مخبر در جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای:

مهارت‌آموزی باید از دبستان در دستورکار قرار گیرد

1401/03/18 - 18:17 - کد خبر: 64931
محمد مخبر

نصر: معاون اول رئیس‌جمهور، مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان کرد.

به گزارش نصر، نخستین جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دولت سیزدهم به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
محمد مخبر در این جلسه که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی و سایر اعضا حضور داشتند، توجه به مشاغل آینده و همچنین آینده مشاغل را دو نکته کلیدی در سرمایه‌گذاری و آموزش نیروی انسانی در کشور برشمرد و گفت: باید اشتغالزایی در راستای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نیازهای واقعی بازار کار داخلی و جهانی جهت‌گیری شود.
وی با اشاره به اهمیت تربیت نیروی متخصص و با مهارت مورد نیاز و متناسب با بازار کشور تأکید کرد: تجربه دنیا در سال‌های گذشته نشان داده است که آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین مهارت‌افزایی مهمترین منبع خلق ثروت در کشورها بوده است. بنابراین باید نیروی کار متخصص متناسب با مشاغل آینده از مقاطع تحصیلی ابتدایی در آموزش و پرورش تا دانشگاه‌های کشور تربیت شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه‌های فناوری اطلاعات و همچنین نیروی کار متخصص سهم بسزایی در مشاغل آینده ایران و جهان دارد.
وی مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای بازار را یکی از مهمترین مشکلات کشور در نظام آموزشی و تربیتی عنوان و تأکید کرد: باید در زمینه تربیت نیروی متخصص در بنگاه‌های کوچک اقتصادی و همچنین مشاغل خانگی سرمایه‌گذاری اساسی شود چرا که طبق آمار در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه بیشترین توجه برای رشد و توسعه اقتصادی در این زمینه‌ها انجام شده است و ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای نیروی انسانی می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده نماید.
مخبر با اشاره به اهمیت دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع عملی و کاربردی برای کمک به تربیت نیروی ماهر گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر جذب دانشجویان در مشاغل مهارتی، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آن‌ها با نیازهای کنونی بازار مطابقت ندارد نیز بتوانند با گذراندن دوره‌های لازم برای ورود به مشاغل تخصصی و فنی و حرفه‌ای آمادگی و مهارت لازم را پیدا کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور از وزارتخانه‌های ذی‌ربط خواست تا با ایجاد انگیزه‌های مادی و معنوی برای نخبگان مهارتی کشور زمینه‌های لازم برای ترغیب نیروی جوان کشور در خصوص گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی و همچنین مهارت‌افزایی را فراهم کنند.
در این جلسه همچنین دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گزارشی از اقدامات دبیرخانه این شورا در دولت سیزدهم و همچنین کارگروه‌های تخصصی ایجاد شده ارائه کرد و نیز در خصوص چالش‌ها و پیشنهادات دبیرخانه شورای عالی با توجه به وظایف اجرایی پیش‌بینی شده در قانون، پیشنهادات کارگروه تخصصی صلاحیت حرفه‌ای در راستای شیوه‌نامه‌های تدوین استانداردهای آموزشی، ارزشیابی و شایستگی حرفه‌ها، اعتباربخشی سنجش صلاحیت حرفه‌ای کشور و همچنین آیین‌نامه آموزش کسب شایستگی‌های نوآوری و کارآفرینی بحث، بررسی و تصمیم‌گیری شد.
در ادامه گزارشی از روند آماده‌سازی تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مسابقات جهانی مهارت در شانگهای چین ارائه شد.
در این جلسه تأکید شد علاوه بر طرح‌های مهارت‌افزایی دانشجویان، با کمک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پارک‌های علم و فناوری، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که مدرک تحصیلی آن‌ها با نیازهای کنونی بازار اشتغال کشور مطابقت ندارد، در قالب طرح نخلستان و با گذراندن دوره شش ماه آموزش فشرده و سه ماه کارورزی در پارک‌های علم و فناوری آماده ورود به بازار کار کشور شوند.
انتهای پیام/

پژوهشیار