خبر/

اولین برف پاییز اردبیل را سپیدپوش می‌کند

1398/08/23 - 09:54 - کد خبر: 6460
بارش برف

نصر: ساکنان اردبیل و پهنه وسیعی از این استان که امسال تاکنون نخستین برف فصل سرما را تجربه نکرده‌اند، از جمعه پیش رو به تدریج شاهد سپیدپوش شدن زمین‌های این منطقه خواهند بود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا،  بعدازظهرامروز با نفوذ خطوط کانتوری قطبی از مناطق سیبریه، زمین‌های پهناور شرق روسیه و مغولستان از جانب شمال شرق به ایران فشار هوا در سطوح نزدیک به زمین در کرانه های جنوبی خزر و دامنه‌های شمالی البرز به تدریج افزایش می‌یابد.

این توده هوای سرد هنگام گذر از روی خزر با تغذیه رطوبتی مناسب از این پهنه آبی تقویت شده و زبانه آن  استان اردبیل را زیر تاثیر قرار داده و سبب وزش باد، کاهش محسوس دما و افزایش تراکم ابر و مه در این نقاط می‌شود.

بارش‌های خفیف امروز به بلندی‌های منتهی به گیلان محدود بوده و در دشت اردبیل نیز بارش برف ریزه احتمال می‌رود ولی از عصر جمعه با نفوذ هرچه بیشتر مرکز این توده هوا به استان ناپایداری‌های جوی به شکل برف و باران در جلگه گرمسیر مغان و برف در دشت اردبیل و نیز جنوب این استان آغاز می‌شود.

این بارش‌ها به شکل متناوب در بعضی ساعات تا سه‌شنبه پیش رو ادامه دارند و اوج آن طی عصر یکشنبه تا دوشنبه هفته آینده انتظار می‌رود.

به خاطر وزش بادهای بطور نسبی شدید و نیز برودت هوا این بارش ها به خصوص در حواشی شهرها، جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها همراه کولاک خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه هواشناسی مبنی بر ورود موج ناپایدار و سرد و کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در منطقه طی هفته پیش‌رو از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

علی عبدالعلی‌پور در گفت و گویی گفت: پرهیز از سفرهای غیرضروری، کنترل دمای مرغداری‌ها و گلخانه‌ها، همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات کامل زمستانی هنگام سفر، تجهیز خودروها به ضدیخ،  صرفه‌جویی در مصرف انرژی و گاز شهری و احتیاط هنگام رانندگی در جاده‌ها به خاطر یخبندان و کاهش دید براثر کولاک و مه را توصیه کرد.  

در صورت تثبیت الگوی کنونی از پنجشنبه هفته آینده که برابر با واپسین روز آبان است یک ناوه اطلسی که با ریزش سراسری هوای سرد عرض های شمالی همراهی دارد دور دیگری از موج برف و سرما در منطقه انتظار می‌رود.                                           

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی دارای هوای بسیار متغیر است. در سال‌های معمول هوای سرد و برفی از اواسط آبان در نقاط سردسیر این استان حاکم می‌شود.

انتهای پیام/

پژوهشیار