گزارش اختصاصی «نصر» از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در تبریز:

سایه سنگین تورم بر صنعت ساختمان / فستیوال متخصص های صنعت ساختمان در تبریز

1401/03/07 - 11:52 - کد خبر: 63921
نمایشگاه صنعت ساختمان

نصر: بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تبریز به رسم هر سال در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برگزار شد و روز گذشته به کار خود پایان داد.

به گزارش نصر، فعالان صنعت ساختمان؛ سازه، نما، طراحی معماری، طراحی داخلی، تاسیسات، تولیدکنندگان مصالح در فرصتی چهار روزه از 3 تا 6 خرداد آخرین دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های خود را در معرض نمایش گذاشتند. 
این نمایشگاه بعد از دو‌سال رکود به دلیل شیوع کرونا؛ امسال با شور و‌ حال وصف ناشدنی برگزار شد.
در این نمایشگاه از استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، اردبیل، مرکزی، البرز، یزد، گلستان، خراسان شمالی و فارس و از کشورهای ترکیه، چین، ایتالیا، ژاپن، کره، مالزی و تایوان در قالب نمایندگی در زمینه صنعت ساختمان حضور داشتند. 


 
اگر چه نمایشگاه تبریز نام بین المللی را یدک می کشد اما همه شرکت ها ایرانی بوده و تنها چند  نماینده انحصاری از کشورهای دیگر بودند که محدودیت های کرونایی هم در این موضوع کم تاثیر نبود.
آنچه در این نمایشگاه و صاحبان غرفه به آن اذعان داشتند دورنمای مناسب نمایشگاه های تخصصی در تبریز بود که می‌تواند نویدی برای نمایشگاه های تخصصی بعدی باشد. 
با ما همراه باشید با تحلیل و گفت‌وگویی کوتاه از بازدید خود در بیست و هفتمین نمایشگاه صنعت ساختمان تبریز:

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با حضور گسترده تولیدکنندگان و بازرگانان به منظور ارائه و معرفی آخرین دستاوردها از سوم لغايت ششم خردادماه در 4 سالن نمایشی امیرکبیر، پروین اعتصامی، شهریار و آذربایجان برگزار شد. 
"اسعدی" مدیر شمالغرب شرکت پله برقی بهران آسانبر که 32 سال در این حوزه فعالیت دارند به همکاری با شهرداری تبریز اشاره کرد و گفت: بیش از 80 دستگاه پله برقی به مترو و بازار عتیق ارایه و دیگر مراکز شهر تبریز داده ایم. 
وی با اشاره به اورهال کردن پله برقی های موجود در سطح شهر پرداخت و  ادامه داد: پله برقی های موجود در سطح شهر نیاز به تعمیرات ندارند! پله برقی ها کلا به دو دسته کلی پرتردد، سخت کار و کم تردد تقسیم می شوند که لازم بود در سطح شهر بجای استفاده از پله برقی های کم تردد از پله برقی سخت کار استفاده شود تا عمر زیادی داشته باشند، تنها راه منطقی تعویض آنها است.
این شرکت داخلی که بیش از 30 سال در این زمینه فعالیت می کند به اثر تحریم ها بر روی اجناس خود اشاره کرد و افزود: تحریم ها به محصولات خارجی وارداتی اثر می‌گذارند و در محصولات داخلی منجر به افزایش قیمت می شود.
"رضا میرزازاده" یکی از فعالان صنف آسانسور به تاثیر تورم در بازار مسکن پرداخت و گفت: تورم حاکم در دو سال گذشته خصوصا در ماه های اخیر بیش از اندازه بوده و افزایش قیمت ها به صورت صد در صدی بوده و همه اینها اثرات خود را در فروش و تقاضا نشان داده است.
وی ادامه داد: مشتریان بیشتر به دنبال جنسی که کمترین قیمت را دارد هستند، انبوه سازها معمولا این درخواست را از ما دارند تا جنسی با کمترین قیمت به آنها تحویل دهیم اما شرکت ما معیار هایی برای کیفیت دارد که به هیچ وجه از آن معیار های تعیین شده نمی‌توانیم پایین بیاییم. 


افت حجم عرضه واحدهای مسکونی نوساز 
"مهسا نورمحمدی " مسئول کنترل کیفی گروه آذر سهند تولید کننده بلوک های ساختمانی در گفتگو با خبرنگار نصر از افت حجم عرضه واحدهای مسکونی نوساز به بازار معاملات مسکن خبر داد و گفت: حجم فروش واحدهای مسکونی نوساز در مقایسه با سال های اخیر افت کرده و تفاوت زیادی داشته است.
وی به اهمیت کیفیت بلوک های ساختمانی و مصالح استفاده شده در آن پرداخت و توضیح داد: معمولا اکثر مناطق بالای شهر جزء مشتریان ما هستند، بلوک های تولیدی ما نسبت به سایر تولید کننده بلوک دستی تفاوت قیمت و کیفیت دارند.
وی تکمیل کرد: متاسفانه اغلب مردم سراغ جنسی هستند که قیمت پایین تری داشته باشد و توجهی به کیفیت بلوک ندارند. 

اثر تورم بر بازار مسکن
"هادی حسین زاده" یکی از تولید کنندگان بتن آماده بود که افزایش قیمت و کاهش شدید تقاضا در ماه های اخیر را چشمگیر خواند و گفت: کاهش تقاضا نسبت به سال های گذشته در فصول کاری بر رشد مسکن نیز اثرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر بتن کرایه ماشین ها بیش از 50 درصد افزایش داشته در حالی که سالهای گذشته این افزایش ده درصدی بود و تقریبا کمتر تفاوتی در معادلات مسکن سازان داشت اما با افزایش قیمت ها و اثرات تورمی حاکم در بازار شاهد کاهش تقاضا از سوی مشتریان سابق هستیم.
حسین زاده تاکید کرد: با توجه به اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه برخی کالاهای اساسی، شرایط تورمی بر سایر بازارها نیز اثر داشته و بازار اجاره‌بها نیز از این قضیه مستثنی نبوده از طرفی توجیه موجران این است که چون اغلب از محل اجاره املاک خود، هزینه‌های معیشتی را تامین می‌کنند، بنابراین هم‌پای تورم عمومی باید بر میزان اجاره‌بها بیفزایند؛ هرچند دولت به تازگی سقف رشد اجاره‌بها در تهران برای قراردادهای تمدیدی امسال را 25 درصد اعلام کرده است، اما آمارهای رسمی از رشد اجاره‌بها به مراتب بیش از این مقدار در دو سال گذشته که چنین محدودیتی توسط دولت پیش‌بینی شده بود، نشان می‌دهد موجران خود را ملزم به تبعیت از این مداخله دستوری در بازار اجاره مسکن نمی‌دانند. 
وی ادامه داد: بنابراین تکرار محدودیت قانونی در تعیین اجاره‌بها، برنامه‌ای است که از همین حالا شکست آن از سوی فعالان بازار مسکن محتوم تلقی می‌شود.
" یاور حسن پور " نماینده شرکت آریا بارون توس در شمالغرب کشور به علت حضور در نمایشگاه بین المللی تبریز پرداخت و گفت: شرکت کردن ما در نمایشگاه صرفا به خاطر معرفی محصولات و برند سازی است.
وی به نبود رقیب داخلی اشاره کرد و ادامه داد: اکثر مشتریان ما در فاز توسعه مراجعه می کنند جنس ما گویای بهترین کیفیت و قیمت است، به هیچ کس بعنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم رقبای ما بیرون از مرز هستند و تلاش میکنیم تا بهترین ساندویچ پنل در کشورمان را تولید و به بازار عرضه کنیم.


 
وی در رابطه با اثر تورمی روی محصولات گفت: متاسفانه بدلیل وجود تحریم ها ورق که بعنوان اصلی ترین محصول ساندویچ پنل استفاده است اثرات خود را در افزایش قیمت می گذارد، وقتی فولاد مبارکه تحریم می‌شود قیمت ها بالا و به مرور زمان کیفیت پایین تر می شود.
حسن پور به اهمیت به روز کردن محصولات با تکنولوژی روز دنیا اشاره کرد و توضیح داد: از طریق شرکت ایزو پولیوم تکنولوژی و دانش فنی روز آلمان و اروپا را وارد ایران کردیم، با شرایط تحریم توانسته ایم این تکنولوژی و دانش فنی را بروز نگه داریم و همچنان با دانش فنی روزدنیا در حال حرکت هستیم و توانسته ایم در کل کشور با 20 نمایندگی فعال، 40 درصد تولیداتمان را به کشور های پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، ترکمنستان و عمان و استرالیا صادر کنیم.

رشد نزولی پروژه های ساختمانی به دلیل اثرات تورمی
"امین عنصرودی" مدیر گروه معماران ارسی که در زمینه طراحی معماری و اجرا و تامین متریال فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار نصر از عدم رعایت اصول معماری در بازار تبریز پرداخت و گفت: در بازار معماری تبریز اصول معماری رعایت نمی‌شود این جز دو عامل ندارد سازنده ها این دغدغه را ندارند و بیشتر در حالت آماتوری پیش می‌روند و دوم اینکه گروه های مهندسی با بحث های اجرایی آشنایی کمتری دارند.
وی در ادامه به سختی اول کار اشاره کرد و گفت: اکیپ های اجرایی خواسته خودشان را به کارفرمایان نمی‌توانستند قالب کنند و توجیه آن سخت بود و این همچنان تا حدودی پابرجاست.
وی اثرات تورمی را چشمگیر خواند و خبر داد: پروژه های ساختمانی شدیدا بخاطر اثرات تورمی نزول کرده که احتمال می‌رود شش ماه دوم سال و سال آینده بیشتر به چشم بخورد.
عنصرودی افزود: در برخی از محصولات چوبی قیمت ها با اعمال تحریم ها اثرات خود را بخوبی می‌گذارند تا حدی که شاهد افزایش 50 درصدی قیمت ها هستیم.

تبریز قوی ترین نمایشگاه بعد از تهران است
" اصغر توکلی" مدیرعامل کارخانه فلاش تانک ایران فارغ از اثرات تحریمی بر بازارمسکن، مسکن را نیاز جامعه دانست و گفت: تحریم ها روی صنعت ساختمان بسیار تاثیر منفی گذاشته است با این حال بازار مسکن نیاز جامعه است و نمی‌توان به تحریم و گرانی منوط کرد.
وی از صادرات محصولات به کشور های همسایه خبر داد و تاکید کرد: باور ما این است که محصولات ما قابلیت مقایسه با محصولات خارجی را داشته و اغلب محصولات ما با تکنولوژی های روز دنیا تولید می شود. 
توکلی به سابقه حضور در نمایشگاه تبریز پرداخت و گفت: از زمان آقای عبدالعلی زاده استاندار اسبق استان در نمایشگاه تبریز حضور داریم و معتقدیم بعد از تهران نمایشگاه تبریز قوی بوده و استقبال کارفرمایان و صاحبان از نمایشگاه خوب است. 
وی خاطر نشان کرد: نوع نگاه به بخش ساختمان در تبریز با سایر استان ها از نظر فنی و تخصصی متفاوت است. 

در سازه ها چیزی بنام تخریب و توقف عملیات وجود ندارد 
"حامد فرهنگ بنام" مدیر عامل شرکت کهن پیشه که در زمینه تولید قالب های وافل، تکنولوژی قالب بندی سقف های بتنی فعالیت دارد به تفاوت محصولات ایرانی و خارجی پرداخت و گفت: مشابه محصولات ما در خارج از کشور وجود دارد اما محصولات ما تولید داخل است و توانسته ایم هم در سیستم های سنتی و سیستم های نوین کم کاربرد رقابت کنیم. 
وی در پاسخ به اتفاقات تلخی چون متروپل آبادان گفت: اکثرا اتفاقاتی که شاهد هستیم دلیل عمده آن به علت اطلاعات ناقص جامعه مهندسی و سیستم مافیای نظام مهندسی و نقشه های بدون نظارت فنی است. 
وی تاکید کرد: اجرا، متریال ها و کنترل کیفی در ساختمان های ما بسیار کم است. 
وی تصریح کرد: اگر در سازه های ما چیزی بنام تخریب و توقف عملیات وجود داشته باشد شاهد اتفاقات تلخ نمی‌شویم در پروژه متروپل هم ناظر چندین نوبت بخاطر ساخت غیر اصولی سازه هشدار داده است. 
وی در رابطه با سیستم وافل تاکید کرد: سیستم ما در مقایسه با سیستم های قبلی 35 درصد هزینه ها را کمتر کرده و از کیفیت بالایی برخوردار است. 
وی خاطرنشان کرد: 45 سال قبل سقف های وافل با شیوه قدیمی در ساختمان پست مرکزی تبریز ساخته شده است، سقف وافل یکی از ایمن ترین و سبک ترین سقف های دنیا است. 
"آرش سروی" مدیر عامل شرکت عصر آهن از جمله غرفه هایی بود که در نمایشگاه صنعت ساختمان امسال متفاوت با دیگر غرفه ها بود، برخلاف اینکه انتظار می‌رفت میلگرد، تیرآهن و دیگر آهن آلات در غرفه باشد تنها معرفی بخشی از محصولات و معرفی سایت این مجموعه بود. 
سروی در گفتگو با نصر گفت: سعی کرده ایم بازار سنتی را به بازار مدرن تبدیل کنیم، خوشبختانه در بازار آهن بخاطر صادراتی که انجام می‌شود رکود وجود ندارد. 
وی ادامه داد: عرضه از تقاضا زیاد نیست و مشکل فروش وجود ندارد، نوسانات جهانی و قیمت ارز بسیار بالا است. 
وی به وضعیت قیمت ها و چراغ سبز روسیه در آهن آلات اشاره کرد و گفت: یک هفته است که قیمت ها در حال ریزش هستند و این به تحولات روسیه ربط دارد، اگر تخفیف آنها ادامه دار باشد احتمال ریزش قیمت وجود دارد.
وی درباره اینکه فضای خرید آهن آلات از گذشته بصورت سنتی صورت گرفته است توضیح داد: هزینه هایی پرداخت میکنیم تا اعتماد سازی برای فروش اینترنتی صورت بگیرد، در حوزه اعتماد سازی باید فعالیت زیادی داشته باشیم. 
وی تاکید کرد: انتظار خرید در اوایل کار نداشتیم اما خوشبختانه بعد از سه سال تاسیس از کل ایران سفارش داریم و برای ما رضایت بخش است. 
وی خاطرنشان کرد: قیمت های ما رقابتی است و توانسته ایم فضایی بوجود بیاوریم تا مردم نسبت به خرید راغب باشند.

خوب  و بد نمایشگاه از نگاه یک غرفه دار 
"نهاد فرجی" مدیر فروش بازاریابی آتاپایپ از مجموعه هایی بود که صفر تا صد تاسیسات ساختمانی را پوشش می دهند. 
فرجی با انتقاد از برخی اقدامات صورت گرفته از جمله کف سازی غرفه های نمایشگاه، گفت: اجرای کف سازی یکی از بزرگترین اشکالات این نمایشگاه بود، مشتری حق انتخاب سه رنگ داشت و بیش از این امکان انتخاب وجود ندارد، طرحی که بر اساس رنگ سازمانی و دلخواه صاحبان صنایع بود امکان اجرا نداشت؛ غرفه داران اجازه کف سازی نداشته و مجبور بودند کف سازی بی کیفیت توسط نمایشگاه را بپذیرند و هزینه آن را پرداخت کنند. 
وی تاکید کرد: خوبی نمایشگاه تبریز این است که حجم سالن ها بزرگ و قیمت غرفه ها نسبت به سایر استان ها خوب است. امسال خوشبختانه استقبال مشتریان خوب بوده است. 
وی در ادامه از متولیان نمایشگاه خواست از واحد های تولیدی تبریز حمایت ویژه ای داشته باشند و افزود: نمایشگاه تبریز نسبت به واحد های تولیدی آذربایجان باید عرق داشته باشد که متاسفانه واحد های تولیدی تبریزی از این بابت گله مند اند. 
"محمد جواد رضایی" مدیر کارخانه مجموعه ALOCK  تولید کننده قفل و دستگیره های هوشمند که یکی از برند های ایرانی و فعال در شیراز است نمایشگاه صنعت ساختمان تبریز را خوب ارزیابی کرد و گفت: نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان تبریز امسال نسبت به سال های گذشته خوب بود و همه پروژه ساز ها و متخصصان حضور داشتند و این حائز اهمیت است. 
وی با تاکید بر اینکه از لحاظ فیزیکی و قیمت نمایشگاه وضعیت مناسبی داشت ادامه داد: توانستیم با فعالین شمالغرب کشور ارتباط برقرار کنیم، فضای نمایشگاه تبریز بسیار خوب بود و مشتریان متخصص و فنی آمار بالایی داشتند. 
وی خاطرنشان کرد: با اینکه همه قطعات برقی گران شده‌ اند اما ما قطعات خود را گران نکرده ایم و با همان قیمت قبلی عرضه می‌کنیم.

حضور 12 استان در نمایشگاه صنعت ساختمان 
"عباس نصیری" روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار نصر از حضور استان های مختلف کشور در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: در این نمایشگاه از استان‌های آذربايجان‌شرقي و غربی، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، اردبیل، مرکزی، البرز، یزد، گلستان، خراسان شمالی و فارس و از کشورهای ترکیه، چین، ایتالیا، ژاپن، کره، مالزی و تایوان در قالب نمایندگی در زمینه انواع مصالح ساختمانی، شیرآلات بهداشتی و ساختمانی، ماشین آلات بتنی و صنعتی، چینی و سرویس بهداشتی، انواع کفپوش ها، آسانسور و قطعات وابسته، درب و پنجره های UPVC و آلومینیومی، سقف کاذب، عایقهای رطوبتی، درب اتوماتیک، خدمات فنی و مهندسی، لوله واتصالات پلی پروپیلن، سیستم‌های تهویه مطبوع، دستگاه‌های گرم کننده تابشی و ... مشارکت نموده اند. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 350 واحد در زمینه های مختلف صنعت ساختمانی در این نمایشگاه حضور داستند. 

بیشترین سهم از آن تولید داخل است 
گزارش نصر اضافه می کند؛ سالن شهریار متشکل از مجموعه شرکت های آسانسور و پله برقی، درب اتوماتیک و سنگ فرش بود که موتور، گیربکس و تجهیزات آسانسور بیشترین درصد حضور را داشتند.
اکثر غرفه های آسانسور، کابین و گیربکس های تولید ایرانی داشتند، موتور آسانسور های موجود در این سالن اکثرا خارجی بودند، برخی از شرکت ها گیربکس های ایرانی را تایید نمی‌کردند. 


