مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس در تحریریه نصر، مطرح کرد:

منطقه آزاد ارس امن ترین نقطه برای سرمایه گذاران خارجی/ استقبال سرمایه گذاران خارجی از ارس

1398/08/23 - 15:04 - کد خبر: 6524
محسن نریمان، منطقه آزاد ارس

نصر: رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس، گفت: در این برهه زمانی که سایر نقاط کشور درگیر مسائل اختلافی همسایگان است، ارس به نقطه امنی برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است.

به گزارش نصر، به مناسبت آغاز دهه دوم فعالیت آژانس خبری، تحلیلی نصر، «محسن نریمان» رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس از تحریریه نصر، بازدید و به گفت و گویی صریح و صمیمی نشست.

«محسن نریمان» از فعالیت های مستمر و آگاهی بخش نخستین پایگاه خبری شمال غرب کشور، تقدیر کرد و گفت: نصر به عنوان پایگاه خبری مستقل در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه یک رسانه زمانی موفق است که حمایت مردم را به دنبال داشته باشد، من نیز از جمله دنبال کنندگان نصر هستم چراکه همواره نگاهی مستقل و صریح داشته است.

نریمان در ادامه با بیان اینکه ظرفیت های ویژه منطقه آزاد ارس در قاب رسانه ها جلوه ای ویژه داشته و بطور شایسته آن ها را بیان می کند، افزود: من نیز ارس را از پشت دوربین و نگاه شما زیباتر می بینم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس در ادامه سخنان خود، ضمن اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس در یک سال اخیر با تقویت ظرفیت های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردسگری خود توانسته توان صادرات خود را افزایش دهد، به مقایسه میزان صادرات این منطقه طی سال گذشته و سال جاری پرداخت و گفت: منطقه آزاد ارس طی سال ۹۷، به میزان ۲۲۰ میلیون دلار صادرات داشته که در سال جاری طی ۷ ماه این میزان به ۲۴۷ میلیون دلار رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه میزان تاثیر تحریم ها علیه کشور بر فعالیت های این منطقه چقدر بوده است، گفت:  تحریم‌ها بی اثر نیست، چراکه اگر تحریم نبود ما با این آهنگ رشد به نقطه های اوج بالاتری می رسیدیم، اما نگذاشتیم تحریم ما را به عقب بازگرداند.
در سال ۹۷ واردات منطقه آزاد ارس ۵۶ میلیون دلار بود ولی امروز به ۳۰ میلیون دلار رسیده است.

نریمان ضمن تقدیر از توجه نماینده ولی فقیه استان به منطقه آزاد ارس و واحد های فعال صنعتی، گفت: چندین بار شاهد توجه نماینده ولی فقیه استان به منطقه آزاد ارس بودیم که به دنبال آن سخنان ایشان چندین بار در شبکه های سراسری منتشر یافت، به همین منظور طی حمایت های اجرا شده امروز شاهد توسعه واحدهای تولیدی شدیم که نه تنها نمایندگی برندهای خارجی را به صورت قدرتمند در این منطقه توسعه داده اند بلکه محصولات تولیدی آن را نیز صادر می کنند.

وی در ادامه به ضرورت توسعه اقتصاد غیر نفتی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت کنونی کشور می بایست اقتصاد را از نفت جدا کنیم و با استفاده از فرآورده های نفتی با ارزش افزوده و همچنین سایر ظرفیت های تولیدی نقاط قوت را به فعلیت برسانیم، با این روند می توانیم پاسخی قدرتمند در مقابل تحریم ها ارائه کنیم، چراکه با حفظ قدرت و پویایی ما، عدم موفقیت تحریم ها علیه کشور آشکار تر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس، با بیان اینکه در شرایط کنونی پیرامون کشور، منطقه آزاد ارس به نقطه امنی برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است، ادامه داد: با توجه به ناآرامی های اخیری که در چند کشور همسایه صورت گرفته، سرمایه گذاران خارجی تمایل دارند بیشترین سرمایه و تمرکز خود را در منطقه آزاد ارس داشته باشند.

وی انتخاب منطقه آذربایجان و منطقه آزاد ارس  به عنوان دروازه ورود کشورهای اوراسیا را فرصتی مغتنم جهت توسعه ظرفیت های این منطقه عنوان کرد و گفت: ارس به عنوان پل دوستی می تواند میان کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا خوش بدرخشد و به موجب آن سبب توسعه و رونق اقتصادی منطقه شود.

