مدیرعامل آب منطقه ای استان خبر داد:

آب‌های زیرزمینی ۲۲ دشت آذربایجان شرقی کاهش یافته است

1401/03/24 - 12:56 - کد خبر: 65471
یوسف غفارزاده

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: تراز و حجم ذخیره مخازن آب زیرزمینی استان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به جز دشت‌های مهربان، سراب و ترکمان چای، در ۲۲ دشت‌ استان کاهش یافته است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجموع کاهش ذخیره مخازن آب‌های زیرزمینی استان در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته معادل ۹۲ میلیون و ۷۹ هزار مترمکعب است.
وی گفت: در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اول سال آبی جاری(هشت ماهه سال آبی )که مصادف با دوره مرطوب یا تغذیه آبخوان ها است، تراز و حجم ذخیره آب زیرزمینی در تعداد ۲۴ دشت شامل دشت های مراغه، بناب، عجبشیر، شیرامین، آذرشهر، تبریز، دامنه های شمالی سهند، قوریگل، سپیدان، بیلوردی، دوزدوزان، مهربان، بستان آباد، سراب، اسبفروشان، شبستر- صوفیان، تسوج، سرای، گمیچی، ملکان، هادیشهر، هرزندات، مرند، ترک و ترکمانچای افزایش و در یک دشت (دشت کردکندی) کاهش یافته است.
غفارزاده یادآور شد: با توجه به به تداوم خشکسالی در سال آبی جاری و به تبع آن عدم تغذیه کافی مخازن آب های زیرزمینی در مدت زمان سپری شده، پیش بینی می شود میزان افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن بیشتر دشت ها در انتهای سال آبی جاری افزایش یابد.
وی افزود: بر این اساس در کنار اقدامات حفاظتی و تعادل بخشی آب های زیرزمینی که توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با جدیت انجام می شود، امید است خود مردم نیز در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب بیش از پیش مشارکت داشته باشند تا در سال آبی جاری با تنش آبی مواجه نشویم.
غفارزاده اظهار کرد: با توجه به تداوم خشکسالی در سال آبی جاری و به تبع آن عدم تغذیه کافی مخازن آب زیرزمینی در مدت زمان سپری شده، پیش بینی می شود میزان افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن اکثر دشت ها در انتهای سال آبی جاری افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به کاهش ذخیره سدهای آذربایجان شرقی، گفت: ورودی سد ارس نسبت به سال آبی قبل  و متوسط درازمدت به ترتیب ۱۶.۷ و ۳۲.۱ درصد کاهش نشان می دهد.
وی افزود: اکنون ۵۷۶میلیون مترمکعب معادل ۶۲درصد مخزن سدهای آذربایجان شرقی از آب پر شده است که بیشتر سدهای این استان نسبت به سال گذشته کاهش دارد. 
بارندگی ها در آذربایجان شرقی چهار درصد کاهش دارد 
وی با اشاره به آخرین وضعیت بارش در آذربایجان شرقی، گفت: مجموع بارش استان تا ۲۳ خرداد سال آبی (۱۴۰۱-۱۴۰۰ )  ۲۳۴.۴ میلیمتر است، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد و نسبت به مدت مشابه دراز مدت ۱۶درصد کاهش نشان می دهد. 
وی یادآور شد: بیشترین بارش در سال جاری در ایستگاه های ورزقان با ۳۰۲.۲ میلی متر و کمترین بارش در ایستگاه های جلفا با ۱۰۰.۹ میلی متر، بیشترین افزایش در ایستگاه سراب با ۱۷.۶درصد و بیشترین کاهش در جلفا  با ۴۲.۱ درصد نسبت به درازمدت اتفاق افتاده است.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین گفت: متوسط درجه حرارت استان تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر با ۶.۵ سانتیگراد بوده که نسبت به سال آبی قبل یک درجه کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت سه دهم درجه افزایش یافته است.
غفارزاده اظهار کرد: متوسط تبخیر در آذربایجان شرقی تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱-۱۴۰۰ برابر با ۵۲۷ میلیمتر بوده که،  نسبت به سال آبی قبل ۹.۷ درصد کاهش و نسبت به متوسط دراز مدت  ۱۳درصد افزایش نشان می دهد.
تراز آب دریاچه ارومیه ۴۸ سانتی کاهش دارد 
وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه اکنون در سال آبی جاری، یکهزار و ۲۷۰ متر و ۷۳ سانتی متر بالاتر از سطح تراز دریاهای آزاد می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ سانتیمتر کاهش دارد و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۳۷۷ سانتیمتر افت نشان می دهد.
وی خاطرنشان کرد: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲هزار و ۳۳۴ کیلومترمربع و ۳۵ سانتی متر می باشد که نسبت به مشابه سال قبل حدود یکهزار و ۱۳۹ کیلومترمربع و ۶۷ سانتی متر و در مقایسه با متوسط درازمدت ۲هزار و ۳۵۹ کیلومتر و ۶۲ سانتی متر کاهش دارد.
غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه در این تراز  ۲.۹۸  میلیارد مترمکعب برآورد می شود که این میزان نسبت به مشابه سال قبل ۱.۵۷ میلیارد مترمکعب و نسبت به میانگین درازمدت، ۱۴.۳۰ میلیارد مترمکعب کاهش حجم نشان می دهد.
وی توضیح داد: رفتار و تغییرات تراز دریاچه های طبیعی که دارای سیستم بسته می باشند (مانند دریاچه ارومیه)، تابعی از برآیند عوامل طبیعی و انسان ساز است، با توجه به اینکه تغییرات فعالیت های انسان سازِ موثر در عملکرد دریاچه‌ها، معمولاً در طول سال های متمادی اتفاق می افتد، نوسانات و تغییرات تراز سالانه و فصلی این قبیل دریاچه ها را می توان به عوامل اقلیمی نسبت داد که بیشترین سهم را در نوسانات آن دارند.
وی ادامه داد: با کاهش بارش های پاییزه، زمستانه و بهاره در سال آبی جاری از یک سو که سهم به سزایی را در تغذیه دریاچه ارومیه دارند، بالا بودن دمای فصول سرد سال نسبت به میانگین درازمدت و مشابه سال قبل نیز، باعث افزایش میزان تبخیر دریاچه شده است و کاهش تراز دریاچه را نسبت به سال قبل رقم زده است.
تراز سطح آب تالاب قوریگل ۲۷ سانتی متر کاهش یافته است
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت آبی تالاب قوریگل در بستان آباد نیز اظهار کرد: تراز سطح آب تالاب قوریگل یکهزار و ۹۱۲ متر و ۲۳ سانتی متر است که نسبت به مشابه سال قبل، ۲۷ سانتی متر و نسبت به متوسط درازمدت ۴۲ سانتیمتر کاهش نشان می دهد.
غفارزاده ادامه داد: وسعت تالاب در تراز کنونی حدود ۱.۲۳ کیلومترمربع برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هشت هزارم کیلومترمربع و نسبت به میانگین درازمدت ۱۲صدم کیلومترمربع کاهش دارد.
وی ادامه داد: حجم آب تالاب قوریگل در تراز یاد شده ۱.۱۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۳۵صدم میلیون مکعب و نسبت به میانگین درازمدت ۵۵ صدم میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد.
انتهای پیام/

پژوهشیار