محدودیت های کرونایی مانع از حضور شرکت های خارجی 
"محمد کلامی" معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به همراه استاندار و معاون عمرانی در بازدید از غرفه های سالن پروین اعتصامی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر درباره اینکه دلیل عدم حضور شرکت های ساختمانی از کشور های دیگر در نمایشگاه صنعت ساختمان چیست، گفت: در حال حاضر از شرایط کرونایی خارج نشده ایم و هنوز درگیر بیماری کویید 19 هستیم، با شرکت های چینی در زمینه صنعت ساختمان مراوداتی داریم اما آنها بدلیل پاندمی کرونا و محدودیت های شدیدی که دارند فعلا از حضور در نمایشگاه ها اجتناب کرده‌ و رفت و آمدی ندارند. 
وی تاکید کرد: آنچه به نظر می آید سطح کیفی بالای نمایشگاه نسبت به سال های گذشته است. 
وی افزود: با توجه به اینکه اکنون در حال کنترل کرونا هستیم و تازه به حالت مناسب رسیده ایم استقبال از نمایشگاه بهتر است. 


تسهیلات، عمده مشکل واحد های تولیدی است
"صابر پرنیان" رییس سازمان صمت استان در گفتگو با نصر در رابطه با وضعیت نمایشگاه امسال گفت: خوشبختانه امسال استقبال مردم از نمایشگاه صنعت ساختمان در تبریز خوب بوده و عمده واحد ها به سمت تولید حرکت کرده اند که حائز اهمیت است، عمده این واحد ها قبلا وارداتی بودند و اکنون به سمت طراحی و ساخت داخل را زیبا و با کیفیت و با نگاه صادراتی پیش رفته اند. 
وی ادامه داد: تحرک و تحول جدیدی در این صنعت می‌بینیم، علاقمندان نیز در این حوزه افزایش یافته اند و کسانی که قبلا در حوزه واردات کار می‌کردند اکنون به سمت تولید رغبت داشته و جهش بزرگی در صنعت کشور دیده می شود که عمده واحد ها علاقمند به تکمیل و توسعه واحد های تولیدی خود هستند. 
وی عمده مشکل تولیدی ها را مشکلات مالی خواند و گفت: عمده مشکل آنها مشکلات مالی و تسهیلات مناسب از طریق سیستم بانکی کشور بود. 
وی تاکید کرد: در استان ما عمده مشکل این است که چون بخش خصوصی وجود دارد و بدون حمایت دولت با سرمایه گذاری خود فعالیت‌شان را شروع کرده اند و باتوجه به افزایش نرخ مواد اولیه و ارز نیاز به تسهیلات مالی زیاد شده است، اگر ما بتوانیم بر تسریع صدور مجوز ها و تامین مالی مناسب و بستر فیزیکی در زمین مناسب صنعتی در اختیارشان قرار بدهیم به نظر می‌رسد صنعت استان آذربایجان شرقی آماده یک جهش بزرگ خواهد بود.
پرنیان اضافه کرد: علاوه بر محدودیت های کرونایی دست‌اندرکاران باید بستر را برای حضور شرکت های خارجی باز کنند تولید بدون نگاه به بازار خارجی تولید ابتر است و نهایتا این تولید متوقف خواهد شد، حتما باید صادرات به کشور های مختلف و ارتباط تکنولوژی با کشور های تولید کننده برتر دنیا برای ارتقای تولید داشته باشیم.

لزوم ساماندهی خودرو های داخل نمایشگاه 
این گزارش می افزاید؛ باتوجه به استقبال مردم از این نمایشگاه وضعیت ساماندهی خودرو ها به داخل نمایشگاه بدون مدیریت و با بی نظمی همراه بود. 
بیست و هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در تبریز در حالی برگزار شد که در دو سال گذشته بدلیل بیماری کرونا با وجود برگزاری نمایشگاه استقبال ضعیف و تعداد کمتری از غرفه های نمایشگاه فعال بودند و از 4 سالن فعالی که امسال حضور دارند، تنها 2 سالن بصورت نیمه فعال بودند. 
نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در تبریز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به اذعان غرفه داران استقبال خوبی داشته است. 
اولین روز نمایشگاه بدلیل آلودگی هوا بازدید کننده کمی داشت اما از روز بعد با استقبال چشمگیری همراه بود، استقبال از این نمایشگاه به حدی بود که صف خودرو ها در بیرون از نمایشگاه میدان بسیج را با ترافیک شدید روبرو کرده بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار