رشیدی کوچی نماینده مرودشت:

ممنوعیت واردات آیفون راه را برای قاچاق آن باز می‌کند

1401/03/03 - 13:02 - کد خبر: 63617
عکس

نصر: نماینده مردم مرودشت در مجلس با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش گوشی آیفون، گفت: قرار شده است ارز نیمایی به گوشی های آیفون تعلق نگیرد، ثبت سفارش برای وارد کنندگان گوشی موبایل انجام نمی‌شود ولی به صورت مسافرتی انجام می شود.

به گزارش نصر، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت با بیان این مطلب گفت: ایراد جدی به این تصمیم وارد است، ما اگر به این بهانه که ارز از کشور برای گوشی آیفون به صورت قانونی خارج می‌شود بخواهیم جلوی آن را بگیریم، قطعا کسانی که دنبال این گوشی هستند و به این گوشی نیاز دارند این گوشی را به صورت غیرقانونی وارد می کنند و‌ راه دور زدن آن را پیدا خواهند کرد و فقط در این میان چندین شغل از بین می رود و ما راه را برای قاچاق و ورود غیرقانونی و سود بیشتر دلالان باز می کنیم.
وی ادامه داد: از زمانی که خبر ممنوعیت ثبت سفارش منتشر شده است شاهد این هستیم که قیمت گوشی آیفون چندین برابر شده است. وی افزود: اگر قرار است واردات را محدود کنیم باید با تعرفه آن را کنترل کنیم نه اینکه ورود یک نوع گوشی به کشور را محدود کنیم این عواقب خوبی ندارد.
 

 
رشیدی کوچی تاکید کرد: گوشی آیفون در ردیف ۲۷کالاهای کاربردی وارداتی بود که با این تصمیم گوشی آیفون جز کالاهای لوکس حساب می شود ‌‌و ثبت سفارش آن ممنوع است.
وی گفت: قطعا در بحث ممنوعیت ثبت سفارش دست های پشت پرده است که به دنبال سود بیشتر، دلالی و مسائل دیگر است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی، گفت: اینکه ما بگویم این گوشی های لوکس است و واردات آن ممنوع شود حرف درستی نیست چراکه گوشی های دیگری از سایر شرکت ها داریم که هم قیمت گوشی آیفون و شاید هم بالاتر هستند اما به راحتی ثبت سفارش آنها انجام می شود.
وی خاطر نشان کرد: مجلس قبلا تصمیم گیری کرد که گوشی هایی که قیمت آنها از ۶۰۰دلار بالاتر باشد باید عوارض و مالیات بیشتری بدهند و تعرفه گمرکی آنها افزایش داشت؛ این تصمیم خوبی بود یعنی با تعرفه، وارادت را کنترل کنیم اما اینکه به صورت کامل ثبت سفارش گوشی  را آن هم فقط برای یک شرکت ممنوع کنیم درست نبست و فقط به بازار قاچاق آن کمک کرده‌ایم.
انتهای پیام/

پژوهشیار