خبر/

افتتاح دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و شهرک سازمان همکاری شانگهای در تبریز

1401/03/11 - 11:54 - کد خبر: 64330
عکس

نصر: دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و شهرک همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری شانگهای چین توسط معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف و قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افتتاح شد.

به گزارش نصر، در آیین افتتاح دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و چین، ایجاد این دفتر را الگوی موفق و خوبی عنوان کرد و گفت این مدل همکاری را که در آن‌یک پارک هاب ارتباطی همه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با یک کشور دیگر باشد را تکثیر خواهیم کرد.


 
دکتر علی خیرالدین افزود: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در فعالیت‌های بین‌المللی پیشرو است و به‌عنوان هاب به نمایندگی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری زمینه فعالیت‌های علمی و تجاری شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی را در چین فراهم خواهد کرد.
وی با اشاره به قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم انجام‌شده تا فعالیت‌های منسجمی را با کشور چین در حوزه فناوری و نوآوری داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین برای تبادل فناوری و فروش محصولات فناورانه بهره ببریم.
قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز ایجاد دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و شهرک همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری شانگهای را اقدام ارزنده‌ای دانست.
دکتر وحید حدادی اصل با اشاره به پیشرو بودن پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسایه و چین افزود: توسعه تعاملات علمی و تبادل علم و فناوری با کشورهای همسایه و دوست سرلوحه نگاه توسعه‌ای فعالیت‌های علمی بین‌المللی است.


 
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم با اشاره به عضویت اخیر ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای افزود: این دفتر به‌عنوان پل ارتباط فناوری بین شرکت‌های چینی و ایرانی، زمینه لازم برای گسترش همکاری‌های فناورانه برای تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور فراهم خواهد کرد.
دکتر عبدالرضا واعظی افزود: دفترچه‌های خدمات متقابل برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان توسط کشورهای چین و ایران آماده‌شده و بر اساس این دفترچه‌ها خدمات گوناگون به‌خصوص در زمینه بازاریابی محصولات، انتقال فناوری و خریدوفروش تجهیزات پیشرفته و فناورانه به شرکت‌های طرفین ارائه خواهد شد.
به گفته رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این دفتر می‌توانند ضمن ارتباط با شرکت‌های چینی با دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان عضو سازمان همکاری‌های شانگهای نیز ارتباط فناورانه و تجاری داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: شهرک همکاری شانگهای در فاز اول فضایی به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع در محل این شهرک واقع در شهر چینگدائو در استان شاندونگ، برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در اختیار پارک آذربایجان شرقی قرار داده است و تا پایان سال میلادی جاری یک ساختمان ۴ طبقه را برای این منظور اختصاص خواهد داد.
شرکت‌های چینی هم در صورت تمایل به فعالیت در هرکدام از استان‌های ایران برای استقرار به پارک علم و فناوری آن استان معرفی خواهند شد.


 
شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان علاقه‌مند برای عضویت در دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و شهرک همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری شانگهای می‌توانند از سامانه دفتر تعاملات به نشانی ea-sc.com درخواست خود را ثبت کنند. کمیته علمی مشترک دفتر تعاملات پس از ارزیابی شرکت‌ها و بررسی برنامه آن‌ها برای حضور در دو کشور، نظر خود در خصوص عضویت آن شرکت اعلام خواهد کرد.
سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی میان دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه اقتصادی و فرهنگی تشکیل‌شده است و هم‌اکنون کشورهای روسیه، چین، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان عضو این سازمان هستند.
انتهای پیام/

پژوهشیار