معاون رئیس‌جمهوری:

منطقه فسیلی مراغه فرصت طلائی برای دانشمندان دیرینه‌شناسی و ژنتیک است

1401/03/03 - 11:55 - کد خبر: 63611
عکس

نصر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با صدور پیامی اظهار داشت: شناخت و معرفی گونه‌های جدید اکتشافی در مطالعات می‌تواند در تثبیت جایگاه علمی و شناساندن ذخایر ژنتیکی دیرینه کشورمان در سطح جهانی موثر باشد و منطقه فسیلی مراغه یک فرصت طلائی در این زمینه برای دانشمندان علم دیرینه‌شناسی و ژنتیک است.

به گزارش نصر، در ادامه پیام «علی سلاجقه» که در روز سه‌شنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین همایش انجمن دیرینه‌شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه به میزبانی مراغه قرائت شد، آمده است: تنوع زیستی بر روی کره زمین از میلیونها گونه زیستی شکل گرفته و این نتیجه چهار میلیارد سال تحول در تشکیل حیات زندگی جانوران و گیاهان روی کره خاکی با دو میلیون گونه موجود زنده شناسائی شده است و بی‌شک فسیل‌ها بعنوان اسناد زمین در نهشته‌های به یادگار گذاشته شده تاریخ زمین اهمیت ویژه‌ای در شناسائی حیات گذشته زمین و تاریخ طبیعی زیستی دیرینه دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نعمت‌های خداوند برای این سرزمین وجود تاریخ حیات بیش از 570 میلیون ساله با تنوع زیستی دیرینه و بی‌مانند است، اضافه کرد: منطقه فسیلی مراغه با قدمت مطالعه بیش از 180 ساله و با ظرفیت ویژه از جمله تنوع زیستی دیرینه مثال‌زدنی، حفظ شدگی مناسب، قطعات فسیلی مهره‌دار  با تراکم بالا و غیره در سطح جهانی شناخته شده و حایز اهمیت است.
در این پیام آمده است: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای وظایف قانونی خود و حفظ این آثار طبیعی ملی تلاش مضاعف داشته و از این پس توجه خاصی به حفاظت، مطالعه و معرفی این توان علمی و گردشگری خواهد داشت.
«مجموعه فسیل‌های سازند مراغه به علت جایگاه خاص در اورسیا و نقش‌آفرینی در گونه‌زائی میوسن فوقانی مورد توجه بوده و ارتباط ژنتیکی جانوری حیات وحش آفریقا با دیرینه‌شناسی منطقه فسیلی مراغه زمینه مطالعه گسترده و جامع در این زمینه را می‌طلبد».
در پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: بی‌شک همت و استقبال محققان و دانشمندان علم دیرینه‌شناسی از این همایش مسئولیت دست‌اندرکاران را سنگین نموده و امید است با تبادل نظرهای علمی بتوان از ظرفیت‌های منطقه فسیلی مراغه در معرفی جایگاه خاص آن در گونه‌زائی‌های میوسن فوقانی اوراسیا ضمن بهره‌برداری‌های علمی و تثبیت جایگاه موثر آن در حیات دیرینه گذشته فرصت مناسب جهت بهره‌مندی از مزایای گردشگری آن فراهم شود.
«سلاجقه» توصیه کرد که در راستای تکمیل مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی و تنوع زیستی کشور در مراغه تلاش دو چندان شود.
«دیمیتریس کوستوپولوس/Dimitris kostopoulos»، دیرینه‌شناس یونانی نیز اخیرا با تاکید بر اینکه منطقه فسیلی مراغه در مطالعات دیرینه‌شناسی جهان از اهمیت ویژه برخوردار است، گفته بود که «استخراج داده‌های جدید از این منطقه مورد استقبال و انتظار است و بر همین اساس مطالعه‌های دیرینه‌شناسی آن باید ادامه یابد».
پانزدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران و دومین همایش ملی تنوع زیستی دیرینه ایران سوم تا پنجم خرداد امسال به میزبانی مراغه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار