عرضه اولیه خطوط هوایی امارات در راه است؟

1401/02/28 - 15:49 - کد خبر: 63158
هواپیمایی امارات

نصر: شرکت هواپیمایی امارات دبی ضرر‌های خود را در سال منتهی به مارس به ۱.۱ میلیارد دلار کاهش داد؛ حتی در شرایطی که تهدید افزایش هزینه‌های سوخت جت، بهبود تقاضای سفر را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش نصر، هواپیمایی امارات اعلام کرد که با کاهش محدودیت‌های سفر و افزایش ظرفیت این شرکت، درآمد ۹۱ درصد افزایش یافته و به ۱۶.۱ میلیارد دلار رسیده است. امارات در سال گذشته ۵.۵ میلیارد دلار ضرر ثبت کرده است.
شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس گروه امارات و مدیر اجرایی، در بیانیه‌ای گفت: «۲۰۲۱-۲۲ عمدتا مربوط به روند بهبودی بود، پس از سخت‌ترین سال در تاریخ گروه ما».
"ما انتظار داریم که گروه در سال ۲۰۲۲-۲۳ به سودآوری خود بازگردد و سخت برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنیم؛ در حالی که مراقب باد‌های مخالف همانند قیمت بالای سوخت، تورم، انواع جدید COVID-۱۹ و عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی هستیم. "
این شرکت هواپیمایی تا پایان ماه مارس پرواز‌های خود را به ۱۴۰ مقصد از سر گرفته بود؛ اما افزایش قیمت سوخت - بیش از ۵۰ ٪ تا کنون در سال جاری - همچنان بخش هوانوردی آسیب دیده از همه گیری را، به چالش می‌کشد. امارات اعلام کرد که با افزایش قیمت نفت و سوخت جت در سه ماهه اخیر، هزینه سوخت بیش از دو برابر شده و به ۳.۸ میلیارد دلار رسیده است.
شیخ احمد در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره قیمت سوخت، گفت: «تعیین اینکه این قیمت کجا متوقف می‌شود یا تا چه حد ممکن است کاهش یابد، بسیار دشوار است. این مسئله واقعاً بر تجارت خطوط هوایی تأثیر زیادی می‌گذارد.» وی افزود: "مسائل ژئوپلیتیک و تهاجم روسیه به اوکراین، تأثیر قابل توجهی بر قیمت سوخت دارد. "
گروه امارات گفت که سوخت، ۲۳ درصد از هزینه‌های عملیاتی را در طول سال به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰، این رقم تنها ۱۴ درصد بوده است.
الکس ماچراس، تحلیلگر مستقل هوانوردی به CNBC گفت: «بازگشایی نسبتاً اخیر بازار‌های مهم در آسیا، کلید بهبود گروه امارات است. چالش‌ها با ادامه قرنطینه‌های چین، نگرانی‌های ناوگان در میان تأخیر‌های بوئینگ ۷۷۷، و بحران هزینه‌های زندگی در سطح جهانی که در زمستان امسال [از نظر تأثیرات]برای خطوط هوایی قابل مشاهده‌تر خواهد بود، باقی خواهند ماند.»
مسیر عرضه اولیه
گروه امارات، که شامل امارات و شرکت خدمات هوایی آن یعنی Dnata است، علیرغم بازگشت شرکت Dnata به سودآوری، امسال یک میلیارد دلار ضرر ثبت کرد. درآمد گروه با ۸۶ درصد افزایش به ۱۸.۱ میلیارد دلار رسید و گروه، سال را با بهبود ۳۰ درصدی موجودی نقدی خود به ۷ میلیارد دلار به پایان رساند.
شیخ احمد به CNBC گفت که این گروه اکنون قصد دارد مقداری از کمک‌های اضطراری نزدیک به ۴ میلیارد دلاری را که در اوج همه گیری به خطوط هوایی تزریق شده بود، به دولت دبی بازپرداخت کند.
او اضافه کرد: «این پولی بود که به خوبی خرج شد. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود... ما می‌توانیم آنچه را که دولت به شرکت تزریق کرده است، جبران کنیم. "
این در بحبوحه گمانه‌زنی‌های تازه مبنی بر اینکه امارات یا شرکت‌های تابعه آن ممکن است توسط دولت دبی برای عرضه عمومی مورد استفاده قرار گیرند، به فهرستی از کسب‌وکار‌هایی می‌پیوندند که از قبل برای عرضه اولیه عمومی به عنوان بخشی از فشار دولت‌های منطقه برای عمومی کردن شرکت‌های دولتی خود در نظر گرفته شده‌اند.
شیخ احمد گفت: "من مطمئن هستم که شاید زمانی در آینده امارات در بازار باشد و مردم بتوانند سهام را خریداری کنند. " او همچنین بدون اینکه اطلاعات دیگری بدهد افزود: «من جزئیات آن را نمی‌دانم.»
بر اساس داده‌های جدید منتشر شده در روز پنجشنبه، فرودگاه‌های دبی، پایگاه اصلی امارات، در سه ماهه اول ۱۳.۶ میلیون مسافر جذب کرده است. پل گریفیث، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های دبی، به CNBC گفت که ترافیک هوایی مسافران هوایی در دبی، ممکن است در سال ۲۰۲۴ به سطح قبل از همه‌گیری برسد؛ یعنی یک سال زودتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت. قطعا از طریق این بهبودی، برای امارات باد موافقی خواهد وزید.
انتهای پیام/

پژوهشیار