مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز؛

شهرداری بدون توجه به بیرون آمدن لایه‌های تاریخی به عملیات عمرانی ادامه می‌دهد

1401/03/01 - 11:00 - کد خبر: 63420
عکس

نصر: مدیر پایگاه جهانی بازار تاریخی تبریز با اشاره به بیرون آمدن لایه های تاریخی در حین عملیات اجرایی یک طرح عمرانی در محدوده بازار گفت: شهرداری بدون توجه به نامه میراث به عملیات خود ادامه می دهد.

به گزارش نصر، حسین اسماعیلی روز یکشنبه در یک گفت و گوی خبری افزود: بررسی کارشناسان حوزه باستان شناسی، حاکی از وجود لایه های تاریخی در محدوده بازار تبریز است.
وی با اشاره به گود برداری در عملیات عمرانی در محدوده بازار تاریخی تبریز تشریح کرد: پروانه اجرای این عملیات بدون مجوز و استعلام از میراث فرهنگی انجام شده است.
وی ادامه داد: با وجود ارسال نامه به شهرداری عملیات عمرانی ادامه دارد و جهت توقف آن پس از صورت جلسه کلانتری، موضوع به دادستانی ارجاع شده تا دستورات لازم اتخاذ شود.
روز گذشته تصاویری از بیرون آمدن آثار یک بنای قدیمی در محدوده بازار تاریخی تبریز در حین گودبرداری در فضای منتشر و به شکل گسترده ای دست به دست شد.
کلان شهر تبریز بزرگ ترین محدوده بافت تاریخی و حریم های آن به وسعت یک هزار و ۳۰۰ هکتار را در کشور دارد که در این میان بازار تاریخی تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت جایگاه ویژه ای دارد.
البته بیرون آمدن لایه های تاریخی در محدوده بافت تاریخی تبریز، مسوبق به سابقه است و در دهه های اخیر بارها آثار و بقایای بناهای تاریخی از قبیل سردابه ها و آب انبارها و ساختمان های مختلف در حین انجام گودبرداری برای انجام عملیات عمرانی از دل خاک بیرون آمده است.
با توجه به اینکه تبریز تاکنون پنج بار و به مدت حدود ۵۰۰ سال پایتخت حکومت های ایرانی، علاوه بر حکومت های محلی ، بوده است، همه جای این کهن شهر آکنده از لایه های تاریخی حاوی بناهای قدیمی است و همین امر ضرورت جدی گرفتن حریم تاریخی این شهر از سوی نهادهای مسوول از قبیل شهرداری را ضروری می کند.
تیر ماه ۱۳۹۸ نیز به هنگام گودبرداری در محله «بارون آواک» تبریز آثار و بقایای یک سازه تاریخی بیرون آمد.
انتهای پیام/

پژوهشیار