خبر/

سفر استانی آیت‌الله رئیسی نقطه عطفی در روند پیشرفت مراغه

1401/03/16 - 13:45 - کد خبر: 64676
عکس

نصر: بیست‌وسومین سفر استانی آیت‌الله رئیسی و هئیت دولت به مقصد آذربایجان‌شرقی که با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مراغه در قامت نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور همراه شد، دستاوردهایی ماندگار برای کهن‌شهر دارد و نقطه عطفی در روند پیشرفت آن به شمار می‌رود.

به گزارش نصر، طرح‌های مهم این شهرستان که برای سال‌های متمادی راکد یا نیمه‌فعال بوده است، در این سفر به خوبی شناسایی و برای تکمیل آنها اعتبار مناسبی اختصاص یافت تا بار دیگر چرخ‌های توسعه این شهرستان به حرکت در بیاید و بار دیگر امیدواری در دل مردمانش زنده شود. 
آزادراه مراغه – هشترود، فاز دوم بیمارستان سینا، جایگاه سوخت فرودگاه سهند، فاز دوم استادیوم پنج‌هزار نفری و کتابخانه عمومی خیرساز، آسفالت راه‌های روستایی و معابر شهری جزو طرح‌های عمرانی است که مردم شهرستان همواره تکمیل آنها را طی حدود یک دهه اخیر مطالبه کرده‌اند و دولت مردمی در این سفر با نگاه منطقی و مبتنی بر مشورت به این مطالبه‌ها پاسخ مثبت داد. 
البته به گفته معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار ویژه مراغه اعتبارات این سفر از چهار طریق سازمان برنامه و بودجه، دستور مستقیم رئیس‌جمهور، اعتبارات استانی و اختیارات نماینده ویژه دولت برای تکمیل و اجرای طرح‌ها اختصاص می‌یابد و کسب دستور مساعد برای ۱۷ نامه مکتوب که در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، درمانی و روستایی به نماینده عالی دولت تقدیم شد، پیگیری می‌شود. 
داود اسدیان می‌گوید: نماینده ویژه رئیس‌جمهور در این سفر توجه زیادی به مطالبه‌ها و رفع مشکلات مردم داشت تا جایی که با وجود محدودیت در زمان، تعدادی از مردم مشکلات خود را به صورت کتبی به ایشان تحویل دادند و ۱۲ نفر هم به صورت حضوری درخواست‌های خود را مطرح کردند.

احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند مطالبه مردم و مسئولان 
احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند که به توسعه روزافزون آن منجر خواهد شد، سالهاست که از سوی مردم و مسئولان مطالبه می‌شود زیرا اکنون هوایپماهای کوچک با یکبار سوختگیری در تهران قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارد و همین محدودیت در تعداد و مقاصد پرواز به چالشی پیش‌روی توسعه فرودگاه تبدیل شده  است. 
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: همین هواپیماهای کوچک هم در روزهای گرم سال به دلیل بالا رفتن میزان مصرف سوخت، نمی‌تواند بین تهران - مراغه و بالعکس پرواز کند و بر همین اساس احداث جایگاه را از مدتها قبل پیگیری می‌کردم. 
«علی علیزاده» اضافه کرد: تخصیص اعتبار برای حداث این جایگاه سوخت را بارها از وزارت راه، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت پیگیری کرده و دوبار برای آن از وزیر راه و یکبار هم از وزیر وقت نفت دستور مساعد گرفتم اما با توجه به بخشنامه ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه وزارت نفت نمی‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، موضوع مسکوت ماند. 
به گفته وی در این سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور با اهمیت احداث این جایگاه از نزدیک آشنا و مقرر شد تا شرکت فرودگاه‌ها نسبت به ساخت این جایگاه اقدام کند تا در آینده پروازهای مشهد – مراغه و بالعکس نیز از طریق این فرودگاه برقرار شده و مردم جنوب آذربایجان‌شرقی از امکانات و خدمات پروازی مناسب بهره‌مند شوند.

