، قرار است 300 دستگاه بصورت نقدی توسط شهرداری خریداری شود، 300 دستگاه بصورت غیرنقدی و 300 دستگاه دیگر توسط گروه سازنده شرکت خودرو ساز وارد خطوط حمل و نقل عمومی شده و بکارگیری شود.
وحید کیا با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری و هیات همراه گفت: در سفر آقای رییس جمهور در جلسه ای با حضور وزیر کشور قرارشد 300 دستگاه از سوی وزارت کشور به کلانشهر تبریز اختصاص یابد.

حمل و نقل عمومی تبریز با سایر کلانشهر ها قابل رقابت است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز ناوگان عمومی تبریز را با سایر کلانشهر ها قابل رقابت دانست وتوضیح داد: ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز قابل رقابت با سایر کلانشهر ها بوده و تفاوت چندانی با سایر شهر ها ندارد، شاید برخی تفاوت ها وجود داشته باشد اما تا جایی که اطلاع دارم شرایط بطور نسبی با همه آنها نزدیک به هم و شاید درصد جزئی اختلاف داشته باشند اما در هر حال شرایط یکسان است و تفاوت آنچنانی از لحاظ کیفیت و کمیت ندارند.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی از معابر در تبریز بدون نام است توضیح داد: کمبود و کسری ها در رابطه با اسم میادین و معابر احصا شده است، در این زمینه با پلیس نیروی انتظامی نیز جلساتی برگزار کرده ایم تا همه این ها پایش شود و آنها را رفع کنیم نهایتا در ماه های آتی نیز تابلو ها نصب خواهد شد.
وی درباره اینکه رنگ برخی تابلو ها به مرور زمان از بین میرود و سیاه میشود، توضیح داد: شبرنگ تابلو ها عمر معینی دارد، شبرنگ های تولید ژاپن بدلیل تحریم ها دیگر وارد کشور نمی‌شود و اکنون از شبرنگ های چینی استفاده می‌کنیم؛ مشکلات این تابلو ها رفع خواهد شد.
وحید کیا در پاسخ به اینکه شخصا از ناوگان حمل و نقل عمومی چقدر استفاده می کند گفت: تا جایی که امکان دارد سعی میکنم از BRT استفاده کنم، چون استفاده از حمل و نقل عمومی راحت و دسترسی آن برایم آسان‌تر است.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات ما در اتوبوسرانی زیاد است و در حال رفع آنها هستیم،افزود: اخیرا کل مسیر BRT آسفالت شد، با مناطق درباره نواقص ایستگاه ها نیز صحبت کرده ایم؛ با توجه به اعتباراتی که در بودجه آورده اند در حال رایزنی هستیم تا این اعتبار افزایش یابد، امیدواریم در طول تیر و مرداد ماه شاهد یکسری تغییرات در حوزه اتوبوسرانی اعم از تعمیر و نگهداری شویم.
وی در رابطه با خرید اتوبوس های برقی اظهار کرد: از اتوبوس هوشمند برقی که یک هفته در تبریز بصورت آزمایشی کار کرد خواسته ایم در صورتی که بتوانند شهرداری حاضر به عقد قرارداد است، حاضر هستیم در جهت حمل و نقل پاک با چنین خودرو هایی قراداد ببندیم.
وی در پایان به ایستگاه های دوچرخه سورای که قبلا در سطح شهر وجود داشت اشاره کرد و گفت: همه  دوچرخه ها محفوظ و در انبار سازمان نگهداری می شود، بر اساس تجربه در سال های گذشته از عدم استقبال مواجه شدیم، متاسفانه در این رابطه هماهنگی و مشکلات زیادی با شهروندان و نیاز به فرهنگ سازی، آموزش و نحوه استفاده داشتیم؛ خسارت هایی که به دوچرخه ها وارد شد و دوچرخه هایی که رفتند و دیگر بازنگشتند تعداد قابل توجهی دارند.
انتهای پیام/

پژوهشیار