به بهلانه رونمایی از سامانه شفافیت استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز: 

"شفافیت"، رفع تکلیف یا ضرورت؟

1401/03/02 - 19:02 - کد خبر: 63568
عکس

نصر: یکشنبه ۱ خرداد امسال، اتفاقی مهم در آذربایجان شرقی رقم خرد، افتتاح دو "سامانه شفافیت" استانداری و شهرداری در یک روز و چشم ها به سمت محتوای این سامانه چرخید، آیا این سامانه در جهت رسالت شفاف سازی مدیریت شهری و پر محتوا خواهند بود و یا صرفا یک رونمایی برای رفع تکلیف از انتظارهای طولانیست. 

"شفافیت" یک واژه و هزار سخن، بدون این کلمه، همواره جزئیات اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پستوی سوالات ذهنی پنهان می ماند. 
"شفافیت" تنها یک روند نیست، بلکه یک چارچوب ضروری برای ارتقای سلامت اداری، جذب مشارکت سرمایه گذاران و دسترسی آزادنه عموم مردم به مباحث مدیریت شهری است. 
پیاده سازی سامانه ای با این عنوان، بی‌گمان، یکی از اصلی‌ترین ارکان استانداری ها، مجلس، شهرداری ها، شوراها در راستای ایجاد فضای مناسب برای سازندگی شهر است تا مردم به مقام مدیریتی و سیستم اداری شهر خود ایمان پیدا کنند و او را امین بدانند، بنابراین باید "شفافیت" در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در اولویت نخست قرار گیرد. 
تا چند سال گذشته، "شفافیت" به حلقه مفقوده شهری تبدیل شده بود گویی که مدیران شهری آمادگی لازم برای شفاف‌سازی در مقابل مردم و نهادهای نظارتی را نداشتند، اما از زمانی اولین قدم ها برای راه اندازی یک سامانه در مسیر شیشه ای شدن اتاق های مدیریت شهری برداشته شد، "شفافیت" از یک "انتخاب" به یک "ضرورت" تبدیل شد‌. 
حال، بسیاری از ارگان های دولتی در شهرهای مختلف مسیر "شفافیت" را یک ابزار قوی و راهگشا برای مدیریت شهری می دانند و تهران، شیراز، اصفهان و... سامانه خود را با هدف شفاف سازی راه اندازی و تمام جزئیات امورات مالی، قراردادی، حقوق و دستمزد مدیران و کارکنان شهرداری، اعلام و معرفی پیمان ها، مزایده ها و مناقصه های شهرداری و قوانین و مقررات موضوعه مدیریت شهری و... را در دسترس عموم قرار دادند. 
وقتی نگاهی به وب سایت سامانه در کلانشهرهای کشور می اندازیم، نه تنها با سلیقه ای بروز، رابط کاربری استاندارد و کاربردی برای عموم روبرو می شویم بلکه بستری از صداقت و شفافیت در تمام امور مدیریت شهری به چشم می خورد. 
این گزارش می افزاید، یکشنبه ۱ خرداد سال جاری روز "شفافیت" برای آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز بود، چرا که دو سامانه شفافیت استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری کلانشهر تبریز، همزمان رونمایی شدند. 
این سامانه یک آرزوی دیرینه برای مدیریت شهری این خطه بود، که گویی دیروز به واقعیت پیوست اما آیا واقعا محتوای این سامانه پاسخگوی انتظارات چندین ساله "شفافیت" خواهد بود یا صرفا یک رفع تکلیف و ایجاد فضای وب سایتی آن است. 
البته شایان ذکر است، پایه های اصلی راه اندازی سامانه ای برای شفاف سازی امور مدیریت شهری کلانشهر تبریز در دوره پنجم شورای اسلامی کلانشهر تبریز گذاشته شده بود و در اولین قدم این سامانه در راستای ایجاد شهرداری شفاف و شیشه ای، آبان ماه سال 1400 در قالب پرتال وارد فاز اجرایی شد، اما ایراداتی بر آن وارد بود، که اکنون با پیگیری های شورای اسلامی ششم کلانشهر تبریز و همکاری سازمان فاوای شهرداری این شهر، فاز نخست "سامانه شفافیت" که بصورت مکانیزه و بدون دخالت عوامل انسانی نسبت به جمع آوری اطلاعات براساس دستورالعمل مصوب شورای شهر راه اندازی شده است. 
به گفته مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز، آیتم های قابل بارگذاری در سامانه شامل آمار نیروی انسانی شاغل و پست های دقیق سازمانی، شرح وظایف مدیران و کارکنان، گزارش یکساله عملکرد شهرداری تبریز در حوزه های کاری، کلیه قراردادهای شهرداری، فهرست پروژه های عمرانی، لیست پیمانکاران پروژه های عمرانی، مصوبات شورای اسلامی شهر و راه های ارتباطی با ارباب رجوع و شهروندان و نحوه پاسخگوئی به مطالبات آنها از جمله این اطلاعات است. 
این گزارش حاکی است، در نگاه اولیه  به سامانه "شفافیت"، وب سایت این سامانه زیاد پاسخگوی انتظار طولانی مدتی که برای اجرای آن گذشت، نبود و از زمان رونمایی تا این لحظه انتقادات بسیاری به آن وارد است. 
درست است که عنوان رونمایی نیز راه اندازی فاز نخست سامانه بود، اما انتظار می رفت نسبت به تجربه ای که در اجرای پرتال، کسب شده بود و همچنین ایده گیری و الگوبرداری از سامانه های دیگر کلانشهر ها، این وب سایت با سلیقه ای بیشتر، طراحی حرفه ای تر و اطلاعاتی کامل تر رونمایی شود، از همین رو سوال ها در ذهن عموم ایجاد شد که آیا این رونمایی از این سامانه صرفا رفع تکلیف بود یا اقداماتی برای راه اندازی هرچه سریع تر آن صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار