تفاوت‌های عجیب دو خواهرخوانده در مدیریت شهری/

اتوبان پاسداران تبریز میزبان مسابقات جهانی فرمول یک!

1401/03/22 - 23:16 - کد خبر: 65316
فرمول یک

نصر: این تیتر بسیار تعجب برانگیز است و تعجب تان بجاست، اما چنین چیزی نه در تبریز، بلکه در شهر خواهرخوانده آن حقیقت پیدا کرده و این روزها مسابقات فرمول یک در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان در حالی برگزار می شود که این مسابقات نه در پیست مخصوص، بلکه در خیابان های عادی این شهر برگزار می شود.

به گزارش نصر، هشتمین مرحله مسابقات فرمول یک «گرندپری آذربایجان» در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است و جالب این است که این مسابقات نه در پیست مخصوص اتومبیلرانی، بلکه در خیابان های اصلی این شهر انجام می شود.

کیفیت آسفالت خیابان های اصلی باکو
با برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در خیابان های عادی این شهر، حداقل می شود گفت که در باکو کیفیت آسفالت خیابان هایی که این مسابقات در آن برگزار می شوند به قدری بالاست که امکان برگزاری مسابقات فرمول یک که بالاترین رده از مسابقات بین‌المللی خودروهای چرخ‌باز است، در آن ها وجود دارد و اهالی این شهر نیز می توانند بعد از اتمام این مسابقات از این آسفالت استفاده نمایند.


کیفیت آسفالت خیابان های اصلی تبریز
این در حالی است که موضوع آسفالت معابر و خیابان ها در شهر تبریز به یک معضل تبدیل شده است. تا جایی که علاوه بر اهالی این شهر که به دفعات از مجاری مختلف نارضايتی خود را از وضعیت آسفالت ابراز داشته اند و حتی کمپین هایی را هم برای این موضوع به راه انداخته اند، مسوولین رده بالای شهرداری که متولی اصلی این موضوع هستند نیز به این مشکل اذعان کرده اند.

اذعان مسوولین شهرداری تبریز به بی کیفیتی آسفالت شهر
ایرج شهین باهر شهردار اسبق تبریز در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ در بازدید از عملیات آسفالت ریزی یکی از خیابان های شهر، اصلی‌ترین مشکل تبریز را آسفالت خیابان‌ها و معابر عنوان کرد. علاوه بر آن بسیاری از مسوولین حال شهرداری نیز در جلسات مختلف این موضوع را مطرح کرده اند.
به عنوان مثال روح‌الله رشیدی رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در بیست و پنجمین جلسه‌ی کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک که در فروردین ماه سال جاری برگزار شده بود گفت: موضوع آسفالت و مشکلات مربوط به آن با انباشتی از نارضایتی شهروندان همراه است.


 
فریدون بابایی‌اقدم، دبیر کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز هم در همین جلسه با بیان این‌که وضعیت آسفالت شهر به هیچ وجه قابل دفاع نیست، گفت: با بازدید از سایر شهرها درمی‌یابیم که وضعیت آسفالت شهر ما چندان در خور شان کهن‌شهر اولین‌ها نبوده و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

برخی از اقدامات شهرداری تبریز درباره آسفالت و کارایی آن
اگرچه شهرداری تبریز در هفته های گذشته با توزیع بیش از ۱۱ هزار تن آسفالت اساسی و لکه گیری در نقاط مختلف شهر، اقداماتی را در راستای بهبودی آسفالت انجام داده است اما با این که تقریبا همه ساله این پروژه ها در شهر انجام و میلیاردها ریال از بیت المال به این پروژه ها خرج می شود، مشکل آسفالت شهر همچنان پابرجاست و تقریبا با حل شدن کامل، فرسنگ ها فاصله دارد.
 

استفاده از تجارب دیگر شهرها برای حل مشکلی قدیمی
به نظر می رسد یکی از راه های حل این مشکل، استفاده از تجارب دیگر شهرها مثل باکو که خواهرخوانده تبریز بوده و آب و هوای تقریبا مشابهی نیز دارد، باشد، چرا که برگزاری بالاترین رده از مسابقات بین‌المللی خودرویی در خیابان های این شهر، نشان دهنده این است که باکو، این خواهرخوانده عزیز تبریز در موضوع آسفالت معابر اصلی می تواند کمک حال مدیریت شهری تبریز باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار