وزیر بهداشت؛

تکمیل طرح‌های بهداشتی اولویت دولت دوازدهم در مناطق مرزی است

1398/08/23 - 12:31 - کد خبر: 6487
سعید نمکی

نصر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود محدودیت منابع در دولت دوازدهم از نیمه دوم سال گذشته تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی در مناطق محروم و مرزی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اجرایی آن با سرعت در حال انجام است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، سعید نمکی امروز در آیین افتتاح فاز دوم و کلینیک تخصصی بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) میاندوآب افزود: امنیت پایدار توسط مرزنشینان برخوردار تامین می‌شود و با حمایت از مرزنشینان و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می توانیم این امنیت را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از ۸۰ میلیون ایرانی تشکیل شده که زیرساخت اصلی و مهم و ریلی برای عبور نظام ارجاع و پزشکی خانواده است.

وی اضافه کرد: با آغاز طرح پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت، ۹ میلیون فرد فاقد پوشش بیمه، تحت حمایت قرار می‌گیرند و این حمایت از اقشار نیازمند برای نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار بزرگی است.

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت یکی از حرکت‌های بسیار مهم، بزرگ و اثرگذار دولت بود که در کاهش پرداختی مردم، توسعه زیرساخت‌ها، ماندگاری تیم پزشکی و حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج موفقیت‌های چشمگیری داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طرح های بیمارستانی میاندوآب نیز اشاره و اضافه کرد: در سال جاری پروژه‌های ساخت مراکز جامع خدمات سلامت در میاندوآب تکمیل می‌شود و بیمارستان حضرت فاطمه(س) تبدیل به بیمارستان عمومی خواهد شد.

وی بیان کرد: بیمارستان عباسی این شهرستان نیز در بخش تروما و رسیدگی به مصدومان حوادث تقویت خواهد شد و سعی می‌کنیم که عملیات ساخت بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابی میاندوآب را پس از انجام پروسه‌های لازم آغاز کنیم.

وی ادامه داد: باید از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت مناطق محروم و مرزی بهره ببریم و تسهیلاتی مانند پیش خرید خدمت ضریب اشغال، تعرفه خاص و اختصاص نیروی طرحی رایگان برای سه تا پنج سال برای آنان در نظر بگیریم تا توریسم سلامت تقویت شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قبل از انقلاب اسلامی از هر هزار کودک، حداقل ۱۲۰ نفر به یک سالگی نمی‌رسیدند و از هر ۱۰۰ هزار زن باردار، ۲۵۰ نفر به دلیل عوارض بارداری و زایمان، جان خود را از دست می‌دادند.

نمکی افزود: همچنین در سال‌های پیش از انقلاب پوشش واکسن ۲۵ درصد و تعداد مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت یک هزار و ۵۰ مرکز بود و تنها ۲۵ درصد از داروی مورد نیاز در داخل تولید می‌شد.

 وی بیان کرد: امروز علاوه بر کاهش چشمگیر و قابل توجه گروه‌های آسیب‌پذیر، ۹۷ درصد از داروها در کشور تولید می‌شود و پوشش واکسن حدود ۱۰۰ درصد است و تعداد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی به ۱۹ هزار واحد رسیده است.

وی اضافه کرد: ایران امسال موفق به اخذ گواهی حذف سرخک و ریشه‌کنی فلج اطفال از سازمان جهانی بهداشت شده در حالیکه سرخک امروزه یکی از مشکلات جدی نظام‌های سلامت در اروپا و آمریکا است.

وی بیان کرد: آثار بهداشتی و درمانی سیلاب‌های گسترده اوایل امسال را به خوبی مدیریت کردیم و با وجود گندآب های زیاد حتی یک مورد اپیدمی هم در کشور مشاهده و گزارش نشد که مورد تحیر و شگفتی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

در این آیین فاز دوم بیمارستان فاطمه زهرا (س) میاندوآب با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

پژوهشیار