معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد:

الزام داشتن گواهینامه مهارت برای شرکت در مسابقات

1401/03/01 - 13:48 - کد خبر: 63454
علی حسین شهریور

نصر: معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از روند ثبت نام بیستمین دوره از مسابقات ملی مهارت تا ۱۷ تیر ماه خبر داد و گفت: داشتن گواهینامه آموزش مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای برای شرکت در مسابقات الزامی است و افراد فاقد گواهینامه می‌توانند در آزمون‌های ادواری سازمان شرکت و پس از دریافت گواهینامه در فرایند مسابقات ثبت نام کنند.

به گزارش نصر، علی حسین شهریور معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگویی گفت: یکی از وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروی انسانی ماهر برای ورود به بازار کار است لذا برای ترویج فرهنگ مهارت آموزی و ایجاد نشاط و انگیزه در جامعه جوان کشور، رقابت پذیری بیشتر، شناسایی استعدادهای جوان در حوزه مهارت و معرفی به بازارکار و ایجاد فرصت تبادل اطلاعات فنی و حرفه‌ای بین مهارت آموزان، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سالانه مسابقات ملی مهارت را برگزار می کند.
وی افزود: تا سال گذشته، نوزدهمین دوره را برگزار کردیم و این دوره از مسابقات با حضور ۱۳ هزار نفر از جوانان کشور آغاز شد که نهایتا در پایان سال ۹۹ نفر از میان این عده انتخاب و موفق به کسب مدال شدند.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: از این بین ۳۷ نفر انتخاب شدند و اردوهای مقدماتی را طی کردند و در نیمه دوم مهر ماه به مسابقات جهانی شانگهای چین اعزام می شوند.
شهریور با اشاره به شرکت ۳۳ رشته در سال ۱۴۰۰ گفت: این دوره از مسابقات با ۴۳ رشته و ۶ گروه تخصصی همراه شده و رشد ۳۰ درصدی در تعداد رشته ها را نسبت به سال قبل شاهد هستیم. در این دوره برای اولین بار  هشت رشته جدید اضافه شده که شامل تعمیر و نگهداری هواپیما، فناوری خودروهای ریلی، ‌ نانوایی نان‌های حجیم، خدمات رستوران داری و پذیرش هتل و آرایشگری مردانه، هنر بازی‌های سه بعدی رایانه‌ای،  ساخت و ساز خشک و گچ کاری است.
وی افزود: از جمله گروه‌های شرکت کننده نیز می‌توان به فناوری اطلاعات و ارتباطات، گروه خدمات اجتماعی، گروه فناوری ساخت، گروه هنرهای خلاق و مد و گروه فناوری و مهندسی ساخت اشاره کرد.
معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع مسابقات، ثبت نام متقاضیان در بیستمین دوره از مسابقات ملی مهارت به شکل الکترونیکی و آنلاین است که از ۱۷ اردیبهشت ماه ‌آغاز شده و تا ۱۷ تیرماه از طریق تارنمای www.worldskills.ir ادامه دارد. مرحله شهرستانی این دوره از رقابت‌ها در هفته اول مرداد و همزان با هفته ملی مهارت، مرحله استانی در هفته آخر شهریور ماه و مرحله کشوری به میزبانی ۶ استان کشور در نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
به گفته شهریور، ‌ کسانی که در مسابقات ملی مهارت شرکت می‌کنند باید دارای گواهینامه آموزش مهارت از سازمان فنی و حرفه ای باشند که این الزام برای اولین بار اتفاق می‌افتد و فارغ التحصیلان دانشگاههای فنی و حرفه ای، آزاد و هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند در این دوره از مسابقات شرکت کنند.
وی افزود: افراد فاقد گواهینامه مهارت می‌توانند در آزمون ادواری سازمان شرکت و گواهینامه مهارت دریافت کنند و پس از آن در فرایند ثبت نام شرکت کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار