مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اظهار کرد:

تداوم خشکسالی در منطقه/ پیشرفت ٧٠ درصدی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز

1401/03/22 - 10:03 - کد خبر: 65163
نشست خبری

نصر: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: از لحاظ سال آبی 1400 و 1401 نسبت به مدت مشابه برابر و نسبت به دراز مدت با کاهش روبرو هستیم، این نشانگر ادامه وضعیت خشکسالی است، اکنون بیست و پنجمین سال خشکسالی را پشت سر میگذاریم.

به گزارش نصر، "محمد خانی" صبح امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران به آخرین وضعیت آبی استان پرداخت و توضیح داد: نسبت به دراز مدت 20 درصد کاهش بارندگی در آذربایجان شرقی داریم.
وی با اشاره به اینکه از نظر فراوانی بارش در سطح کشور در رتبه چهارم قرار داریم گفت: از لحاظ سال آبی 1400 و 1401 نسبت به مدت مشابه برابر و نسبت به دراز مدت با کاهش روبرو هستیم، این نشانگر ادامه وضعیت خشکسالی است، اکنون بیست و پنجمین سال خشکسالی را پشت سر میگذاریم.
وی افزود: ذخیره سد های استان به تناسب این کاهش 20 الی 30 درصد پایین است، آب شرب مراکز شهری و روستایی از 6 سد یک هزار و 500 حلقه جوی و 75 قنات و 560 چشمه تامین میشود و در مجموع 12 مترمکعب در سطح استان تامین می شود که 65 درصد آن در آب های سطحی و بقیه از آب های زیرزمینی است که در مجموع ۶۵ درصد آب شرب مراکز شهری و روستایی استان از طریق آب‌های سطحی و ۳۵ درصد از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: تعداد شهرهایی که شرکت آب و فاضلاب به آنها خدمات رسانی می کند 69 شهر و دو هزار و 734 آبادی روستا خدمات ارائه میدهد، نزدیک 2 میلیون و 800 نفر در نقاط شهری ساکن هستند و 1 میلیون و 200 نفر در نقاط روستایی در مجموع 4 میلیون نفر مجموع آمار استان از نظر ما است.
 خانی به عرضه و تقاضای یکسان و سربه سر 15 شهر از بین 69 شهر آمار داده شده اشاره کرد و خبر داد: وضعیت آب رسانی در 15 شهر در حالت سر به سر و یعنی پرخطر و احتمال آسیب در آبرسانی وجود دارد و هر آن با کوچکترین اتفاق شاهد قطع آب خواهیم شد که تبریز نیز در بین 15 شهر مذکور است.
وی تاکید کرد: طبق استانداردهای اعلام شده متوسط مصرف به ازای هر فرد در یک شبانه روز 150 لیتر تعیین شده است که این مقدار شامل تمامی مصارف روزانه یک فرد را شامل می شود؛ متاسفانه حجم مصرفی هر فرد در استان ما با بیش از 75 لیتر به 225 لیتر رسیده است که نیازمند اصلاح و رعایت مصرف را دارد، از طرفی این نکته فراموش نشود که سال های قبل از کرونا نسبت به اکنون 15 درصد نیز افزایش مصرف به دلیل حساسیت های لازم بهداشتی ایجاد شده است.
وی با اهمیت صرفه جویی و حیاتی بودن موضوع آب، افزود: در رابطه با مسئله‌ی آب باید تمامی سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهاد های ذیربط همکاری کنند تا استفاده‌ی بهینه‌ای از آب داشته باشیم.
خانی در رابطه با طرح های اجرایی فاضلاب‌ در استان، خاطرنشان کرد: متوسط پوشش فاضلاب استان ۶۰ درصد و تبریز نیز ۸۶ درصد است که رتبه دوم را در میان شهرهای کشور به خود اختصاص داده است، اکنون نیز 10 تصفیه خانه در حال بهره برداری و 9 مورد در حال ساخت است.
وی در ادامه با اشاره به فصل تابستان و قطعی برق و مشکلات ناشی از آن، گفت: اگر در تابستان امسال مردم 10 الی 5 درصد صرفه جویی داشته باشند تابستان بدون دغدغه ای را پشت سر خواهیم گذاشت.
خانی با تاکید بر اینکه در ۷۳۴ روستا مشکل آب وجود دارد، اضافه کرد: در حدود ۲۷۰ روستا پروژه‌های آبرسانی ما در حال اجرا است و چنانچه ۳۸۰ مورد هم نهایی شود، در دو سال آینده بالای ۹۵ درصد روستاهای استان از شبکه آبی برخوردار می‌شوند، مشکل آب ۱۲۱ روستا در استان توسط قرارگاه سازندگی درحال کار و رفع شدن است. 
وی در خصوص اعتبار اختصاص یافته به شرکت‌ آب و فاضلاب استان در سفر ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: خوشبختانه سفر اخیر ریاست جمهوری به استان مصوبات خوبی داشت و اعتبارات خوبی هم تخصص داده شد که سهم شرکت آب و فاضلاب استان، ۸۵۰ میلیارد تومان است و احتمال افزایش هم وجود دارد.
وی در پایان تاکید کرد: تصفیه خانه مدول دوم تبریز بزرگترین تصفیه خانه کشور بوده که برای یک میلیون نفر جمعیت است و با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب در سال فعالیت خواهد کرد که اکنون به طور کلی بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز اول مدول دوم آن نیز با ۹۸ درصد پیشرفت درحال آزمایش است.
خانی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با علت تعویق حقوق کارگران گفت: در بین هزینه های خدماتی که مردم پرداخت می کنند کمترین آنها آب است، از طرفی ما در شرکت آب و فاضلاب هزینه های جاری پرداخت حقوق های حجمی، قراردادی و رسمی را از هزینه های جاری پرداخت می کنیم.
وی ادامه داد: ناکافی بودن درآمد شرکت از محل آب بها و پایین بودن قیمت فروش با قیمت تمام شده آب تنها 40 درصد هزینه آب از مردم گرفته می شود و بقیه آن بعنوان سوبسیت دولتی است و طبیعی است ناکافی بودن درآمد شرکت تبعاتی برای ما داشته باشد، همکار رسمی در اضافه کار، رفاه و همکار حجمی هم از عقب افتادگی حقوق گلایه می کند.
وی تاکید کرد: دولت مصمم است تا این قضیه را با تخصیص بودجه حل کند و مطمئن هستیم در نیمه اول سال حل خواهد شد، متوسط حقوق های معوقی ما 2 ماه است؛ این برای ما نیز قابل قبول نیست، کارگران شرکت در این رابطه در مشقت هستند و مدیران شرکت مصمم هستند علاوه بر معوق هر ماه حقوق را واریز کنند تا در زندگی روزمره مشکلی نداشته باشند.
وی در پایان گفت: شرکت آب و فاضلاب تقریبا در یک سال اخیر از تیر سال گذشته تا تیر امسال آنچنان در آمدی نداشته اما از نظر هزینه  سه برابر شده و هزینه اقلام مصرفی تصاعدی شده است، درآمد های ما به اندازه هزینه ها بالا نرفته است، تمامی بدبختی های ما بر میگردد به پیمانکاران، پیمانکار کسی است که توانایی مالی داشته باشد و حقوق را پرداخته و بعدا از آبفا بگیرد نه اینکه مدیریت پروژه کرده و منتظر بماند تا پول را آبفا بپردازد و سپس به کارگران واریز کند، پیمانکار باید قدرت مالی داشته باشد و بتواند سه ماه حقوق ها را از جیب خودش بپدازد.
انتهای پیام/

پژوهشیار