نماینده مراغه: دولت عزم جدی برای تکمیل آزادراه مراغه – هشترود دارد
نماینده مردم و عجب‌شیر با بیان اینکه طی یک‌ونیم سال گذشته پروژه آزادراه مراغه – هشترود با منابع داخلی قرارگاه خاتم‌الانبیا، کمک نقدی دولت و آورده بانک سپه تعطیل نشده است، بیان کرد: دولت عزم جدی برای تکمیل بخش حادثه‌خیز این آزادراه دارد و در سفر رئیس‌جمهور اعتباری از محل منابع نقدی برای آن اختصاص یافت تا امسال بخشی از آن زیر بار ترافیک برود. 
«علیزاده» اضافه کرد: دولت بر اساس مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهور ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق تامین قیر و ۴۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به این پروژه تزریق می‌کند.
«مقصود محرم‌پور»، معاون مدیرکل و رئیس اداره راه و شهرسازی مراغه نیز با تاکید بر اینکه اکنون عملیات اجرایی در ۱۱ کیلومتر از قطعه نخست این آزادراه جریان دارد، ادامه داد: آمار بالای سوانح در جاده قدیمی مراغه – هشترود موجب شده تا تکمیل این طرح ملی به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان محلی، استانی و کشوری تبدیل شود. 

تکمیل بیمارستان سینا گامی در جهت تبدیل شدن مراغه به قطب درمان منطقه
زیرساخت‌های درمانی مراغه اگرچه طی سال‌های اخیر به صورت چشمگیر توسعه یافته اما تکمیل فاز دوم بیمارستان سینا تا حدود زیادی مورد بی‌مهری قرار گرفته و آن را به مطالبه مردم و مسئولان تبدیل کرده است تا گام دیگری در جهت تبدیل شدن مراغه به قطب درمان منطقه برداشته شود.
تا جایی که آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی، امام جمعه مراغه نیز در سفر وزیر بهداشت به مراغه طی ۲۲ اردیبهشت ماه، تکمیل این بیمارستان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: این بیمارستان نیمه‌تمام رها و با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تکمیل آن از ضرورت‌های شهرستان است.
بر همین اساس نیز علاوه بر نماینده ویژه رئیس‌جمهور، «علی نبیان» معاون وزیر راه و شهرسازی روز پنج‌شنبه گذشته به مراغه سفر کرد و اظهار داشت: ساختمان الحاقی بیمارستان سینا مراغه با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به واسطه تامین منابع در سال مالی جاری تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

اختصاص قیر مناسب برای آسفالت معابر شهر مراغه 
«علی علیزاده»، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جمعیت ۱۵ شهرستان منطقه برای تردد به پایتخت و دیگر شهرهای مرکزی کشور از مراغه عبور می‌کنند و زیرساخت‌های شهری به واسطه تردد بالا تخریب می‌شود؛ بر همین اساس درخواست اختصاص سه‌هزار تن قیر به نماینده ویژه رئیس‌جمهور داده شد که امیدواریم به زودی در اختیار مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد. 
فرماندار مراغه نیز به سایر دستاوردهای این سفر اشاره کرد و اظهار داشت: در این سفر نه تنها اعتبار مناسبی برای طرح‌های نیمه‌تمام و مهم شهرستان اختصاص پیدا کرد، بلکه با وجود محدودیت تخصیص اعتبار برای پروژه‌های زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، مساعدت دولت برای تکمیل برخی از این طرح‌های فرهنگی و عمرانی نیز جلب شد. 
«اسدیان» بیان کرد: تخصیص اعتبار برای ورزشگاه پنج هزار نفری مراغه از دیگر دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به استان و نماینده ویژه ایشان به مراغه به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور به مراغه مشکل کتابخانه عمومی مراغه به صورت قطعی حل شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول اعطای تسهیلات بانکی را برای ساخت این پروژه خیرساز صادر کرد.
فرماندار مراغه خاطر نشان کرد: راه‌اندازی خانه مطبوعات مراغه، پیگیری ایجاد دفتر حوزه هنری، پیگیری احداث پردیس سینمایی، کمک به تکمیل موسسه‌ قرآنی هدایت و همچنین مساجد و سایر موسسه‌های قرآنی روستایی و ایجاد موزه هنر از دیگر مواردی بود که نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور برای حل آن‌ها قول پیگیری دادند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در سفر استانی آذربایجان‌شرقی در مراغه حضور پیدا کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار