خبر/

اتحادیه‌ کسب‌وکار‌های مجازی به شکایات اینستاگرامی رسیدگی نمی‌کند

1401/03/19 - 11:37 - کد خبر: 64975
اینستاگرام

نصر: کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات گفت: اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی تنها به شکایات اعضای همان اتحادیه یا سایت‌هایی با پسوند (ir) رسیدگی می‌کند.

به گزارش نصر، مصطفی عبداللهی کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات به سوالات زیر در رابطه با افزایش کلاهبرداری در صفحات اینستاگرامی پس از خرید‌های اینترنتی پاسخ داد.

انواع کلاهبرداری در خرید و فروش‌های اینستاگرامی چگونه است؟
عبداللهی: اینستاگرام به یک پلتفرم برای انجام تعاملات روزمره و حتی اقتصادی تبدیل شده است، اما کلاهبرداران نیز از اقبال مردم به اینگونه بستر‌ها همچون هر فضای تجاری دیگری سوءاستفاده می‌کنند.
کلاهبرداران با ایجاد صفحات اینستاگرام، مدعی فروش کالایی می‌شوند، اما بعد از واریز وجه، کالا را ارسال نمی‌کنند. برخی دیگر، برای کاربران لینک جعلی واریز ارسال کرده و بعد از سرقت اطلاعات حساب، تمامی موجودی را خالی می‌کنند. دسته‌ای دیگر، با ارائه‌ اطلاعات غلط و غیرعلمی مثل فال‌گیری، روانشناسی‌های زرد، ادعای فعالیت‌های خیرخواهانه و سایر مانور‌های متقلبانه، سعی در به دام انداختن طعمه‌های خود دارند.

آیا کلاهبرداری‌های اینستاگرامی قابلیت پیگیری دارند؟
عبداللهی: کلاهبرداری‌های اینترنتی در اینستاگرام، تنها در مراجع قضایی قابلیت شکایت دارند که سخت است و به ویژه در مبالغ خُرد، صرفه‌ای ندارد. اتحادیه‌ کسب‌وکار‌های مجازی تنها به شکایات مربوط به کسب‌وکار‌های اعضای همان اتحادیه یا سایت‌هایی با پسوند (ir) رسیدگی می‌کند که کسب‌وکار‌های اینستاگرام مشمول آن نمی‌شوند.
اینماد نیز نظارتی بر این صفحات ندارد و افراد زیان‌دیده تنها می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا یا دادسرای جرائم رایانه‌ای محل سکونت خود و در دست‌ داشتن اسناد، مثل اسکرین‌شات یا رسید واریز، شکایت خود را طرح کنند که در بسیاری از موارد، به بن‌بست می‌خورند.
انتهای پیام/

پژوهشیار