تبریزیم(63)/

باغ طوبائیه تبریز

1401/03/12 - 07:50 - کد خبر: 64229
باغ طوبائیه

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به باغ طوبائیه می رسیم؛ باغی که از محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، مسجد بزرگ و بی نظیر طوبی در خیابان آزادی و پارک طوبی در جوار این مسجد، روزگاری باغی بسیار بزرگ و آباد و حاصلخیز مرحوم حاج رضا طوبی، از نیکوکاران، از ثروتمندان و مشاهیر اقتصادی تبریز و آذربایجان بود که در حال حاضر این مسجد و پارک در مکان باغ آن مرحوم احداث شده است.
 

می گویند باغ بزرگ حاج رضا طوبی باغ بسیار زیبا و کم نظیری در شهر تبریز بود و آن مرحوم که علاقه فراوانی به پرورش درختان میوه داشته، چندین باغبان مجرب و علاقمند را استخدام کرده بود.
 

حاجی رضا تعدادی اولاد و داماد و نوه داشت و هر روز بر سر سفره او تعداد کثیری از اهل فامیل متنعم می شدند. و او هم محبت باغبانان را جبران می کرد.
 
 
روزی باغبانان چند سبد میوه نوبراته بهاره را به خانه حاجی می آوردند. ولی بچه ها و اهل و عیال خانواده حتی یک نمونه از آن میوه ها را برای حاجی طوبی نگه نمی دارند تا اینکه وقتی حاجی به خانه می آید، می بیند اثری از میوه نوبرانه نیست. شدیدا عصبانی شده می پرسد: چرا برای من میوه نگه نداشته اید؟ می گویند که مهم نیست مال دنیاست و ارزشی نداشت. بچه ها خوردند و به سلامتی حاجی دعا کردند.
 

 
در این میان فردا صبح حاجی رضا دستور می دهد تمام درختان را از بیخ و بن درآورده، آن باغ زیبا را به گورستان تبدیل کنند و می گوید که در حالت حیات من اجازه نمی دهند از محصول باغ خود بهره مند شوم پس از مرگ من کسی دیناری برای احسان  و اطعام من خرج نخواهد کرد. لذا برای فردای پس از مرگ این تصمیم را گرفتم.
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 

اکنون ضلع جنوبی گورستان طوبی تبدیل به یادمان و جایگاه مفاخر و مشاهیر آذربایجان از جمله مرحوم آیت الله حاج میرزا فتاح شهیدی، باقرخان سالار ملی، مرحوم حاجی رضا طوبی، مرحوم حاج محمد آقا نخجوانی و دیگران شده و پارکی نیز در کنار آن نیز احداث شده است.
 
 
 انتهای پیام/

پژوهشیار