نریمان با بیان اینکه منطقه آزاد ارس فرصت اشتغال را برای حجمی بالغ بر ۱۵ هزار نفر ایجاد کرده است، گفت: منطقه آزاد دارای ۵ هزار جمعیت ساکن است که در مقابل این مقدار برای ۱۵ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، این امر نشان دهنده آن است که این منطقه فرصت اشتغال مناسبی برای تبریز، مرند و هادیشهر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از منطقه شهرستان مرند نیز به منطقه آزاد ارس پیوسته است، افزود: با توجه ویژه هیئت وزیران به منطقه آزاد ارس، بخشی از مناطق شهرستان مرند نیز به منطقه آزاد پیوسته که در مراحل آتی اهداف ارس، تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت های شهرستان مرند بیشتر استفاده کنیم.

رئیس منطقه آزاد ارس توسعه مسیر ریلی ارس را از دیگر اهداف عالی این منطقه، برقراری و توسعه ارتباط شبکه ریلی ارس را با کشورهای جنوب قفقاز، اوراسیا و اروپا از مهم ترین اقدامات پیش رو عنوان کرد.

 وی در پاسخ به اینکه، چرا بخش عمده ای از مراکز تجاری منطقه آزاد ارس در چند سال اخیر بدون فعالیت مانده است، گفت: باید توجه داشت که واردات موضوع اجتناب ناپذیر مناطق آزاد است اما با دستوری که نسبت به عدم واردات اعمال شده است بسیاری از واحد ها دیگر فعالیت ندارند و بیشتر تمرکز بر سرمایه گذاری و ایجاد واحد های تولیدی ایجاد شده است.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس ادامه داد: با ادامه این روند بیشتر برندهای شناخته شده ای که در ارس سرمایه گذاری کرده اند، واحد های تولیدی خود را در این منطقه مستقر و با تولید انبوه آغاز به صادرات کرده اند، نکته قابل اهمیتی است اگر بگویم که بسیاری از برندهایی که محصولات آن ها اعم از پوشاک، کفش و لوازم آرایشی و بهراتی در تبریز و تهران به فروش می رسند، تولید ارس هستند.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس به عنوان اولین منطقه آزاد صندوق پژوهش فناوری را ایجاد کرده است، ادامه داد: از این طریق تلاش شده تا از افرادی که دارای ایده های منحصربفرد و خلاق هستند حمایت شده و در آن راستا اقدامات تسهیلاتی را انجام دهیم، در همین راستا به تازگی ۵۰ هکتار به طرح های فناوری  و ایجاد شهرک فناوری اختصاص داده شده است و همچنین در سفر اخیر معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور به منطقه آزاد ارس مبلغی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان برای این بخش اختصاص پیدا کرد.

نریمان در ادامه تاکید کرد: ارس منطقه ای با  ظرفیت های بالایی در حوزه صنعتی، کشاورزی و گردشگری است که در سال های اخیر در عرصه بین الملل بخوبی شناخته شده و به عنوان جامعه ایمن جهانی و عضو سازمان جهانی گردشگری معرفی شده و در آینده ای نزدیک عضو ژئوپارک یونسکو خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس، در ادامه به تسهیلات ویژه فعالان کشاورزی در این منطقه اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد دارای امتیازات ویژه قانونی است که به دنبال آن تمامی فعالانی که در این مناطق مشغول به کار هستند مشمول امتیازاتی می شوند، در بخش کشاورزی نیز فعالان این حوزه تسهیلات ویژه ای دریافت می کنند، بطوریکه برای این بخش هزار میلیارد تومان تسهیلات فراهم شده است.

نریمان در این خصوص اظهار داشت: متاسفانه با وجود تسهیلات برای بخش کشاورزی، شاهد سواستفاده برخی افراد در حوزه زمینخواری هستیم که پیش از این در این مورد با چالش های بسیاری مواجه بودیم اما در سال اخیر با تصویب قانون صلب حق مراجعه به مراجع قضایی درصورت بررسی و محرز شدن تخلفات، بیشتر می توانیم افراد عملگرا را در حوزه توسعه کشاورزی ارس حمایت کنیم.

انتهای پیام/

پژوهشیار