معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم خبر داد:

رشد ۴۰درصدی اشتغال در پارک های علم و فناوری

1401/03/25 - 09:27 - کد خبر: 65583
علی خیرالدین

نصر:  معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از رشد ۴۰ درصدی اشتغال در پارک های علم و فناوری کشور طی یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش نصر، علی خیرالدین ضمن اعلام این خبر، افزود: تعداد اشتغال در مراکز رشد، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان طی یک سال گذشته از ۶۵ هزار شغل به ۹۰ هزار شغل در پارک‌های علم وفناوری رسیده که جهش خوبی در این راستا محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم اجرای اقدامات بهتر در راستای اشتغال زایی جوانان، خاطرنشان کرد: ما باید با تامین اشتغال جوانان و نخبگان کشور از مهاجرت آن‌ها جلوگیری کنیم.
وی از وجود ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور خبر داد و گفت: تعداد ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۱ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری سطح کشور فعال بوده و تعداد ۱۲ پردیس فناوری و نوآوری و ۲۴۶ مرکز رشد نیز در سطح کشور زیر نظر وزارت علوم ایجاد شده است.
خیرالدین با اشاره به فعالیت‌های بسیار خوب دانشگاه تبریز در راستای گسترش واحدهای فناوری و دانش بنیان، اظهار کرد: اکنون حدود ۸۵ واحد فناور در دانشگاه تبریز فعال بوده که ۲۵ واحد از آن‌ها به صورت دانش بنیان در دانشگاه فعالیت می‌کنند. 
وی از موافقت برای ایجاد پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه تبریز خبر داد و گفت: این پردیس به صورت رسمی با حضور وزیر علوم افتتاح شد و امیدواریم با این اقدام یک گام به سمت جلو حرکت کنیم و با تجربه‌ای که در این پردیس شکل می‌گیرد، در آینده بتوانیم شاهد ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه تبریز باشیم تا این پردیس بتواند به حوزه فناوری و نوآوری کشور کمک کند.
وی با بیان این‌که پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی یکی از پارک‌های توانمند فناوری در کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: امیدواریم با همت این مجموعه بتوانیم در راستای گسترش و توانمندسازی مراکز رشد، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان گام برداریم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان این‌که در راستای عمل به فرمان سال جاری «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بایستی تمامی فعالیت‌ها در این زمینه معطوف شود، اظهار کرد: یکی از این اقدامات، افزایش مراکز رشد، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان بوده و باید از نظر اقتصادی نیز به این نتیجه رسید که اقتصاد دانش بنیان نیازمند رشد است.
وی با اشاره به برنامه‌های متنوع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای عمل به شعار سال، افزود: زایش و رویش واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های وزارت علوم بوده و بایستی پیش از تاسیس یک شرکت دانش بنیان، ابتدا یک واحد و یا هسته فناور در دانشگاه شکل بگیرد و صاحب ایده، پس از تبدیل ایده خود به یک نمونه آزمایشگاهی از طریق مراکز رشد، آن را گسترش داده و به مرحله تجاری سازی برساند و سپس شرکت دانش بنیان تاسیس کند.   
انتهای پیام/

پژوهشیار