رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد:

هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده

1398/08/21 - 17:23 - کد خبر: 6333
ایران، سوریه

نصر: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: دستیابی به تجارت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری بین دو کشور طی دو سال آینده دست یافتنی و امکان پذیر است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، «کیوان کاشفی» امروز سه شنبه در همایش فرصت‌های تجاری سوریه در محل سازمان توسعه تجارت افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هیات اقتصادی بین دو ایران و سوریه تبادل شد، اما خلا اطلاعاتی یکی از بزرگترین معضلات برای فعالان اقتصادی ایرانی است.
 وی مسافت زمینی کمتر از دو هزار کیلومتری بین تهران و دمشق را یادآور شد و گفت: اگر خطوط زمینی بین دو کشور راه اندازی شود، به راحتی می‌توان به بازار سوریه و سایر کشورهای منطقه دست یافت که بخشی از جاده ابریشم قدیم است.
این مسئول اظهار داشت: سوریه قبل از جنگ و بحران داخلی، دارای دو منبع اصلی درآمدی یعنی صدور نفت و توریسم بود، صادرات خوبی به سایر کشورها داشت و از جمله رقیب اصلی جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق بود.
وی با اشاره به وضعیت کنونی تجاری سوریه یادآور شد: امروز شرکت های ایرانی به طور عمده در حوزه زیرساخت‌ها، انرژی و بازسازی این کشور حضور دارند.
 این مقام مسئول تاکید کرد: موافقتنامه تجاری بین دو کشور می تواند عامل شتاب دهنده روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.
 وی بیان داشت: مسیر ترانزیت کالا به سوریه از راه زمینی ترکیه، همچنین از مسیر دریایی بندرعباس با کشتی انجام می شود که هزینه هر کانتینر از طریق دریایی چهار هزار دلار است و اگر مسیر زمینی راه‌اندازی شود با نیمی از این مبلغ امکان پذیر خواهد بود.

کاشفی گفت: امروز در موضوع کشتی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و تقاضا داریم یارانه حمل و نقل همچون کشور روسیه برای سوریه نیز در نظر گرفته شود و این مهم به ویژه برای کشتی های فله بر (حداقل یک کشتی از بندرعباس به لاذقیه در هر ماه) مورد نیاز است.

وی افزود: تراز تجاری دو کشور در سال گذشته ۱۵۲ میلیون دلار به نفع ایران و در ۶ ماهه نخست امسال ۶۹ میلیون دلار افزایش بود و عمده کالاهای صادراتی ایران به سوریه شامل ترانسفورماتورها، اسکلت ساختمانی، مکمل‌های دارویی، مخمرهای فعال و غیره است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه، حضور چشمگیر شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اکسپو دمشق و بازسازی سوریه در شهریور ماه گذشته را یادآور شد و افزود: ۱۲۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند که نسبت به دوره قبل از آن افزایش چهار برابری داشته است.

وی، مهمترین مشکلات فراروی فعالان اقتصادی دو کشور را مشکل ترانزیت زمینی بین ایران و عراق و سوریه، مبادلات بانکی، اجرایی نشدن موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور، نبود اطلاعات کافی میدانی از شرایط و اوضاع اقتصادی و تجاری سوریه و نبود امنیت و پوشش‌های ضمانتی برای فعالیت بخش خصوصی در سوریه برشمرد و گفت: اگر مشکل ترانزیت زمینی حل شود، صادرات برخی کالاها مثل کاشی، سرامیک و محصولات ساختمانی به این کشور مقرون به صرفه خواهد شد.

وی همچنین خواستار اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری برای تجارت شرکت‌های ایرانی با سوریه شد و افزایش پروازها بین دو کشور را درخواست کرد.
کاشفی ادامه داد: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و مواد غذایی، اولویت های سرمایه گذاری صنعتی ایران در سوریه است.
 به گفته وی، علاوه بر روسیه و چین که شانه به شانه ایران در سوریه حضور داشته و دارند به تازگی امارات متحده عربی نیز سفارتخانه خود را در این کشور گشوده است.

انتهای پیام/

پژوهشیار