در فصل زادآوری حیوانات/

خودروها وارد طبیعت نشوند

1401/03/06 - 16:36 - کد خبر: 63873
عکس

نصر: رئیس حوزه اتومبیل رانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان شرقی گفت: بارها اعلام شده است که در فصل زادآوری محیط زیست خودرو ها به طبیعت نروند و بدون مجوز وارد مناطق 4 گانه طبیعت نشوند چراکه در این مواقع حتی صدا هم مشکل ساز است که متاسفانه گاهی اوقات رعایت نمی شود.

به گزارش نصر، بهنام صمدی رئیس حوزه اتومبیل رانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان در گفتگو با نصر در خصوص ماهیت این کانون گفت: فدراسیون اتومبیلرانی جهانی در دو بخش اسپورت و موبلیتی فعالیت می کند که بخش اسپورت مربوط به مسابقات ورزشی و قهرمان پروری بوده و بخش موبیلتی هم خارج از موضوع مسابقه ای می باشد. در ایران نیز یک فدراسیون اتومبیلرانی وجود دارد که زیر نظر وزارت ورزش قرار دارد و کانون اتومبیلرانی و جهان گردی هم زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می کند و حتی قدمت این کانون بیشتر از خود فدراسیون جهانی می باشد.
وی در ادامه افزود: فعالیت این کانون در استان از 4 سال پیش شروع شده و زمانی که در هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان حضور داشتم از من درخواست شد تا کلوب سافاری را فعال کنم و پس از آن هم به عنوان رئیس حوزه اتومبیلرانی کانون اتومبیلرانی و جهان گردی فعالیت های خود را ادامه دادم. حوزه اتومبیلرانی این کانون شامل کلوب سافاری، کمپینگ کاروانینگ، خودروهای مدرن، موتور سواری و انجمن وسایل نقلیه تاریخی می باشد که از دوسال پیش که به عنوان مسئول بخش اتومبیلرانی وارد این حیطه شدم سعی کردیم حوزه اتومبیل رانی را فعال تر کنم.
صمدی در خصوص مهم ترین اقدامات این کانون خاطر نشان کرد: باوجود اینکه در چند سال اخیر درگیر بیماری کرونا بودیم اما اقدامات قابل توجهی انجام شد که از جمله آنها می توان به اقداماتی چون امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و اداره محیط زیست استان اشاره کرد که پس از آن هم اقداماتی جهت سفرهای خودرو های دو دیفرانسیل و سافاری انجام شد. همچنین تفاهم نامه ای با هلال احمر جهت موضوعات آموزشی برقرار شد. البته یک رالی تور برای خانواده پلیس راهور برگزار شد و تفاهم نامه ای هم با پلیس راهور در زمینه مشکلات ترافیکی برگزار شد.
رئیس حوزه اتومبیل رانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان همچنین با اشاره موضوعات ترافیکی افزود: همانطور که قبلا مشاهده کردید در مواقع بارانی یا برفی شهر به دلیل عدم مهارت کافی همواره قفل می شود که در همین زمینه اگر بتوانیم از ظرفیت های ارگان ها جهت آموزش به شهروندان استفاده کنیم، می توان در حل این مشکل کمک های بزرگی انجام دهیم که متاسفانه ما به تنهایی نمی توانیم به این موضوع پرداخت کنیم و بودجه مورد نیاز آن در اختیار ما قرار ندارد.
صمدی در ادامه با بیان اینکه به علت موازی کاری ها با هیات اتومبیل رانی و موتورسواری اختلالاتی در کارها ایجاد می شود، گفت: ما از همان ابتدا یک چارت مشخصی برای خودمان تعریف کردیم و وارد مسائل ورزشی نشدیم اما متاسفانه از سوی هیات اتومبیلرانی این موضوع رعایت نمی شود و آنها وارد حیطه فعالیت ما می شوند و حتی تور خودروهای کلاسیک را برگزار کردند که این تور زیر نظر ما بود. بنظرم بایستی این مسائل با مذاکرات حل شود و حوزه های خود را مشخص کنیم. همانطور که ما در حوزه و تخصص هیات وارد نمی شویم انتظار داریم آن ها هم وارد حوزه ما نشوند.
وی همچنین  با بیان اینکه ساماندهی خودرو های سافاری در ایران برای سفر به طبیعت بر عهده کانون قرار دارد، گفت: متاسفانه ما تا این لحظه متوجه خواسته برخی افراد نشدیم که چه چیزی از ما می خواهند و بارها جلساتی با علاقه مندان به سافاری با حضور کارشناسان محیط زیست برگزار کردیم و پس از آن دوره رایگان آشنایی با محیط زیست برگزار کردیم ولی باز هم از ما می خواهند موضوع سفرهای غیرمجاز به طبیعت را ساماندهی کنیم و فشارهای زیادی روی ما ایجاد می کنند. ما هم سعی کردیم به جای برخورد با آسیب زنندگان به طبیعت، روی فرهنگ سازی و آموزش تمرکز کنیم.
رئیس حوزه اتومبیل رانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی استان در پایان گفت: مجموعه فعالیت های هیات و کانون اتومبیل رانی به قدری زیاد است که امیدوارم هرکدام در حیطه خودشان بتوانند به فعالیت های رسیدگی کنند و وارد حوزه های همدیگر نشوند و مرزهای فعالیت خود را مشخص کنند. ما در فصل زادآوری محیط زیست  اعلام می کنیم که به طبیعت نروند چرا که در این مواقع حتی صدا هم مشکل ساز است و یا اعلام شده است تا در مناطق 4 گانه بدون مجوز ورود نشود که متاسفانه گاهی اوقات رعایت نمی شود لذا از علاقه مندان درخواست  می کنیم از کانال ما وارد شوند و با آموزش و برنامه ها و مجوزهای ما بتوانند به دنبال علاقه خود بروند تا آسیبی به طبیعت وارد نشود و هم خودشان از به صورت مجاز و قانونی به دنبال علایق خود بروند.
 
حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/

پژوهشیار