دیپلمات روس:

تصویب قطعنامه علیه ایران هیچ کمکی نمی‌کند

1401/03/19 - 12:47 - کد خبر: 64989
میخاییل اولیانوف

نصر: نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام هیچ کمکی به بهبود همکاری تهران و آژانس اتمی نمی‌کند، گفت این اقدام برای تکمیل مذاکرات وین نیز فایده‌ای ندارد.

به گزارش نصر، تصویب قطعنامه ضد ایرانی به بهانه‌های واهی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پیشنهاد کشورهای آمریکا و تروئیکای اروپایی، با انتقاد تند روسیه همراه شد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت که تصویب قطعنامه علیه ایران هیچ کمکی نمی‌کند.
اولیانوف با اشاره به بیانیه نمایندگی آمریکا در وین، گفت: «منطق پشت این [اقدام] کم و بیش قابل درک است. اما سوال اینجاست است که اولاً آیا این قطعنامه باعث بهبود همکاری بین تهران و آژانس اتمی می‌شود؟»
وی ادامه داد: «و ثانیاً آیا به نهایی شدن مذاکرات وین کمک خواهد کرد؟ در هر دو مورد پاسخ‌ها منفی است. پس برای چه این قطعنامه را صادر کردید؟!»
شامگاه چهارشنبه بود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.
فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.
مقام‌های ارشد رژیم موقت صهیونیستی نیز تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی را هشداری به تهران خوانده و خواستار اقدامات بیشتر علیه ایران از جمله بازگشت پرونده به شورای امنیت شدند.
این تحولات در حالی اتفاق می‌افتند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.
کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.
انتهای پیام/

پژوهشیار